חדשות    

מדד ת"א-35 נמצא בחסר מול המדדים האחרים, אך הוא ממוצב היטב ליום שאחרי הקורונה

יניב פגוט, קרדיט:סיון פרג'

במאמר שמפרסמת היום הבורסה לניירות ערך בת"א, ונכתב על ידי יניב פגוט סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך עול כי ת"א-35 ממוצב היטב ליום שאחרי הקורונה.

מדד ת"א-35, מדד מניות הבלו-צ'יפ הישראלי, מציג ביצועי חסר בולטים בחמש השנים האחרונות ביחס למדד ת"א-90 המאגד בתוכו את מניות השורה השנייה בבורסת תל אביב. בעוד מדד ת"א-90 עלה נומינלית בלא פחות מ-127% בחמש השנים האחרונות, מדד ת"א-35 נותר ללא שינוי.  

מדובר בפער ביצועים בלתי נתפש של 127% בין צמד מדדי הדגל של בורסת תל אביב בפרק זמן זה. 

רפורמת מדדי המניות של הבורסה בתל אביב שהושקה בשנת 2017, אשר הגדילה את הפיזור של מספר המניות במדד מ-25 ל-35 מניות, הייתה רפורמה חשובה אשר היטיבה עם מדד זה ויצרה תקוות לשינוי חיובי חד בביצועיו היחסיים של המדד. אולם גם רפורמה זו לא הצליחה להביא את מדד ת"א-35 לייצר תחרות ראויה למדד ת"א-90 בטבלת התשואות.

בעיות עסקיות של מספר חברות בולטות במדד, דוגמת מניות הפארמה המקומיות, מזערו את ההשפעות המתודולוגיות האיכותיות, ועכשיו צריך לראות אם הקיטון במשקלן של מניות אלו במדד, לצד חיזוק המיצוב הענפי שלהן בתקופת הקורונה והתהליכים העסקיים שעוברים עליהן, במטרה להביא להתייצבות עסקיהן, יאפשרו למדד לממש את הפוטנציאל שלו.

הגבלת חלקן של המניות ללא זיקה לישראל במדדים בשנת 2016 תרמה אף היא לפוטנציאל הייצוגיות של הכלכלה הישראלית במדד זה ואולם נסיבות סקטוריאליות מנעו משינוי חשוב זה לקבל ביטוי בשורת הביצועים של מדד ת"א-35. 

התפישה המקובלת, לפיה, מניות שורה ראשונה של החברות הגדולות במשק הן יציבות יותר ולפיכך מוגנות יותר בתקופות של האטה כלכלית ומיתון לא קיבלה ביטוי במשבר הקורונה, אשר היו לו  מאפיינים ייחודיים שפגעו בבטן הרכה של מדד ת"א-35 והעמיקו את ביצועי החסר של המדד ביחס לביצועי מדד ת"א-90. 

חמשת מניות הבנקים הגדולים אשר משקלן במדד עומד על כ- 25.7% ספגו פגיעה קשה כפועל יוצא ממשבר הקורונה, לאור החשש המובן לגידול חד בהפרשות לחובות אבודים, אשר יגרום לשחיקת ההון העצמי של הבנקים. גם האיתות של בנק ישראל לבנקים לעצור את חלוקת הדיבידנדים אשר אומץ על ידיהם פגם אף הוא קשות באטרקטיביות ההשקעה במניות אלו וגרם להן להיסחר הרחק מהשיא אליו הגיעו ערב המשבר. עכשיו נותר לחכות להשפעת החיסון לקורונה על החזרה לשגרה של המשק ועל המגזר הבנקאי.

