חדשות    

מה מתווך צריך רישיון? במשרד המשפטים יוזמים ביטול הרישיון למתווכים

משרד המשפטים רוצה לבטל את ההסמכה למתווכים ולהעביר את הרגולציה לרשות להגנת הצרכן. בענף התיווך חלוקים בדעתם

יש המון מתווכים בעולם, וזה תחום תחרותי. חלק מהמתווכים מציגים את הרישיון שלהם כביכול כבידול, אלא שזה כבר מאבד את משמעותו ומעט מאוד מלקוחות המתווכים באמת מתעניינים אם למתווך יש רישיון.

במשרד המשפטים מבינים את זה ומבקשים לבטל את ביטול מבחני ההסמכה הללו למתווכי מקרקעין, וכן להעביר את הרגולציה על מתווכי דירות ממשרד המשפטים לרשות להגנת הצרכן. המתווכים , חלוקים בדעתם, בעוד חלק  מהרשתות הגדולות שמחות על הצעד, לשכת המתווכים פוחדת שזה יחזיר את הרגולציה שנים לאחור.

מה היה בעבר

עד אמצע שנות התשעים מתווכים לא היו מחויבים ברישיון, וכל אחד היה רשאי לעסוק בתיווך.והמשמעות הייתה שהרבה התלוננו על היחס של המתווכים ללקוחות, על קומבינות וכו'. לכן התגבש חוק המתווכים ב-1996 שעוסק בסוגיות העומדות בפני המתווכים, עבודתם ויחסיהם עם לקוחותיהם.

סעיפים אחרים בחוק כוללים את זכאותו של מתווך לשאת ברישיון תיווך. בין היתר נקבע, כי מתווך חייב להיות מעל לגיל 18, אדם שלא עבר הליך של פשיטת רגל, הוטלו מגבלות על זכאות עבריינים להיות מתווכים ועוד. תנאי נוסף לקבלת רישיון הוא מעבר מבחן מטעם רשם המתווכים במשרד המשפטים, גוף שהוקם לפי החוק.

בקרוב עומד להתקיים מבחן הסמכה בדיני מתווכים. כקודמיו הוא עתיד לכלול שאלון סגור (אמריקאי) בן 25 שאלות, שאמורות לשקף דילמות ובעיות שעימן אמורים המתווכים להתמודד במהלך עבודתם. אלא שבמבחנים הקיימים כיום הורחבו השאלות לתחומי הנד"לן שכבר רחוקים מאוד מתיווך

אז תלוגנות על כך הגיעו למשרד המשפטיפ, ובד בבד ביקשה לשכת המתווכים הארצית להוסיף על המבחנים גם סדנאות פרקטיות, ואף להוסיף לחוק סעיפים אתיים מחייבים.

עם זאת, מנהלת תחום מדיניות רגולציה באגף תכנון שלחה  מכתב ללשכת המתווכים, ובו הודיעה על כמה המלצות שמסתמנות בתהליך שיפור הרגולציה באגף רישום מקרקעין, והרשאית בהן: "ביטול מלא של האסדרה הממשלתית הקבועה בחוק המתווכים במקרקעין, ובכלל זה דרישת הרישוי, חובת המבחן ומנגנון הדין המשמעתי… בכל הנוגע להוראות הצרכניות שבחוק, אשר אינן נוגעות לסוגיית האסדרה, ההמלצה העיקרית היא להעביר את האחריות לרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן במשרד הכלכלה, המתמחה בתחום הגנת הצרכן ועוסקת כבר היום בסוגיות בעולם התיווך. זאת כדי למצוא מענה הוליסטי, שלם ומקיף יותר על ידי גורם מומחה בתחום הגנת הצרכן".

מתווכים פיננסיים יישארו

עוד הודיעה המנהלת, כי משרדה ימליץ על כמה תיקונים נקודתיים בהוראות. "בין היתר דרישה להסכמה בכתב של שני הצדדים לייצוג שני הצדדים לעיסקה על ידי אותו מתווך, איסור פרסום נכס על ידי מתווך ללא היתר מראש מבעלי הנכס, בדיקת זהותו של בעל הנכס טרם חתימה על הסכם תיווך, ומתן מענה לקושי של מתווכים בעסקאות נדל"ן עסקי".

בלשכת המתווכים כאמור לא מרוצים:  "הרשות להגנת הצרכן הייתה כאן גם לפני 20 שנה, אבל מה היא עשתה למתווכים סוררים? כלום. אילו צעדים ננקטו נגדם? שום דבר.  המלצנו למשרד לקיים 2-3 סדנאות פרקטיות למועמדים לרישוי, שיהיו השלמה למבחנים, וגם הוספה של כללים אתיים, כי בדיוק מעניינים אתיים נובע המקור לבעיות שיש לנו עם תדמית המתווכים."

גם ברשתות התיווך הגדולות חלוקים:

בסוכנות התיווך רי/מקס תומכים ביוזמת משרד המשפטים, לבטל את מבחן רישיון התיווך ולהעביר את הפיקוח על המקצוע לרשות להגנת הצרכן. "המבחן לא הפך אף מתווך, לטוב או מקצועי יותר מבחינת השירות ללקוח, האתיקה או המקצועיות בתיווך. הדבר היחיד שהמבחן נתן למתווך זה רישיון תיווך, אסמכתא לעסוק במקצוע, שלעיתים נוצלה לרעה על ידי מתווכים לא מקצועיים שהלקוח נתן בהם את אמונם אך ורק בגלל אותה תעודה שלא מעידה על כלום. השימוש הפסול בתעודה, גרם לאובדן אמון של חלק גדול מהציבור בישראל במקצוע התיווך והביא לכך שלקוחות נמנעו, ככל שניתן, מלהשתמש בשירותי תיווך ".

עם זאת, ברשת תיווך אחרת, אנגלו-סכסון, סבורים בדיוק להפך:

"שם אומרים: "עד שחוקק, לפני כ- 23 שנים, השוק היה פרוץ, היו המון תביעות ותחושה של ג'ונגל, ללא כל הסדרה. חוק המתווכים אמור היה להסדיר את התחום ואכן לאחר שנחקק, מספר התביעות ירד משמעותית ואולם בעינינו זה עדיין לא מספיק ויש צורך בהחמרה נוספת. הזוי שבמקום שייקחו את החוק הזה לכיוון של רגולציה מחמירה יותר, רוצים עכשיו לבטל אותו".

מי משלם על דמי התיווך בעסקת שכירות? מה החוק אומר?

מדריך לדירה: המתווך

מתן בלעדיות למתווך בעת מכירת דירה – מה זה אומר? האם כדאי? ולמה לא צריך לפחד?