חינוך פיננסי    מיסים    

מהו מס ואילו סוגי מס יש

מס הוא תשלום חובה שיש לשלם לגוף ציבורי ללא תרומה ישירה, אך יכולה להיות לו תרומה עקיפה כמו שירותים ציבוריים. המסים הם ההכנסה העיקרית לפעילות הממשלה ולארגונים תחתיה כמו רשויות מקומיות.

קיימים כמה סוגים למס:

מס ישיר

מס ישיר מתאפיין בכך שמוטל על מבצע הפעולה. מס המוטל  ישירות בגין  קבלת הכנסה כלשהי או חברה על רווחיה.
לדוגמה: מס הכנסה, מס על רווחים, מס עיזבון, מס שבח מקרקעין, מס חברות.

מס עקיף

.ס עקיף מתאפיין בכך שמוטל על המוצר עצמו. זהו מס המתלווה למוצר או שירות מיסוי, כך שאם תיאורטית  אדם לא מבצע קנייה כלל הוא לא ישלם את המס.

דוגמאות למיסים עקיפים – מס ערך מוסף, מס קניה, מכס, מס בלו

מס פרוגרסיבי

זוהי למעשה שיטת מס שבה שיעור המס עולה ככל שההכנסה עולה. זו שיטת המס הנהוגה בישראל. כך למשל מי שמרוויח פחות מ-5,000 שקל לא ישלם מס, ומי שירוויח מעל 30 אלף שקל ישלם 40% מס.

מס רגרסיבי

זוהי למעשה שיטת מס שבה ככל ההכנסה עולה המס עליה יורד. מס רגרסיבי מרחיב את פערי ההכנסות במשק נחשב למס שאינו הוגן ולכן נדיר.

מס ניטרלי או מס שטוח

במיסוי נייטרלי  או שטוח שיעור המס אינו תלוי בגובהו של בסיס המס, משמע גם העניים וגם העשירים משלמים אותו שיעור מס. מס ערך מוסף הוא מס נייטרלי מאחר שכולם משלמים אותו שיעור מס. מס שטוח נהוג באסטוניה וכן אצל אזרחי חוץ באיטליה

חלק מהכלכלנים מסווגים מיסים לפי הכנסת הנישום במקום לפי בסיס המס הרלוונטי, ולפיכך מסווגים את מס ערך מוסף כמס רגרסיבי, כי ההוצאות שאדם מוציא ועליהן הוא נדרש להוסיף מס ערך מוסף, אינן גדלות באופן פרופורציונלי יחד עם הכנסותיו.

מס רכוש

מס רכוש נדיר היום ומוטל על שווי רכוש או לפי מדד מסוים של שווי רכוש, מאחר שקשה לאמוד שווי מדויק. בישראל הוא מוטל בעיקר בצורת ארנונה, המחושבת לפי גודל הבית ומיקומו. בתים בעלי שווי יותר גבוה חייבים בשיעור ארנונה יותר גבוה. אומנם הארנונה אינה מייצגת מדד מדויק אך היא מספיק מדויקת לצורך גבייה קלה. המס מוטל בעיקר על רכוש שקל לגבות ממנו (אף על פי שלכאורה ניתן לגבות אותו מכל רכוש): בתים, כלי שיט, כלי טיס ועוד. אפשר לראות גם במס שבח ומס רכישה מסים על רכוש.

מס פיגוביאני

 מס פיגוביאני  (Pigovian tax) הוא מס המוטל על פעילות מסחרית המייצרת עלויות חיצוניות שליליות, כלומר עלויות המשפיעות על צדדים שלישיים או על סביבה בנוסף על מי שעליו הוטל המס

משה כחלון: ההישג הגדול שלי הוא צמצום הפערים החברתיים דרך הורדת מיסים לשכירים ותוכנית חיסכון לכל ילד;

מנהל רשות המסים: יש מידע על חשבונות ישראליים באיי קיימן – גילוי מרצון לא יחודש