פיקדונות מובנים    

מזרחי טפחות בפיקדון מובנה על סל מניות; כל הסיכונים והסיכויים!

מה זה  פיקדון מובנה? מה היתרונות והחסרונות של פיקדונות מובנים?  – היכנסו כאן למדריך פיקדון מובנה

בנק מזרחי טפחות מציע ללקוחותיו פיקדון מובנה (סטרקצ'ר) על סל מניות מובילות הנסחרות בוול-סטריט ובאירופה. מדובר במוצר שקלי לתקופה של שנתיים וחצי, בתוספת אפשרית של מענק מותנה (שישולם במועד הפירעון, תחת תנאים מסוימים). המענק  יקבע על פי תשואת סל המניות: Tesco plc Applied Materials Inc,Microsoft Corp , Emc, Target  Corp, Mcdonald's  Corp, Yum Brands, Caterpillar Inc, Norfolk Southern Corp,   Emerican Express Co.

המניות הנכללות בסל הינן מניות נסחרות בבורסות באירופה ובארה"ב. קרן המוצר השקלית הנומינלית מובטחת. תקופת ההשקעה: שנתיים וחצי. בתקופה זו לא תתאפשר משיכת כספי ההפקדה באופן מלא/חלקי.

הרצפה שבפיקדון המובנה

לפיקדון המובנה יש דאונסייד/ רצפה – הבטחת קרן: מלאה – 100% מהקרן הנומינאלית השקלית, ללא הפרשי הצמדה וריבית. במזרחי טפחות מעדכנים כי היום הקובע:יום ההפקדה בפועל, 04/02/2013 ומינימום הפקדה – 20 אלף שקל.  הבנק רשאי לבטל את ההפקדה בכל עת עד ליום הקובע ע"פ שיקול דעתו הבלעדי. במקרה זה יזוכה הלקוח בגובה הסכומים שהפקיד.

הקן השקלית המובטחת משמשת כאמור רצפה להשקעה – איא אפשר להפסיד נומינלית, אבל צריך לזכור שבהינתן המדד בשנתיים וחצי הקרובות ואלטרנטיבות ההשקעה בתקופה זו, המשקיעים בפיקדון המובנה הזה, בהנחה שיזכו לקבל רק את הרצפה (ההשקעה הנומינלית) יפסידו ריאלית ומול אלטרנטיבות השקעה אחרות.  מעבר לקרן השקלית הנומינאלית המובטחת (ללא הפרשי הצמדה וריבית), עשוי הלקוח לקבל מענק מותנה. גובה המענק וסכומו מותנים במספר תנאים כמפורט –

תשואת הסל- תחושב כממוצע התשואות של סך כל עשר המניות בסל בהתאם לתשואת כל מניה בסוף התקופה, קרי בתום 2.5 שנים, תשואת  כל מניה תחושב לפי המתכונת הבאה – לכל אחת מעשר המניות משקל זהה בסל – 10%. יוגדר שער כניסה – שער הסגירה, בבורסה הרלוונטית, של כל אחת מהמניות המרכיבות את הסל, בסוף יום המסחר במועד ההפקדה. במידה ולא יפורסם שער של אחת מהמניות המרכיבות את הסל במועד ההפקדה, ייקבע שער המניה ביום המסחר הבא לאחר מכן. יוגדר שער יציאה- שער הסגירה, בבורסה הרלוונטית, של כל אחת מהמניות המרכיבות את הסל, בתאריך 03/08/2015. אם לא ייקבע שער בתאריך זה, יידחה השער ליום המסחר הבא לאחר מכן. מועד הפירעון יידחה גם הוא בהתאמה.

תשואת המניה תהיה שווה לשער היציאה חלקי שער הכניסה מינוס 1, בכפוף למגבלות להלן. חסם לתשואת המניה– 40% מעל שער כניסה של כל מניה בסל. שיעור העלייה של כל מניה חסום בתקרה שלא תעלה על 40% מעל לשער הכניסה שלה. במידה ובמהלך חיי המוצר, תשואת מניה כלשהי תהיה גבוהה או שווה לחסם (לפי מחיר הסגירה ביום מסחר כלשהו במהלך תקופת המוצר), אפילו פעם אחת במהלך חיי המוצר אזי תשואת מניה זו תקובע בסל ל- 9% (קיבוע זה של תשואת מניה ספציפית שחצתה את החסם יהיה תקף גם במצב שבסוף התקופה מחיר המניה ירד ביחס לשער הכניסה).

