מדריכי השקעות    

ישי דוידי, מנהל קרן פימי – מה סוד ההצלחה שלו ואיך מצליחה פימי לייצר תשואה עודפת על פני זמן?

ישי דוידי, צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-05/2019

ישי דוידי הוא אחד ממנהלי ההשקעות הטובים ביותר בארץ. הוא הקים את קרן פימי, קרן הפרייבט אקוויטי הראשונה בארץ, וגייס דרכה סכום של 5.5 מיליארד דולר, והצליח לייצר תשואה מרשימה למשקיעים – תשואה שממקמת את פימי כמובילה בארץ בתחום הקרנות, וכאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות בעולם.

דוידי התראיין בכנס של כלכליסט על התעשייה המקומית בחודש אפריל, והתייחס למרכיב החזק של חברות תעשייתיות בתוך פורטפוליו ההשקעות של פימי .

דוידי תיאר תהליכי השבחה של חברות באמצעות חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת. "תחילה אתן תאור קצר של פימי, לאחר מכן ניתוח של שתי חברות ותהליכי ההשבחה שלהם והמחשה של התהליך המיוחד הזה באמצעות מספר דוגמאות. כמה מילים על פימי.

"פימי נוסדה לפני עשרים ושלוש שנה, קרן הפרייבט אקוויטי הראשונה בישראל. רכשנו שליטה בשמונים ותשע חברות. מימשנו חמישים ותשע, שווי נכסים מנוהלים מעל חמישה וחצי מיליארד דולר, יש לנו חמישים מפעלים בישראל, בעיקר בפריפריה, למעלה ממאה חברות בנות בעולם, מעל שלושים אלף עובדים, פימי הינה הגוף התעשייתי הגדול במשק.

"תוצאות פימי יוצאות דופן בקנה מידה בינלאומי, למעלה מעשר שנים אנחנו מדורגים כאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הטובות בעולם, בתוך שוק של חמישה טריליון דולר. השקעות פימי במהלך שש השנים האחרונות מאוד מגוונות. היקף ההשקעות למעלה מ-1.4 מיליארד דולר. בדיוק בהתאם לתוכנית האסטרטגית של פימי, רכישת שליטה בארבע חברות חדשות, בכל שנה. בפברואר 2019, חתמנו לרכישת טבע אדפטור, חברתmedical devices , היחידה שהחזיקה טבע.

"חלק מתפיסת ניהול הסיכונים של פימי הוא פיזור. פיזור ההשקעות על פני מגוון רחב של מגזרים, ניתן לראות את הפיזור הנוכחי, פימי שולטת כיום על שלושים חברות שמפוזרות על שישה עשר מגזרים שונים, ביניהם תעופה, חלל, פלסטיק, חקלאות, מחזור, אלקטרוניקה, תרופות ועוד. התעשייה בישראל הינה נדבך מרכזי בהתפתחות המשק הישראלי.

"ריכוז התעשייה באזורי הפריפריה מגלמת ערכים נוספים, יצירת מקומות עבודה, קידום החינוך, וביסוס חוסן לאומי. אין שאלה לגבי חשיבות מגזר ההיי טק. מגזר ההייטק הוא לא ספק, מרווה את מנוע הצמיחה של הכלכלה, תורם להקמת מרכזי פיתוח ומהווה יעד אטרקטיבי לגיוס הון זר ושיתופי פעולה בינלאומיים.

"תעשיית מיד טק ולו טק הייתה ועודנה, מרכיב מהותי בעל השפעות כלכליות וחברתיות נרחבות ביותר. מתוך שלוש מאות שישים אלף משרות בתעשייה, לפי דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנת 2018, מאתיים שבעים אלף נמצאות בתעשייה שאינה הייטק. מתוך עשרים ושישה אלף מפעלים סך הכול, פחות מאלף עוסקים בהייטק. ישראל משקיעה יותר מכל מדינה אחרת ממדינות ה-OCD, במחקר ופיתוח. ביחס לתמ"ג 4.5% , השוואה לממוצע OCD 2%, ישראל משקיעה סדר גודל של שישים מיליארד ₪ במחקר ופיתוח. מה שמעניין, רק 20% מההשקעות, ממשאבי המו"פ מופנים לתעשיית הנון הייטק. זכות הקיום של אותה תעשייה הנתונה בתחרות בינלאומית, טמונה בין השאר ביכולת של החברות האלה, המיד טק והלו טק, לבסס בידול טכנולוגי ולפעול גם בחדשנות וגם בטכנולוגיה.

