חינוך פיננסי    

מהו אמצעי תשלום ואיזה עדיף

מעודכן ל-11/2019

בכלכלה מוגדר אמצעי תשלום כי סך המזומן או הפיקדונות בעו"ש שביד הציבור. הכוונה לכסף נזיל ומיידי הניתן לתשלום. בהגדרה רחבה גם תשלום דחוי כמו כרטיס אשראי או צ'ק נחשבים אמצעי תשלום. עם הטכנולוגיות החדשות ארנקים דיגיטליים, אפליקציות תשלומים וטכנולוגיות מאובטחות כמו פייפאל גם נחשבות אמצעי תשלום.

בגדול, אמצעי תשלום הוא פשוט מה שאנחנו מכנים כסף. כסף הוא אמצעי-חליפין פיזי או רשומה במחשב  שתמורתה ניתן לקבל סחורות או שירותים. מטרתו לפשט את פעולות הקנייה, המכירה והתשלום עבור סחורות, עבודה או שירותים. נהוג להסביר כי אמצעי התשלום המוסכם – הכסף, מפשט את עסקות החליפין היות שהוא מאפשר לבני האדם להימנע מלחשב מספר עצום של יחסי מחירים בין מוצרים שבהם הם נתקלים או שלהם הם נזקקים, אולם רוב החברות כנראה נשענו על שימוש כלשהו בכסף.

שוק הכסף הוא שוק היצע וביקוש בו הביקוש לכסף נובע ממידת ההעדפה של הציבור להחזיק בכסף וההיצע נקבע על ידי הבנק המרכזי. השוק מהווה חלק מהמערכת הכלכלית במשק, הוא משפיע ומושפע משוק הסחורות. הריבית היא "מחיר הכסף", אותו משלם הלווה, 'הקונה', ומקבל המלווה.

איזה אמצעי תשלום עדיף

האמצעים הוותיקים והשכיחים לתשלום הם כרטיסי אשראי, מזומן וצ'קים. בשנים האחרונות יש העדפה גדלה לכרטיס אשראי לעומת האמצעים האחרים. גם בחקיקה המדינה מנסה להילחם בעסקאות במזומן כדי  לפתור בעיות כמו הלבנת הון ושוק שחור.

לכל אמצעי יש יתרונות משלו, מזומן עוזר לנו לשלוט היטב יותר בהוצאות ומאפשר הנחות על עסקאות בהיקף גדול. אשראי מאפשר ביטול עסקאות, אינו מצריך להיסחב עם הרבה מזומנים, לחשב עודף ועוד. קיים גם כרטיס דביט לחיוב מיידי המתאים למסורבי אשראי. המחאות או צ'קים מתאימות למי שעובד עם ספקים שלא מקבלים אשראי או כשחסר מזומן. אפליקציות התשלומים מתאימות כיום בעיקר לעסקאות קטנות או בין אנשים פרטיים. בעתיד יותרו גם עסקאות גדולות יותר. אמצעי אחר הוא העברה בנקאית  המקובלת בעסקים. עוד אמצעים הם מטבעות קרטיוגרפיים וארנקים דיגיטליים שבשלב זה לא פופולריים  כאמצעי תשלום בישראל.

בנק ישראל: הוקם צוות בין-משרדי לקידום אמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים

תשלום לאוטובוסים בסמאטרפון – איך זה יעבוד?

בקרוב אפליקציית תשלום במקום רב-קו? הבנקים בוחנים התמודדות במכרז על תשלום אחיד בתחבורה הציבורית