חדשות    

לאומי: ריבית בנק ישראל לא צפויה לעלות בטווח הקרוב

גיל בפמן, צילום:אורן דאי
מעודכן ל-02/2021

בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה  לחודש נוסף, העריך הכלכלן הראשי של לאומי כי עליית מחירים שתתרחש על פי התרחיש האופטימי של חזרה מהירה של המשק לפעילות עשויה להביא לעליית ריבית הדרגתית בהמשך

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, התייחס להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה חודש נוסף והעריך כי: "לא צפוי שינוי בריבית בנק ישראל בעתיד הנראה לעין". לדבריו, "התאוששות מהירה של הפעילות ב-2021 וב-2022, התואמת לתרחיש אופטימי, תוך עליית מחירים התואמת את יעד יציבות המחירים, עשויה ליצור את התנאים הראשוניים לעליית ריבית הדרגתית ומוגבלת בטווח הרחוק יותר".

בפמן התייחס גם להקשר הגלובלי וציין כי "נראה שמהלך כזה יהיה תלוי גם בעיתוי של צעדיו הראשונים של הבנק הפדרלי של ארה"ב לכיוון של העלאת ריבית, מה שאיננו צפוי להתרחש בעתיד הקרוב".

כאמור, בנק ישראל הודיע ב-22.2.21 על ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%. הודעת הבנק ציינה את הקצב המהיר של תהליך ההתחסנות בישראל, שעל פי לשון ההודעה מגדילה את האופטימיות באשר לחזרה מהירה של המשק לתוואי של צמיחה בשנה הקרובה. למרות זאת, ציינו בבנק ישראל כי "לנוכח הסיכונים לגלי תחלואה נוספים בעקבות התפשטות מוטציות שונות", ימשיך הבנק להפעיל מגוון כלים על מנת להעמיק את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית כפי שיידרש.

הודעת בנק ישראל כללה התייחסות לעליית ציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה שמצויות בסביבת הגבול התחתון של היעד (1-3%). הציפיות לאינפלציה לטווחים הבינוניים מצויות בתוך תחום היעד, והציפיות לטווחים הארוכים נותרו קרוב למרכז תחום היעד. בנק ישראל משייך זאת בין היתר למדיניות המרחיבה שלו ולסביבת האינפלציה העולמית.

בנק ישראל מציין את השפעת ההודעה בדבר היקף ההתערבות בשוק המט"ח בשנת 2021, שבעקבותיה השקל נחלש ואת הערכתו שהיחלשות זו תמכה בעליית האינפלציה הצפויה. באשר להתכווצות התוצר ב-2020 שהייתה נמוכה מהצפוי – מינוס 2.4% במהלך שנת 2020 — בנק ישראל לא פרסם בשלב זה עדכון לתחזית הצמיחה לשנים 2020-2021.

לאומי: בתרחיש פסימי ריבית שלילית אפשרית בישראל

בנק ישראל: מצפים לגל של עליות מחירים