חדשות    

מהו חומר גלם

חומר גלם הוא מוצר אשר משמש לייצור מוצר אחר. קמח ומים הם חומרי גלם בייצור לחם, עץ ומסמרים הם חומרי גלם בייצור שולחן, וכדומה. בבסיס הרבה חומר ומרי הגלם המקור בטבע, למשל:

  • היסודות לסוגיהם, בהם מחצבים כגון ברזל, נחושת ומתכות נוספות, יסודות המופקים מהאוויר, כגון חנקן, ויסודות המופקים מהים.
  • אוצרות טבע כגון פחם, נפט, גז טבעי ומינרלים למיניהם.
  • חומרים מן הצומח כגון עץ וכותנה.
  • חומרים מן החי כגון צמר ועור

לפני השימוש בחומר גלם הטבעי לייצור הוא עובר עיבוד כלשהו. חומר עיבוד שנלקח רובו ככולו כפי שהוא מופיע בטבע נקרא חומר גלם גולמי. חומרי גלם מעובדים הם למשל קמח הנוצר באמצעות טחינה של החיטה או של שיפון. גם בד הוא חומר גולם הנוצר מעיבוד של כמה צמחים בטבע כמו כותנה או משי. גם נייר הוא חומר גלם מעובד. עם זאת, עץ, נפט, ברזל אלו נחשבים חומרי גלם גולמיים.

גם מוצר מוגמר יכול להיות חומר גלם, למשל ביסקוויט בעוגת ביסקוויטים או גבינה בעוגת גבינה. מוצרים רבים יכולים להישאר באותה קטגוריית מוצרים, אף שהחומר שונה, כך למשל אף על פי שפח עשוי פלסטיק אנחנו עדיין קוראים לו פח על שם חומר הגלם הישן. התייקרות בחומרי הגלם תביא איתה התייקרות במוצר.

חומרי הגלם מחולקים גם לחומרי גלם מתכלים כמו נפט, פחם, או פלדה, לבין חומרי גלם שאינם מתכלים או משאבים מתחדשים כמו עץ, מוצרי מזון, בד ועוד. חומרי גלם מתחדשים הם בעלי קצב התחדשות וקצב זה תלוי בדרך כלל בבריאות של מערכות אקולוגיות ובמערכות חקלאיות שתומכות בהפקתם וכן בתשומות למערכות חקלאיות – כמו נפט להפקת חומרי הדברה, אשלג, פוספט וגז טבעי להפקת דשן כימי.

מהי הוצאה כספית, מהי הוצאה ממשלתית, מהי הוצאה שולית ומהי תקורה

הגירעון בסחר בסחורות הסתכם ב-6.0 מיליארד שקל

כמה עולה להקים קונדיטוריה