מדריכי השקעות    

דיפנס, דיפנס: המניות שיגנו על תיק ההשקעות שלכם

pexels

מניות דפנסיביות כשמן כן הן, מניות שאמורות להגן על המשקיעים בתקופת משבר. כלומר אם כל המניות יורדות, המטרה של המשקיעים לפחות בטווח הקצר היא לא לרשום רווח, אלא להחזיק מניות שיירדו פחות מהשאר. אלו המניות הדפנסיביות, מניות המגננה.

אחת התכונות העיקריות של מניות דפנסיביות היא שיש ביקוש קבוע למוצר שלהן. בניגוד למניות הפופולריות והסקסיות, שחלקן מתגלות כבועה, המניות הדפנסיביות מציגות תשואה די קבועה הנמוכה לרוב מהתשואה בשוק, אך כאמור הן יורדות פחות בעתות משבר.

המדידה של מניות דפנסיביות נעשית באמצעות בטא. מדובר בחישוב מתמטי שבודק את השינויים היומיים של המניה לעומת המצב בשוק. בטא נמוך מ–1 משקף סיכון נמוך יותר מהשוק.

כיום כמעט כל משקיע רציני מחזיק גם במניות דפנסיביות כדי לגדר את התיק ולהגן עליו, אך בתקופות של ירידות ומשבר שיעורן מכלל התיק עולה.

את הבחירה במניות הדפנסיביות מבצעים לפי המגזרים שצפויים לרוב לרדת בעת משבר כלכלי, כמו מגזרי בנקים וביטוח. חברות הביטוח נפגעות ממצב המשק וממימוש של תביעות שונות בעתות משבר. גם הירידות בשוק ההון משפיעות על רווחי חברות הביטוח החשופות אליהן באמצעות דמי הניהול, כך שהרווח יורד. בתקופות משבר גם הריבית יותר נמוכה, מה שמשפיע על הרווח לטווח הארוך.

תחומי הביטוח, הבריאות והפנסיה נחשבים לתחומים הכי דפנסיביים. אך לצד בחירת התחום צריך גם לבדוק מה מבנה התיק של כל חברה וחברה. ככל שחברת ביטוח או פנסיה חשופה יותר לשוק ההון, כך הדפנסיביות שלה יורדת.

גם תעשיות ביטחוניות, תרופות ומזון נחשבות תעשיות של מוצרים שתמיד יש להם ביקוש ולכן הן דפנסיביות, אבל הבעיה בשנים האחרונות היא התחרות הגדולה בתחום.

גם חברות חזקות וגדולות נחשבות דפנסיביות יותר ממניות חדשות בשוק שבאו להכות את השוק, אך צריך לשים לב מהם החובות של כל חברה ומה היכולת שלה לחלק דיבידנד. אומנם המניות הדפנסיביות יורדות, אך תשואת הדיבידנד שלהן עשויה להפוך לאטרקטיבית מאוד. לחברות גדולות יש גם תזרים מזומנים גדול המאפשר להן להמשיך להשקיע.

בסקטור הבנקים, המניות הדפנסיביות ביותר הן של הבנקים שתיקי האשראי שלהם בטוחים יותר ופחות חשופים לניירות ערך מסוכנים. דווקא הבנקים הבינוניים יותר בישראל עומדים בתנאים אלו. עוד יש המציגים את סקטור הציוד הרפואי בארצות הברית כסקטור דפנסיבי.

מהו תיק קטסטרופה – על בניית תיקים סולידיים בתקופת משבר