חדשות    

לאומי משכנתאות: 15% מהלווים לוקחים מימון גבוה מ-70% מערך הדירה

מדוחות בנק לאומי למשכנתאות ברבעון השלישי 2011 עולה מתחילת השנה ועד סוף הרבעון השלישי סיפק הבנק לרוכשי הדירות משכנתאות חדשות בהיקף של 8.6 מיליארד שקל בהשוואה  ל-9.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2010. מיליארד שקל – ירידה של כ-9% , כאשר ברבעון השלישי של 2011 הירידה לתקופה המקבילה דרמטית עוד יותר – 12% מ-3 מיליארד שקל ל-2.6 מיליארד שקל. בשורה התחתונה הרוויח הבנק ברבעון השלישי 43 מיליון שקל, כ-28% מחת לרווח ברבעון המקביל. תיק האשראי של הבנק מסתכם ב-55 מיליארד שקל, עלייה של 8% ביחס לתחילת השנה.

בנק לאומי למשכנתאות הוא השני בגודלו בשוק המשכנתאות אחרי מזרחי טפחות. הבנק מחזיק כ-25% משוק המשכנתאות. מנתונים שפרסם הבנק בצמוד לתוצאותיו הכספיות מתברר שנרשמה ירידה בשיעור של 20% בגובה המשכנתא הממוצעת שסיפק במהלך השנה האחרונה, כאשר המשכנתא הממוצעת כעת מסתכמת ב-536 אלף שקל. ההסבר לכך הוא בירידה בהיקף העסקאות לדירות יקרות שבהתאמה הפחיתו את הביקוש למשכנתאות גדולות.

גם בלאומי, בדומה לבנקים למשכנתאות הנוספים שפרסמו דוחות (מזרחי טפחות שדוחותיו כוללים בתוכם את פעילות המשכנתאות; דיסקונט משכנתאות ועוד) מדגישים את הגידול בהיצעים ובהתחלות בנייה לצד  ירידה בביקושים, אם כי מנהלי החברה סבורים שמוקדם להגיד אם מדובר במגמה.

עוד עולה מנתוני הבנק כי שיעור המימון (מימון משכנתא ביחס לערך הדירה גדל במהלך הרבעון האחרון. כ-38% מהלווים נוטלים משכנתא שהיא מעל 60% מערך הדירה ; 24% מהלווים לוקחים משכנתא שהי בין 60% ל-70% מערך הדירה; 14.5% מהלווים לוקחים משכנתא בשיעור העולה על 70% מערך הדירה; 3.3% מהלווים לוקחים משכנתא בערך העולה על 80% מערך הדירה.