חדשות    

לידר שוקי הון: התוכנית של הממשלה חיובית, המבחן יהיה בביצוע

יונתן כץ כלכלן בכיר בלידר שוקי הון צילום:צביקה דור
מעודכן ל-07/2020

אם תוכנית הסיוע של האוצר תבוצע במלואה, צפוי גרעון תקציבי של 10% השנה מסתמנת עלייה בקניות ברשתות המזון – מחשש לחידוש הסגר הכללי

הכלכלן יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מפרסמים את סקירת המאקרו השבועית, על רקע העלייה המואצת בתחלואה בישראל ובעולם. מהסקירה ניתן ללמוד כי רמת הפעילות בישראל בתחילת יולי ממשיכה להיות נמוכה בכ-10% יחסית לערב המשבר. הכלכלנים צופים מדד של 0.1%- בחודש יוני עם נטייה ל -0.2%-. הם מציינים כי בשבוע האחרון נצפתה מגמה מעורבת בשווקים, עקב עלייה בתחלואה בארצות הברית ועליה במתיחות בין ארצות הברית וסין – ומנגד, הנתונים הכלכליים היו חיוביים, בפרט מדד מנהלי הרכש בשירותים (57.1 נקודות ביוני). אולם יש לציין כי מדובר בנתונים מהתקופה שלפני העלייה בתחלואה והנסיגה מהכוונה לפתוח את הכלכלה במספר מדינות בארצות הברית. שמועות סביב חיסון עד סוף השנה תמכו בשווקים, אך אין הוכחה של ממש שאכן יהיה חיסון.

 

ישראל – מגבלות חדשות יפגעו בהתאוששות

על פי תחזית בנק ישראל, צפויה צמיחה של 6.0% – השנה ו- 7.5% ב- 2021. כמו כן הבנק מעריך שבחודש יוני שיעור האבטלה (לרבות עובדים בחל"ת) עמד על 17%. להערכת בנק ישראל, השיעור אמור לרדת ל-9% ברבעון הרביעי ב-2020 ול-6% בסוף 2021.

על פי הסקירה, רמת הפעילות של המשק היום נמוכה ב-10% מהרמה בתקופה שלפני הקורונה. כמו כן, הגרעון ב-12 החודשים האחרונים עד יוני עמד על 6.4% תוצר, ובנק ישראל מעריך שיגיע ל-12% השנה, זאת לפני התוכנית הפיסקאלית החדשה.

עוד עולה כי רק כ- 43% מסך תוכניות ההאצה שהיקפן 100 מיליארד שקל בוצעו עד סוף יוני, וכי האמון הצרכני שהשתפר במאי שב לרדת בחודש יוני.

 

הדיור, ההלבשה וההנעלה יוזלו

הכלכלנים צופים מדד יוני של 0.1% – עם נטייה ל-0.2 -. כפי הנראה, תהיה ירידת מחירים בסעיפי הדיור והלבשה והנעלה.

בנק ישראל רכש ביוני 1.4 מיליארד דולר ומאותת שימשיך לפעול להאט את הייסוף.

בשבוע האחרון השקל פוחת ב-1.2% מול האירו ו ב-0.7% מול הדולר.

בארצות הברית – מספר הנדבקים זינק ביום שישי  ל-72 אלף ומספר דורשי העבודה החדשים עלה על 3.1 מיליון איש בשבוע האחרון.

הכלכלנים מציינים בסקירה כי בנק ישראל הודיע על תוכנית רכישת אג"ח קונצרניות בהיקף של 15 מיליארד שקל. זאת לאחר שביוני רכש בנק ישראל אג"ח ממשלתיות בהיקף של 2.4 מיליארד שקל.

באמצעות רכישת אג"ח צפוי בנק ישראל להמשיך לשמור על תשואות נמוכות.

ההתאוששות נבלמה, הצרכנים פסימיים

על פי כץ וכלכלני לידר שוקי הון, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים עד יוני עמד על.4% 6 תוצר, כלומר עלייה מ-6.0%. בנק ישראל מעריך שהשנה יגיע הגירעון ל-12% ומניח ביצוע מלא בתוכניות הסיוע. הכלכלנים סבורים כי אם תוכנית הסיוע של האוצר תבוצע במהירות, היא עשויה לעזור למובטלים ולעסקים קטנים. להערכתם, העלות הישירה של תוכנית הסיוע החדשה היא 10מיליארד שקל או כ-0.7% מהתוצר.

לפי אינדיקטורים עדכניים של בנק ישראל, היקף הרכישות בכרטיסי האשראי ירד מעט בשבוע הראשון של יולי, וכעת נמוך ב-10% יחסית לתחילת השנה. מסתמן שיפור ברכישות ברשתות המזון (מחשש לסגר מתקרב), אך הרעה בהוצאה על פנאי, חינוך ותחבורה.

מדד האמון הצרכני של פועלים ירד ב-5.2 נקודות בחודש יוני. הפסימיות נובעת מהעלייה בתחלואה והחשש לפגיעה מתמשכת בפעילות ובתעסוקה. פסימיות צרכנית תומכת בצמצום בצריכה למעט רכיבים חיוניים.

לידר שוקי הון: בנק ישראל צפוי להוריד את את הריבית ולרכוש גם אגח קונצרניות