אחזקת דירה    

למה הארנונה בתל אביב נמוכה?

אם אתם משכירים דירה במשולש תל אביב- רמת גן- גבעתיים, אתם בטח מכירים את ההתלבטות: לשלם שכר דירה יקר בתל אביב או ארנונה שערוריית ברמת גן גבעתיים?. בעשור האחרון עיריית תל אביב מקפידה על גביית ארנונה נמוכה במיוחד יחסית לערים גדולות אחרות בארץ עיריית תל אביב, וב-2018 על דירות-5-4 חדרים מכל הסוגים  משללמים  37.77שקל למ"ר בשנה. אז איך הם עושים את זה בעיריית ת"א, וכמה תשלמו בערים אחרות?

גם ב-2018 תל אביב נחשבת זולה בארנונה,ודאי בייחס לחסערים הגדולוץ. בדירות-5-4 חדרים תשלמו 37.77 שקל למ"ר לשנה בכל האזורים, . בבירתישראל לעומת זאת המחירים מגיעים ליותר מ-70 שקלים . התלוש הדו-חודשי הממוצע לארנונה לדירת 100 מ"ר בת"א עומד על 817 שקל. לעומתה, בירושלים תשלמו את הארנונהגם היקרה ביותר בארץ, עם תשלום ממוצע של 1,233 שקל עבור ארנונה דו-חודשית לדירת 100 מטר. ומה קורה בערים השכנות? רמת גן היא העיר השנייה היקרה ביותר בישראל, בה חיוב הארנונה למ"ר למגורים בשנה ועומד על 64 שקל למ"ר בממוצע, ותשלום ארנונה דו חודשי בסך 1,067 ש"ח בממצוע, וגם גבעתיים "זוכה" למקום  הרביעי, עם 62 שקל למ"ר בשנה בממוצע, שם ישלם מי שמתגורר בדירת 100 מ"ר תלוש ארנונה דו-חודשי בסך 1,033 שקל בממוצע.

איך אפשר להסביר את המגמה הזו, ההפוכה לגמרי לעליות מחירי הדירות בעיר לשיאים חדשים בכל שנה?

בעיריית ת"א טוענים כי התעריף הנמוך לא בא על חשבון איכות השירותים לתושב, אלא נובעים מתהליך התייעלות שעברה העירייה בעשור האחרון שהוביל לאיזון תקציבי ולחיסול הגירעון השוטף. הכנסותיה של עיריית ת"א גדלו ביותר מ-33% ותקציב הפיתוח שלה גדל פי 3 והיא אף מדורגת בדירוג האשראי AAA.

ייתכן כי זהו הסבר הגיוני, גם אם חלקי. רמת גן השכנה נחשבת גם היא, בדומה לת"א, לעיר מרובת נכסים והכנסות, ולמרות זאת מחירי הארנונה נשארו גבוהים. במקביל, סובלת העיר משנים של ניהול עיר בעייתי, שחיתויות וגרעונות. לעומת עיריית ת"א שעברה תהליך התייעלות, נראה שמנגנון העירייה ברמת גן רק מתנפח.

עוד הסבר לארנונה הנמוכה הוא בנייה לגובה, שמניבה לעירייה יחידות שטח כפולות ומכופלות ביחס לערים אחרות. אך גם כאן זה הסבר חלקי, כיוון שגם במקרה של רמת גן, שיאנית התמ"א של אזור המרכז, הבניינים הגבוהים שנבנו בעשור האחרון היו אמורים להוזיל את הארנונה, וזה לא קרה.

ארנונה נמוכה? לא בכל שכונה

נתון נוסף שחשוב לשים אליו לב, הוא אופן החישוב של המחיר הממוצע. העיר ת"א היא מארג של רובעים ושכונות שונים מאוד אלה מאלה, עם אוכלוסיה די מובהקת בכל שכונה. לעשות ממוצע של מחירי הארנונה בשכונות הדרום העמוק בת"א כמו שפירא ושכונת התקווה מול צהלה או נאות אפקה, מניב תמונת מציאות לא מדויקת.