חדשות    

למה חלקי החילוף בארץ כל יקרים? רשות התחרות החלה לחקור

תהיתם למה חלקי החילוף בארץ כל כך יקרים? מתברר שהתשובה תימצא  אצל רשות התחרות, רשות ההגבלים לשעבר.

זו החלה בחקירה מקיפה ראשונה של רשות התחרות של ענף החלפים בעשור הנוכחי. הבדיקה תבחן מדוע מחירי חלקי החילוף בישראל נותרו גבוהים, על אף צעדים שונים שנעשו במהלך השנים – ובין השאר תבדוק מה שיעור הרווח של היבואניות והמוסכים על החלפים.

על פי דוח שפירסמה BDI לפני כחמש שנים שוק חלקי החילוף בישראל מגלגל כ־2.6 מיליארד שקל בשנה. כיום, לפי הערכות בענף, כ־30% מהיקף החלפים הנמכרים בישראל מיועדים לחברות הליסינג ולציי הרכב והיתר לצרכן הפרטי.

לפי הדו"ח, בענף – שולטים יבואני הרכב שנהנים מדומיננטיות (62%) וחלקי החילוף המקוריים והיקרים. לפי הדו"ח, הרווח הגולמי הממוצע של יבואני רכב מתחום החלפים בלבד הוא בסביבות 35%–40%, והרווח התפעולי שלהם מגיע ל–20%. לעומתם, יבואנים המתמחים בחלקים תחליפיים נהנים מרווחיות תפעולית ממוצעת של 10%–15%.

רוכשות מהותות הן חברות הביטוח, המממנות את תיקון כלי הרכב לאחר תאונות. אלו החלפים היקרים ביותר בהיצע היצרנים, אלא שחברות הביטוח מקבלות עבורם הנחות של יותר מ־50% ממחירי המחירון של היבואנים והספקים. עבור הצרכן הפרטי הסכומים גבוהים בהרבה, גם ביחס למחירם בחו"ל. גם המוסכים לא משלמים הרבה פחות והמחיר הגבוה מתגלגל ליצרן.

אחד מהניסיונות המוקדמים של רשות התחרות כלל נוהל מיוחד התקף גם כיום שמחייב מוסכים להציג ללקוחותיהם את מחירי התיקון האפשריים לרכב הן עם חלקי חילוף מקוריים והן עם חלקי חילוף חליפיים, כולל הצעת מחיר מסודרת.

אחר כך חויבו המוסכים להציע לכל לקוח חלקי חילוף מקוריים, חליפיים או משופרים. יוזמה אחרת הייתה: לחייב בעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה לפרסם מחירוני חלקי חילוף באינטרנט. המטרה הייתה לחייב יזמים לפתח אפליקציות מיוחדות להשוואת מחירי החלפי. עוד עבר תיקון חקיקה נוסף שהרחיב את מספר חלקי החילוף שמותר לכל ישראלי לייבא – לארבעה חלקי חילוף בכל משלוח.  בינתיים הציים וחברות הביטוח מקבלות הנחות ענק שבקושי פרומיל מזה מגיע אל הציבור, והתקנות הרבות כנראה לא מיושמות מספיק או לא מגיעות לציבור. לכן פתחה רשות התחרות בבחינת הענף.

ברשות התחרות אישרו כי "במהלך הימים האחרונים פנתה רשות התחרות אל גורמים בענף הרכב בנושא חלקי חילוף"

שני מבריחי סיגריות התחמקו מתשלום 25 מיליון שקל למס הכנסה

קונים באינטרנט? מדריך המכס המלא לייבוא אישי