חדשות    

לאומי: מחירי הנפט צפויים לרדת בטווח הבינוני והארוך

גיל בפמן, צילום:אורן דאי

גיל בפמן – צילום: אורן דאי

מעודכן ל-04/2021

החוזים העתידיים צופים שמירה על סביבת המחירים הנוכחית בטווח הקצר ולאחר מכן ירידה מסוימת; העלייה בייצור הנפט בארה"ב בהמשך השנה תמנע כנראה התייקרות נוספת

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מציין בסקירת הנפט והגז השבועית את התנודתיות במחירי הנפט בשבועיים האחרונים, ומסביר: "מחיר הנפט היה תנודתי בשבועיים האחרונים, על רקע חסימת תעלת סואץ והחשש שחילוץ האנייה שנתקעה בתעלה יגרום לשיבושים קשים באספקת הנפט ובשילוח הימי. כמו כן, התנודתיות במחיר הנפט התגברה על רקע הציפיות מן התוצאות של פגישת קבוצת OPEC+ שנערכה בתחילת החודש, שבה החליטה הקבוצה על מכסות הייצור של חבריה. בסיכום של שבועיים אלו, מחיר הנפט מסוג BRENT ירד מכ-64.12 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-19.3.2021 לכ-62.41 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-2.4.2021 ומחיר חבית מסוג WTI ירד מכ-61.42 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-19.3.2021 לכ-59.16 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-2.4.2021".

באשר למחיר הגז הטבעי מציין בפמן: "מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) עלה מעט לאחר שירד בשבועות האחרונים מהשיא והגיע ל-2.63 דולרים ל-MMBTU. עלייה זו מתרחשת על רקע עליית מלאי הגז הטבעי". עוד הוא מוסיף כי "העלייה הנמוכה מהצפי של השוק. מחיר הגז הטבעי באירופה מצוי במגמת עלייה על רקע מזג האוויר הקר המעלה את הביקושים של תחנות החשמל המקומיות, בשל השימוש הגובר במוצרי חשמל לחימום בתים וחללים עסקיים. להערכתנו, ביקושים מקומיים חזקים אלו תומכים בהמשך עליית מחירי הגז הטבעי באירופה".

במבט לעתיד, בפמן צופה כי "ההקלה במכסות הייצור של חברי OPEC+, יחד עם ההפסקה בקיצוץ מרצון בתפוקת הנפט של ערב הסעודית, צפויות להגדיל את היצע הנפט הגלובלי באופן הדרגתי, כך שבעוד שלושה חודשים יתווספו לשוק כשני מיליון חביות ביום. תוספת זו צפויה להכביד על מחיר הנפט, בפרט אם הביקושים במדינות אירופה, שהידקו את המגבלות בשל עליית התחלואה, לא יחזרו למגמת עלייה –  מה שיגדיל את הסיכון בשוק. אם הביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו באופן מהיר בשלב מאוחר יותר של 2021, אזי ייתכן שהשוק יצליח לספוג את עליית ההיצע, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך האיטי של חיסון האוכלוסייה במהלך המחצית השנייה של השנה.

"ישנה חשיבות להיקף ההפקה של נפט בארה"ב, זאת מאחר ומחירי הנפט הנוכחיים תומכים מאוד בכדאיות להגדלת ייצור הנפט באמצעות פצלי השמן. אולם, עלייה בייצור הנפט של ארה"ב, לא צפויה להתרחש כבר בשבועות הקרובים אלא רק בהמשך השנה. להערכת ה-EIA, יצור הנפט של ארה"ב יעלה בשנת 2022 לכ-12 מיליון חביות ביום. במידה ולא יהיו התפתחויות חריגות בשוק שיצמצמו את ההיצע, בדגש על צד ההיצע של יצרני OPEC+, עלייה זו בייצור הנפט של ארה"ב צפויה למנוע ממחיר הנפט לעלות עוד בטווח הבינוני.

בפמן מוסיף כי "נראה שרמת המחירים הנוכחית מתומחרת במידה הכוללת את הצפי לגירעון נמוך יותר בשוק הנפט, לצד צפי לעליית הביקושים בשלב מאוחר יותר של השנה שיספוג את עליית ההיצע של יצרני OPEC+. ההתקדמות בשיווק גלובלי מגוון הולך וגדל של חיסונים (סיני, רוסי, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אסטרה-זנקה) שניתן לשנע בקלות ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במחירי הנפט. בהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים שמירה על סביבת המחירים הנוכחיים בטווח הקצר וירידה מסוימת בטווח הבינוני והארוך."

סקירת נפט שבועית: הקור הקיצוני בארה"ב גרם לנזק המוערך במאות מיליוני דולרים לסקטור האנרגיה