" Case study  ראשון חברת המלט. רכשנו אותה באוגוסט 2012, החברה עוסקת ביצור מחברים למערכות פיקוד, בקרה והולכה, לתעשיית השבבים, הכימיה והאנרגיה. תהליך ההשבחה שהוא עיקר פעילותה של פימי היה עמוק ומקיף. אך בהרצאה זו נתמקד רק על חלק ממנו. מאז רכישתה הכפילה החברה את היקף הכנסותיה השנתי ביותר מפי 2 ואף הכפילה פי 3, את הרווח. מזמן כניסתה של פימי השלמנו שש רכישות ברחבי העולם. הרכישה האחרונה מאוד משמעותית. דרום קוריאה, יוני 2018 מכניסה אותנו לשוק שגודלו למעלה מאה ארבעים מיליארד דולר. שווי החברה כיום הוא פי שלוש מאשר השווי של החברה ביום הרכישה.

"המלט היא חברת מיד טק אולי מיד טק פלוס, למרות זאת, קיבלנו החלטה להשקיע השקעות משמעותיות בחדשנות טכנולוגית. דוגמא ראשונה: מהלך 2018 הודיעה החברה על שת"פ פורץ דרך עם חברת אמזון וסימנס. שיתוף הפעולה הוא לפיתוח מערכות דיגיטליות אשר יחוברו לענן במסגרת תנופת ה-IOT. פתרון ה-IOT של המלט מאפשר ניתוח הנתונים המשודרים למוצריה תוך שימוש באנליזות חדשניות ומודלים של למידת מכונות. ורצוי לציין שפתרון ה-IOT של המלט הינו הראשון מסוגו בעולם. ללא שום קשר לכך שהמלט ממשיכה בפעילות הצמיחה שלה, כיום היא מוכרת במאתיים מיליון דולר, אנחנו בפורום גדול, אנחנו מעריכים שהיא רק הולכת לגדול. המלט זכתה במכרז של הרשות לחדשנות להקמת חממה שמתמקדת במהפכה התעשייתית הרביעית בתחומי ה-IOT, מציאות רבודה, BIG DATA, בינה מלאכותית ועוד.

"החממה מעודדת תרבות של חשיבה יצירתית וחדשנות. השילוב בין הסטרטאפים לפעילות התעשייתית של החברה, מייצר מודל של WIN WIN WIN. WIN אחד הסטרטאפים מתבססים בחממה זוכים לתמיכה מהמלט. ה-WIN השני החברה נפתחת לחשיבה יצירתית ולחדשנות. וה-WIN השלישי המשק והתעשייה הישראלית נהנים מהזדמנות ליישום פתרונות פורצי דרך, ומיצירת יתרון תחרותי מול העולם.

" CASE STUDY שני יוניטרוניקס.  יוניטרוניקס פועלת בשני תחומים. הראשון, בקרים לניהול מערכות אוטומטיות. התחום השני הוא פיתוח והקמה של חניונים אוטונומיים. רכשנו שליטה ביוניטרוניקס במאי 2016, פימי מחזיקה 50%, מייסד ומנכ"ל החברה חיים שני מחזיק 22%, והשאר בידי הציבור. מאז ועד היום מ-2016 החברה הכפילה את שוויה. כפי שניתן לראות בגרף בשלוש השנים האחרונות מבוצע תהליך השבחה משמעותי. הרווח התפעולי של החברה זינק פי חמש בשלוש שנים. הנושא הטכנולוגי בו רוצה להתמקד בהקשר של יוניטרוניקס, הוא התרחבות מרשימה שביצעה החברה מחברה שמייצרת בקרים למכונות, למספר אחד בעולם בטכנולוגיה של חניונים אוטונומיים. מאז כניסתה של פימי לחברה ניתן פוקוס משמעותי לתחום החניונים האוטונומיים באמצעות השקעות כספיות רבות במו"פ, פתיחת חברת בת בארצות הברית, מודל שיווקי אחר ועוד.

"חנייה אוטונומית היא תפיסה חדשנית של עולם החנייה והיא מגלמת יתרונות רבים עבור המשתמש. חיסכון כלכלי של למעלה מ-30% ביחס לחניונים קונבנציונאליים, אשר מושג בין היתר חיסכון בכוח אדם, אחוזי בנייה, עלויות חשמל, ביטוח ועוד. תהליך ההשבחה של יוניטרוניקס נמצא בעיצומו. אחת הפעולות שביצענו בחודש האחרון, הוא פיצול של יוניטרוניקס מחברה ציבורית אחת, לשתי חברות ציבוריות, אחת יוטרון והשנייה יוניטרוניקס, יוטרון מרכזת את כל פעילות המחסנים והחניונים האוטונומיים, יוניטרוניקס פועלת בתחום הבקרים לתעשייה. אם לא היה ברור יוטרון היום חברה מספר אחד בעולם בתחכום וחדשנות של חניונים אוטונומיים.

