מדריכי דירה ומשכנתא    

למי מתאימות דירות 2 חדרים והאם כדאי להשקיע

מעודכן ל-07/2021

הדירות הכי פופולריות הן דירות 4 חדרים כי הן מותאמות למשפחות, שלרוב חיים בהן 3-4 נפשות. מכאן שהיזמים העדיפו תוכניות כאלו או עם יותר חדרים והזניחו את הדירות הקטנות.

אלא שביולי 2016 אושרה בכנסת הוראת שעה שנועדה להגדיל את שיעור בניית הדירות הקטנות בתוך 5 שנים. ההוראה מחייבת את הרשויות המקומיות במרכז הארץ לאשר הקלות בבניית דירות קטנות (55-80 מ"ר) בשיעור 10% מהפרויקט. האינטרס של הרשויות הוא פחות דירות קטנות כי האוכלוסייה חלשה יותר ומחיר הארנונה נמוך יותר, מה שעומד הן בסתירה להעדפות דיירים שונים היכולים לחסוך בעלויות וכן לאפשרות לבנות יותר דירות וזולות יותר, שיורידו את מחירי הדיור. כך עולה מכתבתה של הדס מגן בגלובס.

 

למי מתאימות דירות 2 חדרים

אחת הסיבות המרכזיות לפריחת שוק שני החדרים היא שגיל הנישואים  עלה, כך שיותר בני עשרים פלוס צריכים דירה בשביל עצמם ולא בשביל המשפחה. גם תוחלת החיים עלתה, כך שהרבה מבוגרים עוזבים את הדירות הגדולות לטובת דירות קטנות יותר.

 קהלי היעד העיקריים הם מצמצמי דיור – לרוב מבוגרים שעוברים לדירות קטנות יותר, זוגות צעירים ומשקיעים. בין היתר משקיעים משכירים לצעירים ולסטודנטים, יש גם צעירים וסטודנטים הרוכשים דירה ומשכירים חדר ובכך נעזרים במימון המשכנתא. לפעמים מדובר בהורים לילד אחד או במבוגרים שרוצים לגור קרוב לילדים.  גם גרושים שוכרים דירות קטנות.

האם עדיף להשקיע בדירות 2 חדרים?

דירות 2 חדרים אומנם זולות יותר, אך עדיין קהל היעד מצומצם לעומת משפחות וזוגות צעירים שהם הרוכשים העיקריים של דירות. כמובן שאם אפשר ויש  ההון, עדיף לגוון בפורטפוליו של נכסים בדיוק כפי שמגוונים בפורטפוליו של השקעות. אלא שמחיר בניית דירות קטנות לעומת ההכנסה מהדירות הוא גבוה  לעומת האפשרות שבדירות ארבעה חדרים. כמו כן כיוון שהביקוש עדיין נמוך יותר, כנראה גם העלייה במחיר הנכס תהיה פחותה.

חריגה בנוף היא תל אביב. שם, נמצא ברוב הפרויקטים החדשים דירות קטנות, אפילו דירות 2 חדרים. בתל אביב פשוט יש יותר מגוון: משפחה של הורה יחיד וילד, זוג פלוס ילד, אנשים החיים בגפם, זוג מבוגר, זוגות צעירים, וכו'. גם אייר בין אנד בי משחקת תפקיד המגדיל את הביקוש בעיר. כך שאם מדובר בדירה קטנה באזור מגווון ובו הביקוש לדירות אלו גדל, התשואה תהיה טובה יחסית לעומת דירות גדולות יותר. סיכון נוסף הוא שבתל אביב הקריטריון הוא שהדירות יהיו בגודל של 80 מ"ר, כי העירייה רוצה למשוך לדרום תל אביב אוכלוסיות מבוססות יותר.

החברה הממשלתית דירה להשכיר רכשה 120 דירות בנהריה ובכפר יונה

לאחר חמש שנים: 5 דירות מוגרלות בתל אביב לדיור בר השגה