מדריכי דירה ומשכנתא    

מהו טופס 4 – טופס אישור אכלוס

מעודכן ל-07/2021

טופס 4  הוא היתר  האחרון לפני האכלוס. ומטרתו לאשר שהמבנה בטוח ומתאים לאכלוס וניתן לחברו לתשתיות שונות כמו מים, חשמל וטלפון. טופס 4 הוא אחד השלבים האחרונים לקראת מסירת מפתחות דירה חדשה לדיירים שעתידים לגור בה, או להשכיר אותה. הטופס הוא הצהרה של הרשות כי בניית המבנה הסתיימה באופן רשמי והוא בטוח ומתאים למגורים. הגשתו לוועדה כשהוא מלא וחתום היא תנאי לקבלת אישור אכלוס של הבית טופס 5 (הרחבה על טופס 5).  רק לאחר שהוועדה מקבלת את כל האישורים הנדרשים, היא מעניקה לבעל הבית את טופס 5 שמהווה אישור לאכלוס הבית.

בעל ההיתר  מגיש בקשה לרשות המקומית בליווי תצהירים שלפיהם  הבנייה בשטח מתאימה להיתר הבנייה שניתן לפני הבנייה. ההתאמה תתבטא, בין היתר, בכך שלא נוצרו ליקויים מסוכנים למשתמשים במבנה או בסביבתו, תשתיות המבנה הותקנו כהלכה, קיים איטום למרחבים המוגנים וכו.

אישור נוסף הנדרש בתהליך קבלת הטופס הוא של רשות הכבאות לגבי בטיחות האש במבנה. כדי לוודא את תקינות הדרישות בתחום זה, תבדוק רשות הכבאות את תקינותן של מערכות גילוי וכיבוי האש המותקנות בו.

"החוק במדינת ישראל מחייב התקנת מערכות גילוי וכיבוי אש בכל מגדל מגורים חדש", מסביר יוני אבני, סמנכ"ל חברת "טלפייר"- המייצרת מערכות לגילוי וכיבוי אש.

אולם, "חובה לזכור, כי לאחר קבלת טופס 4 ומסירת המפתחות, החוק אינו מגדיר במפורש מי אחראי לאכוף את החובה לתחזק מערכות גילוי אש במגדלי המגורים", מסביר אבני. "כך אנו מוצאים את עצמנו בסיטואציה לא הגיונית ובלתי בטיחותית בה שבבנייני מגורים רבים קיימות מערכות תקלות או לא פעילות. יש צורך לאכוף תחזוקה של מערכות מצילות חיים, הרי בשני המקרים מדובר בחיי אדם".

פתרון אפשרי לקונה החוק, הוא לחייב את ועדי הבית או חברות הניהול לחתום על תצהיר תקופתי שבו הם מאשרים שמערכות גילוי האש וניהול העשן בבניין בו גרים – תקינות.

זכרו – גם לאחר קבלת טופס 4 ולאחר שנכנסתם לדירתה  יש לדאוג לתחזק באמצעות האנשים המוסכמים את מערכות הבניין, שהן חלק בלתי נפרד משגרת חיים תקינה.

כל הבדיקות הנכללות בטופס 4

בדיקה של אדריכל ומודד מוסמך המאשרת כי ישנה התאמה בין הבניה בפועל ובין היתר הבניה שניתן, תכנית הבנייה ומיקום הגוש והחלקה הרשומים

בדיקה המאשרת כי כל מבנה זמני שנבנה עבור הפועלים, פונה מהמקום

בדיקה המאשרת כי הותקנו מערכות ניקוז ואינסטלציה על פי התקן הרלוונטי

בדיקה של חברת הגז המאשרת את תקינות מערכת הגז

בדיקת מכבי אש המאשרת את עמידת המבנה בתקני האש הרלוונטיים – בדיקה זו מחייבת במבנים ציבוריים בלבד

בדיקה של קונסטרוקטור המאשרת את תקינות הבטון בקונסטרוקציה של המבנה

בדיקת מהנדס המאשרת שהמבנה ראוי למגורים

אישור מכון התקנים לאטימות מרחבים מוגנים

טופס 856 -דיווח שנתי על ניכויים

טופס 102 – טופס דיווח על שכירים בעסק