מדריכי השקעות    

"רצף מוסדיים": מה זה ולמה הבורסה רוצה להרחיב את המסחר?

מה זה רצף מוסדיים ולמה הבורסה מנסה להגדיל את המסחר?

הבורסה לניירות ערך בתל אביב נערכת לאפשר למשקיעים המוסדיים מסחר במגוון גדול יותר של ניירות ערך באמצעות מערכת המסחר למוסדיים – "רצף מוסדיים". מדובר במסחר שאינו תחת הפלטפורמה הרגילה שבה מקבלים ציטוטים והם מופיעים בבוק של נייר הערך (כקנייה וכמכירה). עד עתה, נסחרו ברצף מוסדיים רק תעודות התחייבות וניירות ערך מסחריים (נע"מ). המסחר הזה הוא מסחר מקביל למסחר הרגיל בבורסה של כל ניירות הערך – מניות, אג"ח, אופציות ועוד (הרחבה על שיטות המסחר באתר הבורסה).

אבל, כחלק מהכוונה של הבורסה להגדיל את המסחר בכל האפיקים ובכל המכשירים, היא נערכת להרחבת רשימת ניירות הערך בהם ניתן לסחור במערכת זאת, ולכלול גם מניות, יחידות השתתפות (יה"ש), ני"ע המירים של תאגידים שאינם רשומים למסחר בבורסה וכן המירים למניות וליחידות השתתפות של חברות הרשומות למסחר בבורסה, מסדרה שאינה מונפקת לציבור. מדובר בחדשות גדולות – בדרך הזו המוסדיים שהם אלו שסוחרים בשיטה הזו (אנשים פרטיים לא יכולים לסחור בה, אלא אם הם עושים זאת דרך הגופים המוסדיים – בתי ההשקעות, מנהלי התיקים וכו'), יוכלו להרחיב ולגוון את ההשקעות בתיקי הלקוחות שלהם.

הבורסה תעדכן את תעריפי העמלות הנגבות מניירות ערך הנרשמים למערכת המסחר למוסדיים, שכן אין הבדל מהותי בין הטיפול הנדרש ברישום ניירות הערך בבורסה לבין הטיפול הנדרש ברישום ניירות ערך במערכת המסחר למוסדיים. יחד עם זאת, נוכח האופי השונה בין המסחר בבורסה למסחר במערכת המסחר למוסדיים, תיקבע עמלה נמוכה יותר לרישום ניירות ערך במערכת המסחר למוסדיים.

בהנהלת הבורסה מסבירים כי מערכת המסחר למוסדיים מאפשרת רק למשקיעים מוסדיים לסחור בניירות ערך הנסחרים בה ולכן נקבעו לגביה כללים מקילים לצורך תפעול המסחר ותפעול תשלומי ניירות הערך.

במערכת המסחר למוסדיים, ניתן לרשום כיום איגרות חוב סטרייט וניירות ערך מסחריים בלבד. מדובר בניירות ערך המונפקים שלא במסגרת הצעה לציבור ואינם חלק מסדרה שרישומה התבקש והרשומה למסחר בבורסה.

קורס השקעות בבורסה: שיעור 1 – השחקנים וכללי המשחק בשוק ההון