מיסים    

כופר מס וועדת כופר מה זה ואיך הם מצילים מהליך פלילי

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-09/2019

ברשות המסים יש ועדות כופר הדנות בנושאי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, וועדות כופר דנות בנושאי מע"מ, מכס ומס קנייה. ועדות אלו מחליטות אם לאשר כופר מס, כלומר תשלום של מעלימי מסים במקום הליך פלילי, המהווה מעין קנס. הוועדות מחליטות אם העסק יזכה להליך זה

אם ועדת הכופר החליטה על תשלום כופר והכופר שולם, נפסקים ההליכים המשפטים בגין אותה עבירה ואסור להמשיך בהליכים נגד אותו אדם ששילם את הכופר. אם בעת תשלום הכופר הנאשם היה עצור, תשלום הכופר ישחררו.

ועדות הכופר מתחלקות לוועדות הדנות בעבירות לפי סוג המס: יש  ועדות כופר הדנות בנושאי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ויש ועדות כופר הדנות בנושאי מע"מ, מכס ומס קנייה. בוועדות נוכח נציג של פרקליטות המדינה.

מתי וממי מבקשים כופר מס

את הבקשות לכופר מס אפשר להתחיל ישר  מתחילת החקירות. את הבקשה יש להגיש לוועדה החוקרת. זו תעביר את חוות הדעת שלה לוועדת הכופר. אפילו כשתיק החקירה כבר נמצא בפרקליטות, אפשר להגיש בקשה לכופר. במקרה זה הפרקליטות היא שתחליט אם לאשר את הכופר ולא הוועדה.

אפשר להגיש בקשת כופר גם בשלב שלאחר הגשת כתב האישום, אלא שאז מוגשת בקשת הכופר באמצעות הפרקליטות ליועץ המשפטי לממשלה, ונדרש לעכב את ההליכים בתיק.

מה הפרמטרים לקבלת כופר מס

מטרת כופר המס לחסוך מהחשוד תיק פלילי, צמצום עלויות של המדינה וקיצור ההליך.  אומנם אין קריטריונים ברורים וקבועים בחוק למתן כופר מס, אך אפשר לראות שיש כמה שיקולים שחוזרים על עצמם, חומרת העבירה והיקפה, השאלה אם  הנזק טופל, הרשעות בעבר, מצב משפחתי, בני משפחה תלויים בחשוד, האם נעשתה במסגרת התפקיד סוג התפקדי.

פרסום הנהנים מהכופר בפומבי

בעבר לא נהגו לפרסם את שמות הנהנים מכופר המס,  כיום בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע  במסגרת המידע המפורסם על ידי רשות המסים על החלטות המתקבלות על ידיה בנושא הסדרי הכופר, כלולים גם שמותיהם של הנישומים שעמם נערכו הסדרי הכופר,.

סכום הכופר

אין סכום קבוע לכופר, וכל ועדה מחליטה על שיעורו.  עם זאת, יש סכום מקסימלי ומשתנה בחוק לגובה כופר המס. אין סכום מינימום. לרוב מדובר ב-30% מהסכום שלא שולם כמס. אך הסכום לא מחליף את תשלום המס שאותו יש לשלם במלואו. הסכום יכול לעלות או לרדת לפי מידת שיתוף הפעולה של החייב.

בעל עסק, קיבלת טופס 5329? כנראה מס הכנסה חושד בך