חינוך פיננסי    מיסים    

מהם מסים, איך מחשבים ולמה חשובים

קרדיט: pixabay

מס אנחנו משלמים עקב הכנסות, משלמים מסי ביטוח לאומי מגיל18 גם אם לא עובדים, עסקים משלמים גם מע"מ וכן הלאה. מטרת המסים היא לשלם את הוצאות המדינה או הרשות המקומית.
בין השירותים שאנו מקבלים בעקבות המיסוי: תברואה, רפואה ציבורית, שמירה על הביטחון, מוסדות תרבות ועוד. המסים הם האמצעי העיקרי של הכנסות המדינה, אמצעים אחרים הם מכירת נכסים, הלוואות מהציבור, מענקים ותגמולים.

אלו מממנים את ההוצאות, שירותים חברתיים,שירותי ביטחון, החזרי חוב, פיתוח תשתיות ומשכורות. מס מוגדר כתשלום חובה המוטל לידי רשויות המדינה ללא תמורה מיידית בעבור כספו ובהתאם לסכום ששילם

סוגי מסים

מסים ישירים –  מסים המוטלים ישירות על האדם, על הכנסתו או רכושו, למשל מס הכנסה או מס חברות

מסים עקיפים –  מסים על ההוצאה על הצריכה לכלל האוכלוסייה, מס אחיד, למשל מכס ומס קנייה

מסים יחסיים – מסים בעלי שיער קבוע  על כלל המוצרים,למשל מע"מ 17%

מסים פרוגרסיביים –  מס שהשיעור  בו עולה ככל שההכנסה עולה כמו מס הכנסה

מסים ייעודיים – מסים קבועים עבור שירות מסוים כמו ביטוח לאומי או בריאות

מס רגרסיבי – מס שהשיעור שלו יורד ככל שההכנסה גבוהה יותר.מס נדיר

מס ניטרלי או מס שטוח- במיסוי נייטרלי  או שטוח שיעור המס אינו תלוי בגובהו של בסיס המס, משמע גם העניים וגם העשירים משלמים אותו שיעור מס. מס ערך מוסף הוא מס נייטרלי מאחר שכולם משלמים אותו שיעור מס. מס שטוח נהוג באסטוניה וכן אצל אזרחי חוץ באיטליה

חלק מהכלכלנים מסווגים מיסים לפי הכנסת הנישום במקום לפי בסיס המס הרלוונטי, ולפיכך מסווגים את מס ערך מוסף כמס רגרסיבי, כי ההוצאות שאדם מוציא ועליהן הוא נדרש להוסיף מס ערך מוסף, אינן גדלות באופן פרופורציונלי יחד עם הכנסותיו.

 

ביקורות

יש מי שמעוניין לבטל או לפחות להפחית את המסים ואת מעורבות המדינה, כך שגופים פרטיים ייתנו את השירותים. הביקורת כלפי מודל זה היא שהחלשים לא יוכלו לממן לעצמם שירותים אלו. התומכים אומרים שעמותות ופילנתרופים יכולים להיכנס לחלל שהמדינה השאירה, והוויכוח נשאר עוד היום.

משה כחלון: "ההישג הגדול שלי הוא צמצום הפערים החברתיים דרך הורדת מיסים לשכירים ותוכנית חיסכון לכל ילד"

מיסוי מקרקעין סירב לקבל עסקה שבוטלה וישלם 30 אלף שקל