חדשות    

מהו מדד ג'יני

מדד ג'יני הוא אחד המדדים המקובלים לבחינת פערי הכנסה (או: שכר) בין קבוצות שונות במדינה.
המדד נע בין 0 ל-1. במצב של שוויון מוחלט (לכל האזרחים במדינה אותה רמת הכנסה) המדד יעמוד על 0. במצב של אי-שוויון מוחלט (לאזרח אחד יש הכל, ולשאר אין כלום), המדד יעמוד על 1.
את המדד פיתח פיתח הסטטיסטיקאי והדמוגרף האיטלקי קורדו ג'יני ושפורסם בשנת 1912 במאמרו "Variabilità e mutabilità" ("שׁוֹנוּת וּמִשְׁתַּנּוּת").
המדד מוצג באמצעות עקומת לורנץ – אשר לכולם אותה הכנסה – עקומת לורנץ מתלכדת עם קו 45 המעלות (%X מהאוכלוסייה מרוויחים %X מההכנסה) ולכן השטח ביניהם הוא 0, ובאי-שוויון מוחלט – 99.99% מהאוכלוסייה (כולם למעט 1) מרוויחים 0 ולכן עקומת לורנץ חופפת לציר האופקי, והשטח בין העקומה לקו 45 המעלות זהה לשטח המשולש שבין הקו לציר האופקי.
כשבוחנים שוויון בהכנסות מדד ג'יני מייצג בצורה פשוטה יותר וטובה אי-שוויון לעומת מדידדת תמ"ג של מדינה או הכנסה ממוצעת. הפשטות והחד משמעיות שבו הופכים אותו לקל להבנה.
עם זאת, יש לו לא מעט חסרונות, ההכנסה היא לפני מסים – כך שבמדינה כמו ישראל שבה המיסוי פרוגרסיבי  – אין שיקוף מדויק של השוויון בהכנסות. כמו כן הוא לא מודד הכנסות שאינן משכר, כמו שכר דירה ורווחי הון. המדד לא מודד הוצאות, הטבות וסובסידות של המדינה המקטינות את אי-השוויון. עוד אין אחידות בהשווה בין מדינות. בעוד חלק מהמדינות מודדות את משקי הבית, אחרות מודדות יחידים.

המדינות המובילות במדד הג'יני

המדינות המובילות במדד הג'יני הן סלובקיה, סלובניה,, שבדיה, צ'כיה ואוקראינה. בתחתית הרשימה לסותו, דרום אפריקה, מיקרונזיה והאיטי

קראו עוד:

מהו אי שוויון בהכנסות (משכר)

הנגידה פלוג: ישראל היא אחת המדינות בעלות רמת אי השוויון בהכנסה הגבוהה ביותר בעולם

מהי הכנסה ואילו סוגי הכנסה יש