חדשות    

לאומי: הנפגעים העיקרים של המשבר – העובדים הצעירים ביותר, המבוגרים ביותר ובעלי השכר נמוך

מעודכן ל-08/2020

נמשכת העלייה במספר העסקים שנאלצים לפטר עובדים ולהשבית את פעילותם הערכה: אם המגבלות על הפעילות במשק יימשכו או יוחמרו, שנת 2020 צפויה להסתכם בירידות חדות בתוצר המקומי ובתוצר העסקי

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, והכלכלן יניב בר פרסמו סקירה שבועית ובה הם מעריכים כי "על פי נתוני הלמ"ס, לצד סקירות שפורסמו על-ידי הכלכלנית הראשית באוצר, בנק ישראל ושירות התעסוקה, הפגיעה של משבר הקורונה בשוק העבודה איננה שוויונית – הנפגעים העיקריים הם העובדים המבוגרים ביותר והצעירים ביותר, וכמו כן ישנה פגיעה ניכרת במשתכרים שכר נמוך, כלומר עובדים שאינם בעלי כישורים הנדרשים בשוק העבודה".

כמו כן, בפמן ובר מוסיפים כי "הנתונים מצביעים על פגיעה ענפית גדולה במיוחד בענפי הפנאי, הבידור, התיירות, שירותי אוכל ועוד. נראה שבנקודת הזמן הנוכחית, בעיצומו של גל התחלואה הנוסף הפוקד את ישראל, מספר העסקים אשר נאלצים לפטר את עובדיהם ולהשבית את פעילותם מצוי בעלייה. מדובר בפגיעה שמתמקדת במיוחד בענפים מסוימים ויש לה פוטנציאל עלייה גם בענפים אחרים, במסגרת הרחבת הקושי הכלכלי למעגלים נוספים.

"התפתחות זו, במקביל להמשך הירידה באמון הצרכנים במחצית הראשונה של יולי, מדגישה את העלייה המחודשת בחוסר הוודאות סביב הפעילות הכלכלית, דבר אשר עלול לעכב בהמשך הדרך את היציאה מהמשבר הכלכלי, זאת בהיעדר מענה ברור, עקבי ומיידי מצד קובעי המדיניות הכלכלית".

בפמן ובר מעריכים כי "בתרחיש שבו המגבלות השונות על הפעילות במשק יימשכו וייתכן שאף יוחמרו בתקופה שנותרה עד לסוף השנה, שנת 2020 צפויה להסתכם בירידה חדה ביותר של כ-7.9% (ריאלי) בתוצר המקומי, וסביב ירידה דו-ספרתית בתוצר העסקי. לגבי 2021, תחת ההנחה של חזרה לפעילות מלאה במרבית ענפי המשק בשנת 2021, אנו צופים צמיחה של 5.5%, אך במידה שההגבלות על הפעילות יימשכו לתוך השנה הבאה, אנו צופים צמיחה של 3.2% בלבד".

חשש: משקי בית רבים יתקשו להחזיר משכנתאות

המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה: המצב יורע בספטמבר