קריירה    

לאן נעלמים העובדים הצעירים – על גוסטינג בעולם העבודה

למרות המלצות מצוינות, ציונים טובים, ראיונות מוצלחים ומוטיבציה רבים מהעובדים הצעירים נעלמים כמה ימים אחרי תחילת העבודה בלי לומר מילה.  הסיבה היא שהדרישה לעובדים מסוימים גדלה, כך שלעובדים יש כוח התמקחות גדול יותר מבעבר.

היעלמות עובדים היא תופעה הולכת וגוברת בעולם.בעולם הדייטים גוסטינג  – היעלמות אחרי דייט אחד או מפגש אינטימי בלי הסבר – היא כבר תופעה נפוצה. וגם עולם העבודה החל לסבול ממנה.

המעסיקים כמובן מתוסכלים, לאחר שהשקיעו זמן בחיפוש העובד המתאים ביותר ובהכשרתו, הליך שדורש זמן וכסף. הדבר קורה בעיקר בחברות מתחילות, ועובדים רבים לא מדווחים מה הסיבה שהחליטו לוותר על העבודה למרות ההליך הארוך והמוטיבציה שהביעו. סיבה אחרת היא ההזדמנויות הרבות שיש כיום לעובדים מיומנים ולטאלנטים. עם זאת, רוב  העובדים לא נעלמים לגמרי בלי לומר מילה אבל כן לעיתים קרובות עוזבים רגע קצר לאחר שחתמו על חוזה. חלק גדול יותר מוותר על שלב הראיון המתקדם.

מעניין שכעת המעסיקים מרגישים על בשרם מה שהרגישו עובדים רבים, כאשר  לא חזרו למועמדים לעבודה לעדכן אותם אם המשיכו עם מועמדים אחרים. כעת, בעיקר בתחום הייטק, שבו עובדים מבוקשים מאוד, חל איזון. תופעת הגוסטינג הגיעה אפילו לדוח של הפד, שבו מעסיקים דיווחו על מועמדים שנעלמים.

בארה"ב נמצא ש-66% מהמנהלים חוו 'היעלמות' של עובדים שקיבלו הצעת עבודה ובסופו של דבר ללא הגיעו לעבודה. חלקם פשוט נעלמו בלי להודיע.  המחקר, שנערך בקרב 1,202 מנהלים ועובדים בארה"ב, יותר משליש (43%) מהעובדים מדור ה-Z – בגילאי 22 ומטה – העידו כי הם קיבלו הצעת עבודה אבל לא הופיעו לעבודה. בדור המילניאלס ודור ה-X התופעה נפוצה הרבה פחות, כאשר מדובר ב-26% מהעובדים ש'נעלמו' למעסיק. בדור הבומרס, בני 55 ומעלה, רק 13% מהעובדים העידו כי נעלמו. בישראל התופעה נפוצה פחות אך קיימת, ורוב המועמדים ידווח על הסיבה   למעסיק בשלבים המתקדמים של הראיון. עובד גם יכול לעזוב מהר אם יש לו הצעה חלופית גם לאחר שהחל את העבודה, אם העבודה לא תואמת את ציפיות או גילה משהו שמפריע לו.

איך להתמודד עם תופעת הגוסטינג בעולם העבודה

אומנם גם לעובדים יש חלק עיקרי בתופעת ההיעלמות  הקשור לנימוסים לא מגובשים, אבל בראש ובראשונה מדובר גם במה המעסיקים מציעים לעובדים. הדרך הטובה ביותר להימנע  מגוסטינג הוא תיאום ציפיות רחב ככל האפשר עם הפרטים על העבודה ועל הקשיים הכרוכים בה. כדאי גם להעסיק עובד שמכיר את התחום כך שלא יהיה מופתע. אם אפשר כדאי גם להכיר לעובד את הצוות, לפני העבודה ולאחריה. ואל תבטיחו דברים שאתם לא יכולים לקיים, לא בשכר ולא בתנאי העבודה.