מדריכי השקעות    

פחד תוצרת ישראל: הכירו את מדד VTA35

ירידות בבורסה

מדד VIX, הידוע בכינויו "מדד הפחד", מודד תנודתיות של המניות השונות בעולם. מדד VTA 35 הוא הגרסה הישראלית שלו, המודדת את התנודתיות בת"א 35. איך הוא מחושב?

ב-2019 החלה הבורסה לניירות ערך לפרסם את מדד התנודתיות VTA35. המדד בודק את רמת התנודתיות הגלומה באופציות על מדד ת"א 35 הנסחרות בבורסה.

מדד VTA35 הותאם למאפיינים הייחודים של שוק הנגזרים בתל אביב, והוא משקף את סטיית התקן הגלומה באופציות על מדד ת"א 35 ל-30 הימים הבאים, במונחים שנתיים. ערכי המדד מייצגים את סטיית התקן הגלומה באחוזים (כך למשל, 15 נקודות = 15%).

שיטת החישוב

המדד מחושב על בסיס מחירי קניה ומכירה של שתי אופציות רכש (Call) ושתי אופציות מכר (Put) "בתוך הכסף" – במחיר נמוך מהמימוש באופציה מתוך שתי סדרות האופציות הקרובות ל-30 יום לפקיעה, כאשר הטווח לפקיעה של הסדרה הקצרה מבין השתיים לא יעלה על 30 ימים והטווח לפקיעה של הסדרה הארוכה יהיה גבוה מ-30 ימים.

אם ללמוד מההיסטוריה של מדד הפחד האמריקאי, זה מטפס בתקופות תנודתיות מאוד בשוק. רמה של 20 נקודות ויותר מעידה על מצב כזה. כך במשברים פיננסיים בעבר, הגיע המדד ל-40 נקודות ואף יותר. משבר הקורונה שפרץ בעולם בתחילת 2020 הכניס פרופורציות חדשות לשיאי המדד, כאשר באמצע חודש מרץ נגע מדד הפחד ברמה של 85.47 נקודות. בתקופות רגועות יותר בשוק, המדד נע בין 10 ל-15 נקודות. עם זאת, רבים ממליצים להשקיע בתקופות משבר בהשקעות לטווח ארוך, כי אז מחירן נמוך יותר.

הבורסה מתכוונת להשיק את מדד הפחד הישראלי – VTA35

אי.בי.אי חשופה להתרסקות תעודה על מדד הפחד – 12.5 מיליון דולר בסימן שאלה