עוגן מרכזי נוסף במדד ת"א-35 הן מניות הנדל"ן המניב, הכולל 6 מניות מענף זה ומשקלן במדד עומד על כ- 14%. חברות אלו המחזיקות בפורטפוליו של משרדים ונכסים מסחריים והיו חביבות המשקיעים בשנים האחרונות, הפכו במהלך משבר הקורונה לשק החבטות של אנליסטים רבים ומשקיעים. בכל האמור בשוק המשרדים, המשקיעים חוששים מפריחת העבודה מרחוק על חשבון העבודה במשרד וסגירת עסקים כפועל יוצא של משבר הקורונה, אשר יביא עמו בתורו צניחה בביקוש לשטחי משרדים וירידת מחירי שכר הדירה. החששות מעתידם של מרכזי הקניות בכלל והקניונים בפרט, ליוו את המשקיעים עוד בתחילת הקורונה ואולם משבר הקורונה הכה קשות במרכזים מסחריים רבים והעמיד סימן שאלה גדול ביחס לעתידם הכלכלי.

למרות הפסימיות המובנת סביב האופק הכלכלי של נכסים אלו, חובה לציין כי חזרה לשגרה, גם אם תיקח זמן ארוך מהמצופה, צפויה להחזיר את האטרקטיביות של השקעות אלו מסיבות מגוונות, הכוללות בין השאר את הפער העצום בין עלות המימון של הנכסים לתשואה השוטפת של נכסים אלו.

סקטור הטכנולוגיה הוא המנצח הגדול של משבר הקורונה, שכן הפתרונות שמנפקות חברות הטכנולוגיה הוכחו כנחוצים מתמיד, בתרחיש הלחץ הדמיוני שנוצר. במציאות זו מניות הטכנולוגיה הוכיחו בניגוד לכל אינטואיציה בסיסית ככאלו המתפקדות היטב לא רק בכלכלה צומחת אלא גם בכלכלה דועכת. החולשה היחסית של מדד ת"א-35 בשנים האחרונות הייתה חשיפת חסר בולטת למניות טכנולוגיה מובילות ואולם בעדכון המניות האחרון בחודש אוגוסט של מדד ת"א-35, קיבל המדד חיזוק מהותי של רכיב טכנולוגי וזה מהווה כ- 28% ממשקלו במדד, כך שבראייה קדימה נראה שיושרה גיבנת האלוקציה הטכנולוגית של המדד.

תחום הקלינטק מוביל את טבלת התשואות בשנים האחרונות, בשל מודעות גוברת לסוגיות איכות סביבה, לצד עליה חדה באטרקטיביות היחסית של אנרגיה ממקורות חלופיים, ביחס לאנרגיה שחורה. מדד ת"א-35 קלט לקרבו אשתקד חברה נוספת הפעילה בתחום זה.

ראוי לציין כי מדד ת"א-35 נהנה מיתרון חשוב נוסף ביחס למדדי בורסה אחרים אשר רבים לא מודעים לו ואחרים מקלים בו ראש והיא העובדה שבמקביל אליו פועל שוק נגזרים פעיל, אשר מעבר לתרומה שלו לנזילות וסחירות המניות במדד ת"א-35, שוק הנגזרים מאפשר למשקיעים מתוחכמים לגדר חשיפה למדד ת"א-35 באופן מלא או חלקי, לייצר אסטרטגיות השקעה מגוונות המשלבות השקעה במניות ת"א-35, לצד שוק הנגזרים ואף לגדר סיכונים של ניירות ערך בודדים באמצעות השקעה באופציות על מניות ספציפיות עליהן השיקה הבורסה בתל אביב אופציה.

נסכם ונאמר כי בתחילת שנת 2021 ממוצב מדד ת"א-35 בצורה טובה מתמיד על מנת לסגור פערים אל מול מדדי יחס אחרים. נזכור כולם כי משקלם של מניות מדד ת"א-35 במדד ת"א-125 הוא כ- 69% ולפיכך עתיד ביצועיו של מדד ת"א-35 יקבע במידה רבה את המומנטום במדד היחס המקובל של שוק המניות בתל אביב.

וותיקי מנהלי ההשקעות ודאי זוכרים שנים אחרות בהם קשה מאוד היה להכות את מדד ת"א-25 ומדד ת"א-100 באמצעות ניהול אקטיבי ובהינתן האמור יהיה מעניין לראות אם ההיסטוריה תחזור על עצמה.

 לאן יצעדו השווקים בעולם בשנת 2021?

הנפט לאן? כנראה שהחיסון לא יופץ מספיק מהר בעולם ולכן הדרישה לנפט לא תחזור לשיא