רכב ותחבורה    

כלי רכב ישנים מסוכנים יותר – איך להפחית את הסיכויים לתאונה?

pixabay
מעודכן ל-06/2019

הרבה נהגים ממשיכים לנהוג ברכבים הישנים על אף מסוכנותם הגבוהה יותר, עם זאת יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את הסיכויים לתאונה קטלנית

ב־2017  לבדה היו מעורבות בתאונות קטנליות מכוניות פרטיות משנת 2005 או קודם לכן ב־12% יותר מחלקן במצבת כלי הרכב. כך עולה מדוח של הלמ"ס ועמותת "אור ירוק".

עם זאת, ישראלים רבים נוסעים במכוניות ישנות שכבר לא מקובלות במערב, אם בגלל המיסוי על רכבים חדשים ואם בגלל השעות שבהן התחבורה הציבורית מושבתת. חד משמעית, ככל שמכונית מבוגרת יותר, יחסרו לה יותר מערכות בטיחות מודרניות, ולכן יש בה פחות הגנה לנוסעיה.

למרות שכלי הרכב הישנים תופסים כ־14% ממצבת כלי הרכב הכוללת, הם מעורבים בכ־15.5% מהתאונות הקטלניות.

לפי הלמ"ס, מכונית בת 4 ומטה נוסעת 20 אלף ק"מ בשנה בממוצע, ואילו  מכונית בת 5־9  15 אלף ק"מ, ומכונית ותיקה יותר נוסעת רק 12. אלף ק"מ.  עם זאת, אף שהן נוסעוות פחות ולכן חשופות פחות לתאונות, חומרת התאונה גוברת עם הגיל.

מהנתונים עולה כי כלי רכב ישנים מעורבים ב־18% מתאונות הדרכים הקשות, 31% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב, וב־15% מתאונות הדרכים הקלות, 9% יותר מחלקם היחסי. חלקם בתאונות הקטלניות גבוה יותר בכבישים בין־עירוניים, שבהם מתרחשת הפגיעה במהירות גבוהה יותר. שם שיעור התאונות הקטלניות שלהם גבוה ב־16% מחלקם בכביש.

בעבר ניסתה המדינה להוריד כלי רכב ישנים מהכביש באמצעות תוכנית גריטה, ובתמורה קיבל בעל הרכב 3,000 שקל על רכבו הישן. בשל חוסר תקציב התוכנית הופסקה למרות הביקוש, וכיום מפעיל המשרד להגנת הסביבה תוכנית גריטה מצומצמת, למסחריות ומשאיות בלבד. כמו כן הוצע לממן למכוניות ישנות מערכות בטיחות, אך הצעה זו לא יצאה אל הפועל.

איך לשמור על בטיחות גם ברכב ישן

אומנים מכוניות ישנות בטוחות פחות, אך יש הבדל בין יצרנים ודגמים שונים.לכן יש לבדוק מה הייתה המכונית הבטוחה ביותר לאותה  שנה וליהנות גם ממחיר נמוך וגם מבטיחות יחסית. אלו דברים שחייבים להיות ברכב בטוח

כריות אוויר: אם יש יותר כריות, המכונית מגינה טוב יותר על הנוסעים. כך למכונית עם 2 כריות תהיה הגנה על רק החזה והראש של הנהג והנוסע מלפנים.  מכונית עם 7 כריות תוסיף כרית להגנת ברכי הנהג, המותניים והאגן וכן יגנו על הנוסעים מאחור.

התרעת התנגשות: מפחיתה תאונות חזית־אחור ב־25%, אם אין לכם ברכב שלכם, ניתן להוסיף אותה. המדינה מעניקה 1,500 שקל הנחה בטסטים למי שטרם התקינו אותה, ויש גם הנחה בביטוח החובה.

בלימת חירום אוטונומית: למרות שהחלה להופיע בעשור הקודם עדיין לא סטנדרטית בכל רכב. מפחיתה ב־50% את הסיכון לתאונת חזית־אחור ועדיפה על פני מערכת שרק מתריעה מפני סכנה מלפנים.

בקרת יציבות (ESP או ESC): מפחיתה ב־50% את הסכנה לאובדן אחיזה והתהפכות. הפכה לסטנדרט במכוניות פרטיות בישראל מדגמי 2010.

בכל המקרים הללו גם אם כל האביזרים הללו ישנים, במכונית ותיקה האיכות שלהם לא כמו פעם, לכן יש לבדוק שמערכות הבטיחות תקינות  וכן שחגורת הבטיחות במצב טוב וכן הנועלים. במקרה שהמערכות אינן תקינות יש להחליפן.

נוסף לאביזרים יש עוד דברים שכדאי לבדוק או לעשות לפני שממשיכים לעלות על הכביש ברכב הישן:

ציון בטיחות: כדאי לבדוק איזה ציון ניתן לאוטו במבחן הריסוק האירופי, שבחן את רוב הדגמים שנמכרים בארץ (euroncap.com).

ובכלל כדאי ללמוד ולהתעדכן כדי להיות נהג זהיר יותר.

לאחר גל תאונות קטלניות החליטו להתעורר במשרד התחבורה – תגובש תוכנית לשדרוג כביש 90

ביטוח תאונות אישיות  – מה זה? והאם צריך לעשות?

מהן חברות הביטוח עם השירות הטוב ביותר