זכויות עובדים    

מה הזכויות לחיילי מילואים

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית
מעודכן ל-07/2021

חיילי מילואים מתמודדים עם שאלות רבות, בהן מי משלם על און ימי עבודה, האם יכולים לסרב, כמה זמן צריך להתריע ועוד. במדריך זה זכויות המילואימניקים

ביטול או קיצור השירות

ניתן לדחות או לקצר מסיבות אישיות בפנייה על ידי טופס 58 למפקד האישי, שידון ויחליט בבקשה. גם שיחות אישיות עוזרות וכיום לרוב לא מגייסים מי שלא נחוץ בהכרח.

סירוב למילואים על ידי הבוס

הבוס או מקוום העבודה לא יכול לסרב לעובד, אבל יכול להגיש לוועדה לתיאום מילואים (ולת"ם) במרכז השירות לחיילי מילואים בבסיס תל השומר, בקשה לשחרר את העובד,  יש להגישה עד 30 ימים לפני תחילת השירות, והיא דנה רק בשירות בן שישה ימים ומעלה. בשירות קצר יותר, יש להגיש את הבקשה למשרד הקישור

זמן ההתראה מראש

במקרה שזומנתם לשירות מילואים פעיל בן עד 3 ימים,הצו צריך להגיע בדואר עד 12 ימים מראש, או שבעה ימים לפני המועד במסירה אישית. בשירות ארוך יותר (ארבעה ימים ומעלה), צה"ל צריך להתריע 60 יום מראש. לפי סעיף 8 לחוק שירות המילואים, בחירום, הוא יכול גם לקרוא לחיילי המילואים מיידית (צו 8).

גיל המילואים

גיל המילואים הוא החל מהשחרור מהשירות הצבאי. גיל הפטור לחוגרים הוא 40, לקצינים 45 ולנשים 38.  בתפקידים כמו רופא לוחם, נהג משא כבד, פרמדיק, רב צבאי, כבאי או חוקר שבויים אפשר לזמן עד גיל 49.

פיטורים עקב שירות מילואים

אסור לפטר עובד  לפני השירות, במהלכו או אחריו. בשירות בן יומיים ומעלה, אסור לפטר עובד גם במשך 30 יום מתום השירות.

תשלום על ימי מילואים

התשלום על ימי המילואים אמור לשקף את המשכורת של העובד, לפי ממוצע השכר שקיבל בשלושת החודשים לפני החודש שבו בוצע השירות. כיוון שביטוח לאומי מחשב את השכר לפי שבוע עבודה (חמישה ימי עבודה + שני ימי מנוחה), לעיתים אף ניתן לקבל יותר. אם מדובר בשירות של עד חמישה ימי מילואים החישוב יהיה לפי 1.4 ימי עבודה, כלומר על חמישה ימי מילואים יינתן תשלום על שבעה ימי עבודה. אך אם הוא בן שבעה ימים, התגמול יהיה גם של שבעה ימי עבודה.  בדקו אם הכסף מגיע לכם מביטוח לאומי לא נמצא אצל המעסיק.

כדי לקבל את התשלום מביטוח אלומי העובד צריך לעמוד בתנאים הבאים: א. הוא נמצא בחל"ת מעל חודשיים ביום שבו יצא למילואים. ב. מעסיקו נפטר או פשט רגל או שפעילות החברה הופסקה. ג. מי שמועסק ביותר ממקום אחד יתבע את התגמול על הכנסותיו ממעסיקו שאינו המעסיק העיקרי. המעסיק והעובד חייבים להמשיך לשלם תשלומים סוציאליים בתקופת המילואים כאילו המשיך העובד לעבוד.

זכאות לתגמול מיוחד

תגמול מיוחד מוענק למי שעשה מעל 32 ימי שירות מילואים בשנה ומשולם על ידי מופ"ת (הגוף האחראי לתשלומי השכר בצה"ל). תגמול נוסף מוענק למי ששירתו מעל 10 ימי שירות מילואים בשנה, וניתן על ידי רשות המיסים ולא ביטוח לאומי.

חופשה ממילואים

חייל מילואים המבקש חופשה לרגל אירוע משפחתי:

  • נישואי בן/בת.
  • בר/בת מצווה לבן/בת.
  • לידת נכד/ה.
  • אירוע משפחתי אחר.

פטור משירות מילואים – איך ניתן להשיג ובאילו נסיבות?