רכב ותחבורה    

תג נכה – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-12/2022

תג נכה – כל מה שצריך לדעת

תג חניה לנכה, שנקרא גם תו נכה, מאפשר לאוחז בו להחנות את הרכב במקומות מסומנים לכך, וגם במקרים רבים במקומות שניתן להחנות בהם כל עוד החניה לא מפריעה לתנועה. למשל, אם רכב שנושא תג/תו נכה יחנה על המדרכה אבל לא יפריע להולכי הרגל, הוא לא יקבל דוח, שכן הנחת הבסיס היא שלא היתה לו חניה אחרת, והוא נאלץ להחנות במקום שאסור לכלי רכב אחרים.

הרעיון שמאחורי תו חניה נכון ומוצדק כמובן – להקל על נכים ובעלי מוגבלויות את הגישה למקומות. אלא שבפועל, תו הנכה מזהה את הרכב של הנכה, ולא את הנכה או את בעל המוגבלות עצמו, כך שבמקרים רבים נעשה שימוש ברכב על ידי אנשים אחרים, בני משפחה למשל, שאינם באמת הנכים. ועדיין – התועלת של תג הנכה עולה על העלות.

אז מי יכול לקבל תו נכה, כמה תווים מקבלים, ואילו סוגים קיימים –  התשובות לפניכם.

ניתן לקבל תג נכה לחניה עבור שני כלי רכב, בתנאי שהם משמשים להסעת הנכה. זה יכול להיות כלי רכב שבבעלות הנכה, וזה יכול להיות כלי רכב שלא בבעלותו, אם הוא משמש את הנכה דרך קבע.

השימוש בתג מותר רק כאשר הנכה נמצא ברכב – כנהג או כנוסע .

בעל תג חניה לנכה פטור מתשלום על חניה במקום ציבורי, שהגישה היחידה אליו לנכה היא באמצעות חניה ציבורית בתשלום. כמו כן, במקרים רבים ניתן להחנות רכב עם תג נכה בחניה בכחול לבן – ללא תשלום. עם זאת, נדגיש –  לא מדובר בתקנה ארצית, אלא בתקנות של רשויות מקומיות, ולכן חשוב לוודא שקיימת אפשרות כזו מול הרשות המקומית שבתחומה חונים (אפשר לברר במוקדי המידע של הערים).

בעבר היה תג החניה למעשה מדבקה שהוצמדה אל שמשת הרכב, אבל כבר שנים רבות שהתג הוא בעצם כרטיס קשיח שבעת החניה מוצמד לחלון הקדמי של הרכב מצד שמאל או בחלון הצדדי בצד הנהג), כך שניתן לראות אותו בבירור.

התוקף של תג נכה הוא 8 שנים, ואם מדובר על תג לצמיתות אזי כשבועיים/ שלושה שבועות לפני תום התקופה, יחודש התג אוטומטית ויישלח בדואר.

סוגי התגים

קיימים מספר סוגים של תגי נכה:

תג כחול עם סמל של כיסא גלגלים – מיועד לנכים הזקוקים לכיסא גלגלים, או לרכב כאמצעי תנועה בשל מוגבלות ברגליהם.

תג עם סמל משולש ירוק – לנכים שאינם מרותקים לכיסא גלגלים.

שני התגים הנ"ל, כאשר מסומנת עליהם כלנית, הם תגים של נכי צה"ל.

מבחינת האפשרות לחנות במקומות מסוימים הרי שאין הבדל בין התגים השונים, וההקלות מיועדות לכל נושאי התגים.

הקלה נוספת – רכב הנושא תג עם סמל של כיסא גלגלים, רשאי לנסוע בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית כאשר הנכה נמצא ברכב.

מי זכאי לתג נכה?

את הבקשה לקבלת תג חניה לנכה יכול להגיש מי שסובל ממחלה או מספר מחלות שבגינן הוא מתקשה בהליכה, תנועותיו מסוכנות לבריאותו או שהוא מרותק לביתו. כל זה צריך להיות מגובה כמובן בדוחות רפואיים עדכניים.

