מדריכי דירה ומשכנתא    

מה חשוב לדעת לפני ששוכרים דירה?

מעודכן ל-01/2019

דעו את התקציב, החליטו איזו דירה אתם רוצים ובדקו את החוזה והסביבה

בישראל, שבה קשה לקנות דירה, שכירת הדירה הפכה לחלופה נפוצה אך מלאת קשיים. לרוב זו תהיה ההוצאה הגדולה שלכם ואם אתם צעירים אולי גם החוזה הרציני הראשון שלכם למעט זה עם הבנק. אז מה צריך לדעת ואיך נמנעים מבעיות?

לפני שכירת הדירה

אחד הדברים החשובים הוא לקבוע תקציב .כמה כסף אתם יכולים להוציא מדי חודש לשכירת דירה? זז כאמור הוצאה כספית גדולה, שמחויבים  אליה לשנה לפחות. בתחשיב כללו את כל ההכנסות שלכם, בהן משכורת, סיוע מקרובי משפחה, הבטחת הכנסה​ ועוד.

לאחר מכן הכינו רשימה של הדברים שהכי חשובים לכם בדירה שעליהם לא תתפשרו למשל מיקום, מצב הדירה או גודל הדירה. סיימתם עם זה? בדקו את טווח המחירים לדירה הרצויה. זה אפשר לזהות בלוחות מודעות באינטרנט וברשתות חברתיות. כך תדעו את הטווח הכללי שאתם צפויים לשלם.

אל תשכחו שיש גם הוצאות נוספות לשכר דירה:  הובלות, רהיטים, תשלום חשבונות, קניית מזון ועוד. אם אתם עומדים בתקציב, התחילו לחפש דירה.

מה עושים כשלא עומדים בתקציב

אם התקציב לא מתאים, אפשר לעשות כמה דברים, ראשית לבדוק אם אפשר להגדיל את התקציב או באמצעות הכנסה נוספת או באמצעות קיצוץ ההוצאות. אם עדיין התקציב לא מתאים, צריך להתחיל ולחשוב איפה אפשר להתפשר. או לחכות עם המעבר.

רואים דירה

כשרואים דירה, אל תקפצו על הדירה הראשונה אפילו אם היא מוצאת חן בעיניכם. כדאי גם לבוא עם מישהו לרושם נוסף שאולי יראה דברים שאתם לא ראיתם. עבור בעיות מורכבות כמו חשמל או אינסטלציה אפשר לבוא עם בעל מקצוע. חשוב שפעם אחת לפחות תהיה באור היום  . אז תגלו אם הדירה רועשת. כדאי גם לבדוק סימני לחות ורטיבות. לבדוק מנעולים וכן אם אתם בדירת קרקע לבדוק סורגים. אפשר ורצוי לצלם ליקויים אם קיימים. אלו ישמשו אתכם למקרה שבעל הבית יטען שאתם גרמתם להם

אם יש ליקוי בדירה בקשו מבעל הבית לתקן אותו לפני כניסתכם לדירה. בדקו אם מותר להכניס בעלי חיים. בדקו את הסביבה, האם יש סביבה רועשת, האם יש חנויות מצרכים קרובות, מה הקרבה לתחבורה ציבורית והתדירות שלה.

בדקו את בעל הבית. אפשר לבדוק שהוא אכן משכיר לפי נסח הטאבו או חוזה הארונה. אם יש באפשרותכם, בקשו פרטים של שוכרים קודמים. אם השוכר מראה לכם את הדירה, זה אומנם חוסך את ההליך, אך זכרו שלעיתים הוא להוט למצוא מחליף.

שלב החוזה

קראו את כל הסעיפים בחוזה, ובקשו לקחת את החוזה ולעבור עליו עם עורך דין מוסמך לנדל"ן כדי לראות שאין שם סעיפים שקשה יהיה אחר כך להתמקח מולם. בהצלחה

המדינה מסרבת להצמיד את גובה הסיוע בשכר דירה לעלייה בדמי השכירות

שוכרים בעיתיים – איך מטפלים בהם?

האפליקציה הסינית לשוכרי דירות – Ziroom