מדריכי ביטוח לאומי    

מהן הזכויות וההטבות לעיוורים

מעודכן ל-09/2020

עיוורים ולקויי ראייה זכאים להטבות רבות, ובהן הקלות ופטורים ממסים וכן שירותים. מי נחשב עיוור? איך הוא מקבל תעדוה? ולמה הוא זכאי.

מיהו עיוור

עיוור על פי ההגדרה שנקבעה בישראל ואירופה הוא מי שלוקה באחד מאלו:

  • היעדר ראיה מוחלט, ללא אבחנה באור (NLP).
  • חדות ראיה מירבית של 3/60 בעין הבריאה יותר- מה שאדם עם ראייה תקינה רואה ממרחק של 60 מטר, הוא יראה רק ממרחק של 3 מטר (וזאת גם בעזרת משקפיים). המשמעות היא שהוא לא יוכל למנות אצבעות ממרחק של 3 מטר, גם בעזרת המשקפיים הטובים ביותר.
  • צמצום שדה הראיה כך שזווית הראיה המרבית אינה עולה על °20 בעין הבריאה יותר.

איך להוציא תעודת עיוור ומה היא מקנה

תעודת עיוור / לקוי ראיה מאפשרת לבעליה לקבל שירותי שיקום וזכויות רבות נוספות (כגון פטור ממס הכנסה, הנחה בארנונה, הנחה בתשלומי טלפון של בזק ועוד)

התעודה יכולה להינתן לצמיתות או באופן זמני. כבר לא נעשית בדיקה בביטוח לאומי אלא בדיקת זכאות לתעודת עיוור בשירות לעיוור. הזכאות לקצבה נבדקת על ידי ביטוח לאומי.

כדי להוציא את התעודה צריך להוריד ולהדפיס טופס בקשה לתעודת עיוור / לקוי ראייה (קובץ Word). ממלאים בטופס את חלק א' ("פרטים אישיים") וחותמים.

לאחר מכן צריך לפנות רופא עיניים מטעמכם שיבדוק את הפונה, ימלא על גבי הטופס את חלק ב' ("בדיקה רפואית") ויחתום עליו. כמו כן יש להדביק תמונת פספורט במקום המתאים על גבי טופס הבקשה.

לאן שולחים

את הטופס עם הפרטים שמילא הרופא והתמונה, יש לסרוק ולשלוח בדוא"ל לכתובת: [email protected].

לחלופין, ניתן לשלוח את הטופס בדואר (רצוי בדואר רשום) עבור:

עמותת עלה

ת.ד. 24051

הר הצופים

ירושלים 9124001

קצבאות

הקצבאות שעיוורים זכאים או עשויים להיות זכאים להן כוללים קצבת נכות בהתאם לשיעור הנכות, קצבת שירותים והטבות נלוות, אלו כוללים קבצבה בשיעור  50%: 1,422 שקל, 112%: 3,325 שקל, 188%: 5,324 שקל בהתאם לרמת הסיוע שהוא נזקק לו וכן הטבות בחשמל, מים וארננונה ואחרות

למשל זכאים  עיוורים ל-7 מ"ק מים לחודש לפי תעריף המים הנמוך, ומקבלי קצבת שירותים מיוחדים בשיעור של 112% לפחות זכאים להנחה של 50% בחשבון החשמל בצריכה של עד 400 קוט"ש בחודש.

עיוורים שבבעלותם כלב נחייה זכאים לקצבת כלב נחייה. עבור ההוצאות על הכלב

השירות ניתן באמצעות "צמד" – עמותת העיוורים הנעזרים בכלבי נחייה. לאחר קבלת האישור מבית הספר על סיום קורס ההדרכה, מודיע על כך השירות לעיוור לעמותת העיוורים הנעזרים בכלבי נחייה בישראל, וזו מצרפת את בעל הכלב לרשימת הזכאים לקצבה.

– כמו כן עיוורים ולקויי ראייה זכאים לדמי ליווי אחידים של 2,364  שקל החל מדצמבר 2018.

לא זכאים לדמי ליווי נכים שהתעוורו אחרי גיל 67, נכי צה"ל, נפגעי איבה ונפגעי תאונות עבודה. וכן מקבלי גמלת ניידות  או מי ששוהה במוסד . דמי הליווי ניתנים אוטומטית למי שזכאי לתעודת עיוור.

כלבי נחייה

כלבי נחייה ניתנים בהשאלה לעיוורים מוחלטים או בעלי שרידי ראיה מועטים. כדי לקבל אותם עיוורים צריכים לעבור קורס הכשרה הנמשך חודש ימים בתנאי פנימייה שרק בסיומו יקבלו כלב נחייה.

רק בית ספר לכלבי נחייה יכול לאשר כלב נחייה בתנאים הבאים:

  • יכולת התמצאות וניידות באופן עצמאי (אין חובה להתנייד בעזרת מקל נחייה).
  • מצב בריאותי המאפשר החזקת כלב נחייה.
  • תנאי דיור המתאימים להחזקת כלב נחייה בתוך הבית.
  • קיום פעילות יומיומית המצריכה ניידות, כגון: פעילות חברתית או ציבורית, תהליך שיקום, עבודה, לימודים וכיוצא בזאת.
  • גילוי נכונות להכנסת הכלב לבית מצד בני המשפחה.
  • גישה חיובית כלפי בעלי חיים, וכלבים בפרט.
  • מרכז ישראלי לכלבי נחיה לעיוורים: מושב בית עובד, 76800, טל': 08-9408213, 050-5404070, פקס: 08-9408220, דוא"ל: [email protected]

מכשירי עזר

השירות לעיוור מסבסד מכשירי עזר אופטיים, אלקטרוניים ומכניים, המסייעים לעיוורים ולקויי ראיה בשיפור תפקודם, כולל מכשירי ברייל.  את המכשירים אפשר לרכוש ישירות מהשירות לעיוור או לקבל החזר על קנייה בחנויות.

תחבורה ציבורית

כל כלי התחבורה הציבורית צריכים להיות מונגשים לעיוורים. אסור לגבות תשלום על כלב נחייה וודאי שאין לאסור כניסת כלב נחייה לתחבורה ציבורית.

כדי לשריין מקום ישיבה בקרון נגיש ולקבל סיוע בעלייה לרכבת ובירידה ממנה, יש להתקשר 6 שעות לפני הנסיעה למוקד המידע: 5770*
עיוורים ולקויי ראיה זכאים לפטור מלא מתשלום על נסיעה באוטובוס וברכבת. מלווים לעיוורים ולקויי ראיה זכאים להנחה בשיעור של 50% ממחיר הנסיעה