"אנו בפימי עוסקים רבות בהשבחת חברות הפורטפוליו במטרה ליצור חברות חזקות יותר, ומובילות בתחומן. ההשקעה בחדשנות הינה חלק מובנה בתהליך. גם בחברות מיד טק וגם בחברות לו טק. אנחנו גאים על כך. שמגוון החברות תחת הניהול של הקרן, מציג הישגים, פריצות דרך, והצטיינות עולמית. אתן לכך מספר דוגמאות. בחרנו רק חלק, אני מעריך שיש עוד הרבה.

"חברת A I TAKE פימי רכשה את A I TAKE בשנת 2018. החברה מייצרת ומשווקת מערכות אלקטרוניות מוקשחות לתעשיית התעופה והחלל. החברה פיתחה ויצרה את המחשב המוקשח, שהוטמע בחללית בראשית. המחשב  אחראי להפעלתן של מערכות קריטיות בחלל.

"ריבוליס, פימי רכשה את ריבוליס מג'ון דיר העולמית, בשנת 2014 כיום ריבוליס היא חברת ההשקיה השנייה בגודלה בעולם. החברה קנתה סטרטאפ יחסית בשל ומציעה ללקוחות שלה פיתרון טכנולוגי ראשון מסוגו בעולם, לניתוח שדות חקלאיים באמצעות לוויינים. הלוויינים מספקים לחקלאי המלצות בנוגע למשטר ההשקיה האופטימאלי.

"ISI, פימי רכשה את השליטה ב-ISI ב-2017 מהתעשייה האווירית. ISI מספקת מודיעין לצבאות, ממשלות, ולקוחות מסחריים באמצעות לוויינים  המתקדמים מסוגם בעולם. רזולוציה מאוד גבוהה, הלוויינים האלה נמצאים משייטים בחלל בגובה חמש מאות עשרים ק"מ. תוצרי הצילום של החברה עומדים במוקד של אירועים מדיניים וביטחוניים, בעלי השפעה רבה בכל העולם ומזרח תיכון בפרט. רק החודש התפרסמה תמונה שצילמה החברה אשר בה ניתן לראות מפעל החשוד בייצור טילים מדויקים בסוריה. במאי 2018 התפרסמו התמונות המפורסמות שמראות על הפעילות החריגה באתר ההעשרה הגרעיני באיראן.

"ברד, נרכשה על ידי פימי ב-2018 החברה פיתחה את משבש הלייזר המתקדם בעולם להגנת כלי טיס מאיומים קרקעיים. פיתרון החברה פורץ דרך, ומציג יכולות טכנולוגיות בתחום המכ"ם והלייזר המתקדמים בעולם.

"לסיכום. בעולם בו קצב השינויים רק הולך וגובר, והטכנולוגיה מתקדמת בצורה אקספוננציאלית, כל חברה חפצת חיים ולא משנה באיזה תחום היא פועלת, חייבת להשקיע בחדשנות. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר אנחנו מדברים על חברות ישראליות שפועלות בסביבה תחרותית גלובאלית. ולכן, מחויבות לייצר לעצמן יתרונות ייחודים וערכים מוספים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. מתודולוגית ההשבחה של פימי כוללת חמישה אלמנטים. ארבעה ראשונים, בחירת צוות מנצח, גיבוש אסטרטגיה, שליטה ובקרה ומצוינות תפעולית.

"האלמנט החמישי ביצוע השקעות על מנת לעודד צמיחה. חלק משמעותי מהשקעה בצמיחה חייב להיות מופנה לפיתוח של חדשנות וטכנולוגיה. פימי מיישמת זאת הלכה למעשה חברות הפורטפוליו של פימי משקיעות כל שנה שלוש מאות מיליון דולר במחקר ופיתוח, טכנולוגיה, ורכישת ציוד מתקדם. כך פעלנו בפימי עד היום ואנחנו מתכננים להמשיך לפעול ככה בעתיד. לפני שאני אומר תודה רבה לכולכם אין ספק, אני מעריך  שכולם יגידו את זה אנחנו נמצאים ביום מאוד מיוחד. אני חושב שכולנו צריכים להצדיע לחבק את תושבי הדרום, שבעים וחמישה, שמונים ק"מ מפה. לא טריוויאלי בכלל. מדינת ישראל חייבת לעשות כל מאמץ שהיא יכולה כדי לעזור לה. כפי שאמרתי קודם לכן, לפימי יש חמישים מפעלים, מרביתם באזורי הפריפריה, יש לנו לא מעט מפעלים באזור הדרום".

וורן באפט

כללי ההשקעה של וורן באפט

המשקיע הנבון – ככה תדעו להשקיע כמו הגדולים