חדשות    

טלפונים סלולריים יוזלו, חיתולים וצעצועים – לא; הקלות בבדיקות התקן יחסכו לציבור כ-300 מיליון שקל

מעודכן ל-02/2021

רפורמת הרגולציה תפחית את עלויות היבוא, תגביר את התחרות ותוביל להוזלת מוצרים רבים, בהם מכשירי חשמל ומוצרי אלקטרוניקה הרפורמה תיושם ב-3 פעימות ולא תחול על מוצרים המיועדים לילדים ופעוטות

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, חתם אתמול על נוסח צו קבוצות יבוא שיאפשר רפורמה במשטר הבדיקות של מוצרים מיובאים בעלי תקן רשמי, טרם כניסתם לארץ והפצתם לשווקים. על פי אומדן משרד הכלכלה, בהתבסס על בחינה כלכלית, מדובר במהלך שיוביל לחיסכון של כ-300 מיליון שקל.

בישראל יש כיום כ-500 תקנים רשמיים, שחל עליהם משטר פיקוח ברמות שונות. כמחצית מהם – 240 נמצאים בקבוצת הבדיקות המחמירה ביותר (קבוצה 1), שבה כל משלוח נבדק עם הגעתו לנמל. כ-170 תקנים נמצאים בקבוצה השנייה, המחייבת בדיקת דגם ראשוני ומחויבות היבואן הגשת הצהרה על התאמה לתקן ולדגם שנבדק, והיתר, בקבוצה השלישית, המקלה ביותר, בה נדרשת הצהרת יבואן על התאמה לתקן זאת בהסתמך על מסמכים המעידים על כך, ללא בדיקות בשערי הנמל.

במסגרת הרפורמה, יישארו בקבוצה המחמירה ביותר כ-150 תקנים בלבד והיתר יסווגו בקבוצות 2 ו-3. כניסתה של הרפורמה לתוקף תותנה בהגברת האכיפה בשווקים.

הרפורמה תוחל בשלוש פעימות: הראשונה תחול בעוד 60 יום, השנייה שתכלול מוצרים נוספים תחול בעוד שנה והשלישית בעוד שנתיים. חלוקת הרפורמה ל-3 פעימות נעשתה כדי להפעילה בצורה מדורגת בהתאם להשלמת תגבור מערך פיקוח/אכיפה במינהל התקינה.

משמעותה של הרפורמה היא הפחתה בעלויות היבואנים אשר יידרשו לפחות בדיקות והפצת מוצרים לשווקים בלוחות זמנים קצרים יותר. עלויות אלו צפויות להתגלגל לצרכנים ולהוזיל את עלות המוצרים. ההקלות אף צפויות לעודד כניסה של שחקנים חדשים לשוק ולהגביר תחרות, שגם היא אמורה לגרום להורדת המחירים והרכבת מגוון המוצרים. בין היתר יעברו מתקינה 1 לתקינה 2 מזגנים ומכשירי חשמל ביתיים כגון מקררים, מכונות כביסה, מדיחי כלים, תנורים, קומקומים חשמליים ומכונות תפירה, וכן סירי לחץ, גופי תאורה, מצברים לרכב, מקדחות ומברגות, כלי גינה כגון מכסחות דשא ומכשירי גיזום לעצים, מערכות לטיהור מי שתייה, מצלמות אבטחה, וידאו לרכב. שטיחי טקסטיל יעברו מתקינה 2 לתקינה 3.

המהלך התאפשר לאחר עבודה ממושכת שכללה דיונים מקצועיים, פרסום לציבור ביולי 2020, קבלת הערות מגורמים שונים ומענה להן, ושינוי ההחלטות בהתאם לצורך.

בניגוד להמלצת גורמי המקצוע במשרד הכלכלה, אשר פורסמה בחודש יולי, החליט השר פרץ להשאיר בתקינה 1 המחמירה את מוצרי הילדים והתינוקות, ובהם חיתולים חד־פעמיים, מוצצים, מיטות, מזרנים וכיסאות אוכל, וכן קונדומים ואריחי קרמיקה, מחשש לסכנת החלקה של קשישים, וכדי להקטין מכירה של אריחים מסוכנים באיכות ירודה. גם על תקן המעליות אין בכוונת השר פרץ להקל, בין היתר בעקבות אסון המעלית בתל אביב לפני כשנה.

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ הרואה לדבריו חשיבות גדולה ברפורמת התקינה, אישר אותה לאחר שבחן אותה עם הממונה על התקינה במשרד (היוצא מר יעקב וכטל והנוכחי איגור דוסקולוביץ).

סוכם נוסח הסכם לשיתוף פעולה כלכלי מסחרי בין ישראל למרוקו

העוצר הלילי בוטל כל הקניונים יפתחו כבר מהיום