קריירה    

מוזמנים לריאיון עבודה – מה כדאי לכם לשאול?

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-11/2019

זה שהגעתם לריאיון עבודה לא אומר שאתם צריכים להיות רק בצד המשיב הנה כמה שאלות שיעזרו לכם לקבל מידע וגם לבלוט מבין שאר המועמדים

אם אתם מורגלים בראיונות עבודה, אתם בטח מכירים את הסיטואציה הבנאלית שבה אתם יושבים מול מעסיק פוטנציאלי ומתבקשים לספר על עצמכם ולהגיב לשאלות שהוא מציג לכם.

המעמד של ריאיון עבודה הוא לא טבעי. שני הצדדים נמצאים בלחץ מסוים, כיוון שהמעסיק מעוניין לעשות את ההחלטה הנכונה ביותר בבחירת המועמד ואילו הצד השני רוצה לעשות רושם טוב ולזכות במשרה. למרות ההבדלים בין המשרות והמעסיקים, יש שאלות קבועות שמוצגות בגרסה כלשהי כמעט בכל ריאיון – "איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?"; "אם היית חיה איזו חיה היית?"; "כמה כדורי גולף אפשר להכניס למטוס?" וכן הלאה.

בראיונות עבודה אנחנו נוטים הרבה פעמים לשכוח מה המטרה של הראיון. המטרה היא לא אנחנו, אלא בדיקת ההתאמה בין הכישורים, הניסיון והרקע של המועמד לבין המטרות, הדרישות והתקוות של המעסיק. כדי להותיר בסיום הריאיון רושם חזק וחיובי על המראיין, כדאי לא להסתפק במענה פאסיבי אלא לאזור אומץ ולהציג למראיין לפחות שאלה אחת מהשאלות האלה:

  1. מה את/ה אוהב/ת בחברה?

השאלה הזאת מפנה את הזרקור אל המראיין ונותנת לו אפשרות להוסיף את הפן האישי שלו. היא מצביעה על ביטחון ומאפשרת למועמד ללמוד על נקודות החוזק של החברה, על סביבת העבודה, על האופי האמיתי והתרבות הארגונית.

  1. מה השינוי הגדול ביותר שהחברה שלכם עברה בשנה האחרונה?

השאלה הזאת מראה על התעניינות במצב של החברה, בתהליכים שהיא עוברת ובשינויים הרלוונטיים בשוק או בחברה עצמה. היא יכולה להיות פתח לדיון מעניין ואף לאפשר למועמד להבין אם הכיוון שאליו הולכת החברה מתאים לכיוון שאליו הוא רוצה לפנות.

  1. מהם ההישגים העיקריים שהייתם רוצים לראות בתפקיד הזה בשנה הקרובה? מה דרוש כדי להצליח בתפקיד?

ראשית, השאלה הזאת מעידה על מוטיבציה גבוהה להצלחה, מאפשרת למועמד להבין אם הוא מתאים לתפקיד וכך גם למראיין. בנוסף לכך, אם בתשובה מתגלה שהתפקיד אינו מוגדר למשל או שהמעסיק מתקשה להשיב מה דרוש כדי להצליח בו, כדאי לשקול אם כדאי להיכנס להרפתקה כזאת.

  1. האם אתם מקדמים עובדים מבפנים? איך אתם מכשירים את המנהלים שלכם?

השאלה הזו מראה שיש לכם שאיפות להתקדם וכן שאתם רוצים להישאר בחברה לטווח ארוך. השאלה בודקת בעצם את ההשקעה של החברה בפיתוח עובדים ומנהלים ויכולה לספק אינפורמציה בעלת ערך רב למועמדים.

  1. מיהם המתחרים שמדאיגים אתכם?

זו שאלה שמצד אחד מראה התעניינות בביזנס של החברה ומצד שני מראה שעשיתם מחקר ראוי. כלומר, אינכם שואלים מי המתחרים, מכיוון שאת זהותם אתם כבר יודעים, אתם שואלים מי מהמתחרים הוא משמעותי ומדיר שינה מעיני המעסיק. שאלה שמראה על עומק, הבנה והתעניינות.

  1. למה אני מועמד/ת רלוונטי/ת מבחינתכם?

זו שאלה שעושה תיאום ציפיות בין מה שהחברה מחפשת עבור התפקיד לבין הרקע, הניסיון והאופי של המועמד. היא דורשת כנות גם מצד המועמד וגם מצד המעסיק ויכולה להיות בסיס להצלחה בהמשך.

  1. מהו הלו"ז לקבלת החלטות לגבי המשרה הזאת? מתי עליי להיות איתך בקשר?

שאלה שמראה על מוטיבציה וביטחון ומצד שני אינה חצופה או יהירה. היא גם שאלה פרקטית שיכולה להסיר מעט מחוסר הוודאות המאפיין תהליכי גיוס לעבודה.

  1. איזה מידע אתם משתפים עם העובדים (הכנסות/עלויות/הוצאות תפעול)? איך מקבלים גישה למידע לו אני זקוק/ה כדי להצליח בעבודה הזאת?

הדרישה לשקיפות מצד עובדים הופכת ללגיטימית יותר ויותר. שאלה כזאת מראה גם שאתם מעוניינים להצליח בתפקיד וגם תסייע לכם לברר אם הארגון שאליו אתם מתראיינים רואה בשקיפות ערך חשוב והאם הוא משתף את העובדים במידע הדרוש להם להצלחה.

  1. איך נראה הצוות שאיתו אעבוד? מיהם האנשים איתם אעבוד?

שאלה זו מראה על התעניינות אמיתית בעבודה, על ביטחון ומעידה על המועמד כמישהו שחשוב לו להיות בסביבה נעימה ובקרב אנשים טובים שיהיה נעים ומפרה לעבוד איתם. היא יכולה לספק לכם הצצה לתרבות הארגונית של החברה ולגרום לכם לחשוב אם אתם מתאימים באמת לצוות ולאנשים.

  1. מהו קצב העבודה בחברה? האם יש תקופות בשנה שבהן מגבירים את הקצב או האם השנה כולה יציבה וקבועה? מה קורה במהלך השבוע/החודש? האם העבודה מפוזרת באופן שווה יחסית, או שיש ימים לחוצים במיוחד?

מצד אחד השאלה מעידה כי אינכם מפחדים מעבודה קשה ומבינים שיש אילוצים ושאתם מוכנים לגמישות, מצד שני היא מאפשרת לכם לברר אם קצב העבודה מתאים לכם. זו דרך נכונה וטובה להתעניין בשעות העבודה.

על תבונה ורגישות: מה נשאל מנכ"ל מיקרוסופט בראיון העבודה שלו עצמו וכיצד השיב?

חוסר בהירות – הטעות הכי גדולה בראיון עבודה

שאלות מכשילות בראיונות – איך להתמודד איתן