זכאי לתג נכה עיוור (בעל תעודת עיוור/לקוי ראייה) הוא מי שרופא שהוסמך לכך אישר כי הוא עונה על אחד מאלה: נכותו הרפואית היא בשיעור 60% לפחות ותנועתו ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו או/ ו שהוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו.

כמו כן, אם המבקש נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות. חשוב להבהיר כי כל אדם המעוניין שתיקבע לו נכות רפואית (כללית) מטעם המוסד לביטוח לאומי שלא באמצעות תביעה לקצבת נכות, יכול להגיש בקשה לרשות המסים ולהיבדק על-ידי ועדה רפואית לפטור ממס הכנסה.

כדי לקבל את תג הנכה יש להעביר את המסמכים הבאים: טופס בקשה לתג נכה ופטור מאגרת רישוי; צילום תעודת זהות של הנכה + ספח; צילום רישיונות רכב; מכתב בחתימתו של הנכה המציין את מספרי כלי הרכב שבשבילם מתבקש התג (עד שני כלי רכב); מוגבלי ניידות בכל הגילאים שניידותם נבדקה על-ידי משרד הבריאות לפני גיל 67 יצרפו את האישור של משרד הבריאות.

אם לא קיים אישור על מוגבלות בניידות מטעם משרד הבריאות, יש להגיש מסמכים עדכניים מרופא המומחה בתחום המחלה שבגינה מוגשת הבקשה, שיכללו התייחסות ליכולת התנועה של מגיש הבקשה. רצוי לשמור על עותק מכל מסמך, היות שהמסמכים לא יוחזרו לשולח. כמו כן, אין לשלוח דיסקים וצילומי רנטגן.

אם מדובר בנכי צה"ל – יש לוודא כי קיים אישור ממשרד הביטחון (האישור מועבר באופן אוטומטי ישירות למערכת משרד הרישוי).

לגבי עיוורים – יש לוודא כי קיים אישור ממשרד הרווחה (האישור מועבר באופן אוטומטי ישירות למערכת משרד הרישוי).

לגבי נפגעי פעולות איבה – אישור מהמוסד לביטוח הלאומי (אגף נפגעי פעולות איבה) שהם נכים ושתנועתם ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותם.

במקרה שהנכה המבקש תג חניה אינו בעל הרכב יש לצרף את המסמכים הבאים:

אם הרכב רשום על שם האישה/בעל/ילד/הורה/אח של מבקש התג: צילומי תעודות הזהות והספח של שניהם (להוכחת הקרבה המשפחתית). אם הרכב רשום על שם בן/בת זוג ללא נישואים של מבקש התג: צילומי תעודות זהות וספח של שני בני הזוג, וכן חוזה/הסכם נישואין/הסכם ממון/תצהיר מעורך דין או מבית משפט, כי השניים חיים ומנהלים משק בית משותף כבני זוג. אם הרכב רשום על שם מי שאינו בן משפחה מדרגה ראשונה של מבקש התג (כגון גיס, חבר, או בני זוג של ילדיו): תצהיר של הנכה ותצהיר של בעל הרכב (חתומים על-ידי עורך דין) על כך שהרכב משמש את הנכה מבקש התג.

אם הרכב רשום על שם האפוטרופוס של מבקש התג: צו למינוי אפוטרופוס בחותמת בית משפט.

אם הרכב רשום של שם חברה: אישור עם לוגו וחותמת החברה (ראו דוגמה) המציין שהרכב עומד לשימושו של הנכה וכולל את מספר הרכב ופרטי הנכה.

ברכב הרשום על שם חברת השכרה/ליסינג: אישור מחברת ההשכרה כי הרכב עומד לשימושו האישי של הנכה, כולל לוגו וחותמת (ראו דוגמה), ח.פ. ומספר רכב ופרטי הנכה (שם ותעודת זהות).

ברכב שנרכש מחברת ליסינג מימוני פרטי: חוזה רכישה עם לוגו וחותמת חברת הליסינג, מספר רכב ופרטי הנכה. אישור מחברת הליסינג עם לוגו וחותמת החברה, המציין כי הרכב נרכש בעסקת מימון פרטית מתאריך X עד תאריך Y. על האישור לכלול את מספר הרכב ופרטי הנכה (שם ומספר זהות).

