חינוך פיננסי    

מהי עלות בכלכלה ואילו סוגים יש

קרדיט: pixabay

עלות בכלכלה מתייחסת לכמה היבטים. עלות המוצר היא למעשה מילה נרדפה להוצאה, ההוצאה הדרושה בפיתוח המוצר או במתן השירות. עלות ממוצעת. למוצר היא העלות הדרושה לייצור יחידה אחת של מוצר.  סך עלויות הייצור חלקי כמות היחידות המיוצרות. בארגונים יצרניים קיימת הבחנה בין עלות הייצור של מוצר (או שירות), שהיא סכום התשלומים ששולמו כדי לייצר לפרסם ולשווק את המוצר, ובין מחיר המוצר לצרכן. כדי שהארגון ירוויח עליו לוודא כי העלות המשולמת קטנה מן המחיר המתקבל.

עלות שולית היא למעשה הוצאה שולית. מדובר בסך ההוצאה הכרוכה בייצור מוצר נוסף.  אם, למשל, סך ההוצאה הדרושה לייצור שני שולחנות היא 100 שקל, וסך ההוצאה הדרושה לייצור שלושה כשולחנות היא 160 ,  הרי שהעלות  השולית לייצור הכיסא השלישי היא 60 .

בדרך-כלל העלות השולית הולכת ועולה, עם הייצור של כל מוצר נוסף (עלות שולית לייצור השולחן הרביעי תהיה גבוהה מההוצאה השולית לייצור השולחן השלישי).

עלות היסטורית מייצגת את סך הכסף (או ערך כספי של נכסים) שהושקעו במהלך קניית נכס.

עלות אלטרנטיבית היא ערך החלופה הטובה ביותר שנזנחה כדי להשלים את האלטרנטיבה הנבחרת, אשר נשאף שתניב רווח גדול יותר. כלומר, השימוש הטוב ביותר באמצעים ומקורות שהושקעו עבור האפשרות הנבחרת. עלות זו מייצגת את החלופות שעליהם ויתר. דוגמה נהוגה היא פוטנציאל להרוויח סכום כסף לשעה ולבחור לתפוס תנומה. במקרה זה לא שילמתם דבר עבור התנומה אבל בחרתם להפסיד את הכסף. כך שהעלות ההיסטורית היא אפס, והעלות האלטרנטיבית היא סכום הכסף המוצע.

העלויות הישירות הן אותן עלויות שהקונה משלם למוכר. לעומת זאת, העלויות העקיפות הן אותן עלויות שנאלצים אחרים לשלם בעקבות העסקה' למשל עבור תיקונים ואחזקה,. נושאי עלויות אלו יכולים להיות אנשים ספציפיים או אף החברה בכללותה. לעיתים עלויות עקיפות אינן עלויות כספיות ולכן קשה לכמת אותן כדי להשוותן לערכים כספיים. זיהום אוויר או עוגמת נפש עתידיות הן דוגמאות לעלויות עקיפות. עלויות חברתיות הן סכומן של העלות הישרה והעלות העקיפה גם יחד

חוסר הסכם על חלוקה בין יורשים עלול לעלות במס

חרטה על מכירת דירה עשויה לעלות לכם הרבה כסף