עסקים קטנים    

מה הופך יזם למצליח – מחקר של בר אילן מסביר

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-08/2019

מה סיכויי הצלחה של סטארט-אפ?  בארה"ב, 90% מהמיזמים נסגרים בתוך עשור מהרגע שנפתחו, ולפי מחקר של בית הספר לעסקים של הרווארד, כ-75% מהמיזמים שמקבלים מימון מקרנות הון סיכון גם נסגרים. זה אחוז גבוה, אך עם הסיכון בא ההון, וכשמצליחים מצליחים.

היום סטארט-אפים הם כבר לא הרפתקה, שהובילה לבועת הדוט.קום, אלא תחום מקצועי המבוסס על מחקר ענף ועל נתונים. הקרנות בודקות את פוטנציאל השוק, של התחרות ושל הנתונים העסקיים של הסטארט-אפים המבקשים מהם מימון. עם זאת, בדיקת המייסדים ואיכותם עדיין אינטואיטבית, אף שחשובה.

על בסיס המחסור הזה מחקר מאוניברסיטית בר אילן בודק מה התכונות הקוגניטיביות הנדרשות ליזמים להצליח. המחקר מצא כי יזמים "ביצועיסטים" ופרואקטיביים, מכווני מטרה וגמישים ביחס לסביבה המשתנה, ושבמקביל פניהם מופנות לעתיד – הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להצליח

לא מפתיע במיוחד, גם לא מבטיח שכל מי שנושא בתכונות האלו יצליח. המחקר משלב תחומי ידע שונים, בהם פסיכולוגיה, מנהל עסקים וחינוך,  המחקר נערך דווקא במסגרת בית הספר לחינוך בשל העובדה כי הוא "מתמקד בתכונות קוגניטיביות הנדרשות להצלחה של מיזמים, ובדרכים השונות לשפרן".

לטענת החוקר יחיאל רווה, בדיקות מהימנות שערך מצביעות על כך שרמת מהימנות המדדים שהגדיר המחקר היא גבוהה יחסית, ועומדת על למעלה מ-80%. במחקר השתמשו בשאלון הכולל 58 היגדים ומטריצות צורניות, המבוסס על שאלונים פסיכולוגיים קיימים שעברו עיבוד והתאמה למחקר הנוכחי. במחקר השתתפו 274 נבדקים, מתוכם 172 יזמים ו-102 מנהלים ששימשו כקבוצת ביקורת.  עם זאת, אחוז הנשים שהשתתפו במחקר עומד על קרוב ל-14%.

לכל יזם יוחסו תכונות קוגניטיביות שונות. המודל מורכב מחמישה משתנים: רקע היזם, אשר לו ההשפעה הנמוכה ביותר על סיכויי ההצלחה, לפי המחקר; סגנון הזמן; פרספקטיבת הזמן; הסגנון היזמי; והאינטראקציה בין המשתנים השונים – אשר לה יש את ההשפעה החזקה ביותר. בנוסף, נקבעו שני מדדים להצלחה: הגעה עם מוצר לשוק ומשך שרידות המיזם.

המחקר גם חילק לסגננות יזמים: הסגנון היזמי המשימתי, אשר מאופיין בהיותו ביצועיסט, קונפורמיסט ומוכוון מטרה; הסגנון היזמי הדינמי, המאופיין בפרואקטיביות וסתגלנות לסביבה המשתנה; והיזם בעל הסגנון האנליטי, שהינו אדם בעל יכולת איסוף מידע וניתוח מצבים, שיורד לפרטים ולעומקם של דברים.

לפי  המחקר,  ההצלחה תלויה  בשילוב של תכונות הנחשבות מנוגדות. עוד נמצא כי "בקרב יזמים המאופיינים כבעלי רמת סגנון יזמי משימתי גבוהה, ככל שרמת סגנון זמן עתיד עולה – הסיכוי להגיע עם מוצר או שירות לשוק עולה", נכתב במחקר, כך גם עם הגעת המוצר לשוק ושרידות חברת ההזנק.

עוד נמצא ש"בקרב יזמים המאופיינים כבעלי רמת סגנון יזמי דינמי גבוהה, ככל שרמת הסגנון היזמי אנליטי עולה – כך משך שרידות המיזם עולה, וככל שרמת פרספקטיבת זמן עבר עולה – משך שרידות המיזם יורדת"

סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר נמדדו בקרב יזמים בעלי סגנון שמשלב בתוכו את הסגנון היזמי המשימתי ואת הסגנון היזמי הדינמי.

מכאן שתכונות אלו נדרשות גם בשלב הבאת המוצר לשוק וגם לשרידות. אך למען שרידות נדרשות תכונות נוספות הקשורות לתכונות ניהוליות.  דווקא בנתוני הרקע הפופולריים יותר  לא נמצאו במחקר מתאמים מובהקים בין הצלחה ובין נתונים כמו גיל, מגדר והשכלה אקדמית.

מה שכן קבע הצלחה בנתוני הרקע הוא ניסיון קודם במיזמים וידע והבנה בתחום שבו פועל המיזם.  גם יזמים שהשקיעו יותר כספית במיזמים שלהם צפויים יותר להצליח בשל מחויבותם להשקעה.

קורסים ליזמות לא עובידם

אחד הנתונים המעניינים במחקר הוא שקורסים ליזמות לא עובדים, ודווקא היזמים שהצליחו השתתפו פחות בקורסים מעין אלו. אחת הבעיות של המחקר שאומנם בוחן שרידות והגעה לשוק, אבל יש עוד היבטים של הצלחה,  כמו הכנסות ורווחים בזמן קיומו של המיזם.  כך גם אם חברה מצליחה לגייס הון במשך שנים ואז נסגרת? זו הצלחה?

אקזיט לטדי שגיא ב-900 מיליון דולר

תל אביב במקום השישי בערי הסטארט-אפ המובילות בעולם