חדשות    

מדד משכן – מה הוא מבטא?

מדד משכן הוא מדד המתפרסם מדי חודש על ידי כלכלני בנק הפועלים.

המדד מציג תמונה של כושר הקנייה (affordability) של רוכשי הדירות. עלייה במדד מציינת שיפור במצבם של רוכשי הדירות וירידה מציינת הרעה במצבם.
מדד משכן מבטא את מצב רוכשי הדירות, משמ את היכולת הכלכלית של הלקוח לעמוד בהחזרים החודשיים של הלוואות המשכנתא. המדד משקלל ארבעה פרמטרים עיקריים –  מחירי הדירות, שכר ממוצע, ריבית על הלוואות המשכנתא ושיעור האבטלה.

כל שמחייר הדירות עולים, כך כמובן מצב רוכשי הדירות מורע

ככל שהשכר עולה כך מצב הרוכשים משתפר

ככל שהריבית עולה – המצב מורע

וככל ששיעור האבטלה עולה – המצב מורע.

הנה הפרסומים החודשיים של בנק הפועלים על השינוי במדד משכן 


עדכון המדד ביולי 2011:

בנק משכן, בנק המשכנתאות מקבוצת בנק הפועלים מפרסם היום את מדד משכן לחודש יולי 2011. מדד משכן מבטא את מצב רוכשי הדירות. המדד שמתבסס על מחירי הדירות, ההכנסה של משקי הבית ושיעור האבטלה מבטא הרעה במצבם של רוכשי הדירות בתקופה זו.  ביולי 2011 נרשמה  ירידה של 0.3% במדד לרמה של 125.2 נקודות. הירידה במדד מבטאת להערכת בנק משכן הרעה לאור  המשך עליית מחירי הדירות בארץ. מבנק משכן נמסר  שעל פי מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) המבוסס על סקר מחירי דירות ובשנה האחרונה הן עלו בשיעור נומינלי של 12.5% ושיעור ריאלי של 8%.

מדד משכן הגיע ביולי 2008 לשיא של 171 נקודות ומאז ירד ב-26.8% . להערכת כלכלני בנק הפועלים, "עליית מחירי הדירות הייתה הגורם העיקרי שהרע את מצב רוכשי הדירות בחודש החולף. שיעור האבטלה, שירד לשפל של5.5% ועלייה בשכר הממוצע מיתנו את ירידת המדד", עם זאת, מויפים כלכלני בנק הפועלים – "שוק הדיור נמצא בעמדת המתנה – ניכרת ירידה במספר העסקאות והיצע הדירות הלא מכורות עלה".

לעדכונים נוספים: אתר בנק הפועלים

ריבית משכנתא מעודכנת – שיקלית

מחשבון משכנתא