חדשות    

מהו עתיד חללי העבודה

מתחם עבודה Regus צילום עודד סמדר

עם כל הצרות של ווי וורק, לפחות בישראל חללי עבודה משותפים גדלים. הנתח הריאלי שלהם בישראל הגיע  ל-1.5% מכלל שטחי המשרדים בישראל, המתאים לשיעור באירופה. לפי מחקר של חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. כמה שוכרים יש? כמו מספר התושבים של כמה ערים גדולות – 80 אלף.  חללי העבודה גדלו בקצב אדיר בעשור האחרון, אבל בשוק יש ויכוח האם מדובר בחידוש  גדול או שמא אדפטציה של שוק הנדל"ן.

הרי מדובר בהשכרה לכל דבר. היזם שוכר  ומשכיר. שוכר שטח לטווח ארוך, ומשכיר אותו לטווח קצר, קצת כמו סאבלט של עבודה. בנוסף הוא דואג לעיצוב עדכני, התאמה לעובדים, ודואג לתחזוקה יומית כמו במשרד ולאירועים. הבעיה היא שרבים מלקוחות חללי עבודה הם פרילנסרים, והעלות גבוהה ביחס לעבודה מהבית, בית קפה, ספרייה או חלל של רשות מקומית. כך גם מדובר במקצועות יציבים פחות.

, בישראל נכון להיום כ-180 חללי עבודה משותפים. תל אביב עצמה היא המובילה הגדולה עם 82 חללים, אחריה ירושלים עם 26, רמת גן 16, בני ברק 11, בהרצליה ובנתניה יש 10 חללים כאלה בכל עיר, בראשון לציון וברעננה תשעה בכל אחת, בפתח תקווה שמונה, ובחיפה יש שבעה חללים. מיד אחריה באר שבע עם שישה חללים כאלה, כמו גם בכפר סבא ובמודיעין.

ל-wework הממותגת רק שנים עשר סניפים. לצדה הרשתות הגדולות הן רוגוס ובי אול. מבין השתיים רוגוס מתמקדת בחללים קטנים ובפריסה רחבה, בעוד השתיים האחרות מעדיפות ערים גדולות וחליים גדולים.

חללי עבודה בהיקף קטן בהיקפים  הם מיננדספייס, קליקה, שרונה ספייס, אופן ואלי, אורבן פלייס, בי וורק, מיקסר, מרקספייס, נט גב, רומס ואופיקס עם שלושה-חמישה סניפים.

מי שוכר חלל עבודה

יש שוכרים שהם חברות גדולות כמו מיקרוסופט, ויש שוכרים שהם הרוב שהם פרילנסרים שיכולים לצאת מהמנוי כל חודש, ולפעמים גם כל יום וכל שעה, לפחות בווי וור וורגוס הגדולות.

מה שוכרים

אפשר לשכור  שולחן באופן ספייס על בסיס מקום פנוי או קבוע ושולחן ליחיד, או לקבוצת אנשים במשרד משותף. כמו כן יש חדרי ישיבות לפי הצורך (בתוספת תשלום), שירותי משרד  אזורי מנוחה, מטבח מאובזר,  ואירועים.

הפקקים
הפקקים הפכו את חללי העובדה הקרובים לבית לכדאיים, לפי תחזיות עד 2050 איילון יהיה פקוק בכל שעות היום ולא רק בשעות השיא, ואנשים מבינים שכבר עדיף לעבוד מהבית מאשר לבזבז זמן על נסיעה לא נגמרת לעבודה שאיש לא משלם עליה.

כמה עולה

שכירת שולחן באופן ספייס ב-WeWork עולה בין 750 שקל לחודש בדרום תל אביב ל-1,600 שקל במגדלי מידטאון; שכירת משרד בשטח של החל מ-10 מ"ר עולה 1,600-2,200 שקל לחודש.

Reugs גובה דמי שכירות יומיים לשולחן קבוע לאדם, בהתחייבות לשנתיים, שנעים בין 42 שקל ליום במשרדים בנצרת ובנתניה ל-115 שקל ליום בשרונה ובמגדלי אלקטרה בתל אביב.

תוכלו לראות פה השוואת מחירים שעשינו: מתחמי עבודה משותפים – השוואת מחירים; מיקום, יתרונות וחסרונות

ואכן, הענף כאמור צומח במהירות, אלו המתחרות החדשות לווי וורק: חברת Rent24 הבינלאומית, שפועלת בתשע מדינות, מחזיקה כרגע בשני סניפים בתל אביב ומתכננת להתרחב בישראל. החברה השנייה בגודלה ברוסיה בתחום, SOK, תפתח סניף ראשון בתל אביב בשטח של 3,000 מ"ר ומתכננת עוד חמישה סניפים בשטח כולל של 20 אלף מ"ר. הרשת הבינלאומית LABS השייכת לטדי שגיא מפעילה כיום סניף בעזריאלי שרונה בשטח של 10,000 מ"ר ובוחנת מיקומים נוספים; חברת Mindspace שבשליטת דן זכאי ויותם אלרואי שמפעילה ארבעה סניפים בישראל, בוחנת אפשרויות נוספות, ולבסוף רשת מלונות פתאל נכנסה גם היא לאחרונה לתחום. לפי צ'מנסקי בן שחר.

משרד או חלל משותף

למרות ההשקעה הגדולה בתחום המשרדים, נראה שיש חשש של משקיעים מתחרות בתחום, בין המשקיעים באותו אזור, בשל גדילת היצע המשרדים בערי גוש דן וכן חשש מחללי העבודה.

אבל לא נראה שיש להם מה לדאוג מחללי העבודה, משום שהם פונים לקהלים אחרים, משכירי המשרדים פונים לקהל מבוסס לטווח ארוך ואילו משכירי חללי העובדה פונים לטווח קצר. גם הגילאים שונים. מי שכן יכול להיפגע הם המשרדים הקטנים, אבל תלוי בתחום, מקצועות חופשיים כמו עורכי דין או רואי חשבון כנראה ימשיכו לעבוד במשרדים. תחומים כמו עיצוב, הייטק ושיווק העובדים כנראה ימצאו את עצמם בחללי העבודה.

על היתרונות של חלל עבודה או משרד: חלל עבודה או משרד – יתרונות וחסרונות