צילום תעודת זהות וספח של מבקש התג.

את טופס הבקשה בצירוף המסמכים יש להעביר למשרד התחבורה היחידה לטיפול במוגבלי ניידות במרכז עדכון ובקרה ת"ד 72 חולון מיקוד 58100. ניתן להעביר את הבקשה גם באופן מקוון. לשם כך יש לסרוק את טופס הבקשה וכל המסמכים והאישורים הרלוונטיים לקובץ PDF אחד. אין צורך להגיע למשרדי הרישוי.

משך הטיפול בבקשה לתג חניה לנכה אורך עד 90 ימים מיום הגעת הבקשה. אפשר להתעדכן על מצב הטיפול בבקשה לאחר 3 שבועות מהגשתה באמצעות המענה האנושי במרכז המידע הארצי, הניתן בשפות עברית, ערבית ורוסית.

מספר הטלפון לבירורים: 1-222-56-78 או בחיוג מקוצר מכל הרשתות: 5678*

המוקד פועל בימים א'-ה' משעה 07:00 בבוקר עד 20:00 בערב

בימי ו' וערבי חג מהשעה 07:00 בבוקר עד 13:00 בצהרים

תג הנכה נגנב – מה עושים?

במקרים של אובדן, גניבה, או החזרת רכב שהושבת בתג, יש למלא טופס בקשה להנפקת תג נכה במקרה של אובדן/גניבה/החזרת רכב שהושבת בתג. אם הרכב היה מושבת מכל סיבה שהיא (לאחר תאונה, הפקדת רישיון רכב, הורדה של ניידת בטיחות ועוד) בתקופה העולה על חודש ימים, כאשר הרכב יוחזר לכשירות יש להודיע לרשות הרישוי על מנת שיונפק תג חדש.

במקרים של החלפת רכב או הוספת רכב שני לתג, יש למלא טופס בקשה להנפקת תג נכה במקרה של החלפת רכב/הוספת רכב. יש להעביר את הטופס המתאים אל היחידה לטיפול במוגבלי ניידות, מרכז פניות הציבור ת"ד 72 חולון, מיקוד 58100.

ניתן להעביר את הבקשה גם באופן מקוון. לשם כך יש לסרוק את טופס הבקשה וכל המסמכים והאישורים הרלוונטיים לקובץ PDF אחד. במקרים דחופים ניתן להגיע ישירות למשרדי הרישוי.

במקרה שבעל תג חניה בתוקף רכש רכב חדש ישירות מהיבואן, היבואן ישלח את פרטי הרכב החדש למשרד הרישוי לצורך הוצאת תג חניה מעודכן.

אם תג החניה כולל רכב יחיד, התג יישלח באמצעות דואר ישראל בתוך שבועיים מעדכון היבואן, לפי הכתובת המעודכנת במשרד הפנים. אין צורך להגיע או לפנות למשרד הרישוי.

אם תג החניה כולל שני רכבים, יש לפנות בכתב למשרד הרישוי ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות, ולציין איזה מבין שני כלי הרכב המשויכים לתג החניה מוחלף על-ידי הרכב החדש.

על מנת לחדש תג שפג תוקפו (בתג שלא אושר לצמיתות ומחודש אוטומטית אחרי 8 שנים), יש לבצע שוב את הליך קבלת התג. כדי למנוע עיכובים יש להתחיל את ההליך כ-90 יום לפני תום תוקפו של התג.

ניתן לקבל תג חניה לשני כלי רכב, ובלבד שיוכח ששניהם משמשים להסעת הנכה. הרכב יכול להירשם על שמם של הורים לילד נכה, אין צורך ברישום הרכב על שם הילד. נכה המבקש למכור את רכבו, נדרש לפנות למשרד הרישוי עם הקונה לצורך העברת בעלות.

אם אין לנכה חניה פרטית, ניתן לבדוק האם הרשות המקומית מאפשרת סימון אזור חניה מיוחד. אפשרות הסימון ניתנת בדרך כלל רק במקרים שבהם מדובר בנכות פיזית (כלומר אינה תקפה לאוטיסטים וכד').

חניית נכים – כל מה שצריך לדעת

משכנתאות לנכים – הגיע הזמן להקל עליהם