בתום תקופת המוצר יחושב ממוצע משוקלל של תשואות כל המניות המרכיבות את הסל (מנקודה לנקודה בסוף התקופה),  בכפוף לנגיעה בחסם כאמור לעיל.           בכל מקרה, גם במצב בו תשואת הסל שלילית הלקוח יקבל את מלוא הקרן, קרי,הקרן השקלית הנומינאלית מובטחת – 100%.

במזרחי טפחות מעדכנים כי יש  מס במקור בשיעור של 25% ליחיד על הרווח הריאלי. שיעורי המס כפופים לשינויים על פי דין, ומעבר לכך מסבירים במזרחי – "  האמור אינו מתיימר להיות פרשנות מוסמכת של הוראות המס הנוגעות למוצר זה, מומלץ לכל רוכש של המוצר לפנות לקבלת ייעוץ מס מקצועי על בסיס הנתונים המיוחדים לו".

בבנק מגדירים  סייגים ומקרים נוספים אשר עלולים להשפיע על גובה המענק – "בקרות אחד מהאירועים המפורטים להלן:הלאמה (Nationalization), חדלות פירעון (Insolvency), או הפסקת רישום בבורסה (Delisting), הצעת רכש (Tender Offer), מיזוג (Merger) של מניה מסוימת בסל,  אזי תוחלף אותה מניה במניה אחרת כפי שיקבע ע"י הבנק, ע"פ אמות מידה דומות למניה שהוחלפה".

כך או אחרת, בהנחה שהריבית האלטרנטיבית בפיקדון שקלי ל- 2.5 שנים היא 4.07% לכל התקופה, נקודת האיזון של המוצר לעומת פיקדון שקלי לתקופה זהה תהיה תשואה ממוצעת על סל המניות של 4.07%.

 המניות שבסל

ומי הן מניות הסל? ובכן הנה תיאור קצר על כל אחת מהן, יוזכר כי כל אחת מהן מהווה 10% מהסל –

טסקו (Tesco), רשת בינ"ל לשיווק מוצרי מזון ומוצרים לבית, הפועלת באנגליה, אירלנד, מרכז אירופה, אסיה ובארה"ב.

חברת אפלייד מאטריאלס (Applied Materials), היצרנית הגדולה בעולם של רכיבים לתעשיית המוליכים למחצה.

חברת מיקרוסופט Microsoft)), חברת התוכנות הגדולה בעולם, מפתחת תוכנות למחשב, בכלל מערכת ההפעלה Windows ותוכנת האפליקציות Office.

חברת EMC Corp – תאגיד רב לאומי המתמחה באספקת מוצרים, שירותים ופתרונות בתחום אחסון וניהול מידע.

חברת TARGET – חברה המתפעלת כ-1,500 מרכולי Target ו-250 מרכולי SuperTarget ברחבי ארה"ב.

חברת מקדונלד'ס – McDonalds NCD הינה מסעדת המזון המהיר הגדולה בעולם, בעלת 32,500 מסעדות ב 117 מדינות.

חברת "יאם" YUM! Brands – חברת המזון הגדולה בעולם אשר מפעילה ומעניקה זיכיונות ב- 120 מקומות. רשתות המזון של החברה כוללות 37,000 יחידות מכירה. בין החברות הבולטות: KFC, Pizza Hut, Taco Bell.

חברת Caterpillar – היצרנית מספר 1 בעולם בייצור ציוד הנדסי כבד וכן יצרן מוביל של תחנות כוח חשמליות ומנועים לשימוש בתעשיית הנפט.

חברת Norfolk Southern – חברת הרכבות אשר מפעילה מסילות באורך 20,000 מיילים בכ- 22 מדינות בארה"ב.

חברת American Express  – חברה מובילה בתחום שירותי תיירות ותשלומים.

ומהם  הסיכויים והסיכונים הכרוכים בהשקעה במוצר?  כאמור הקרן השקלית הנומינלית מובטחת. המענק אפשרי אם הממוצע המשוקלל של תשואות המניות יהיה חיובי, ללא סיכון קרן ההשקעה השקלית הנומינלית (ללא ריבית).       סיכוי לתשואה גבוהה יותר מפיקדון שקלי בלבד לתקופה דומה – מחד, ומאידך נטילת סיכון למצב שוק לפיו ישולמו רווחים חלקיים (במקרה של נגיעה בחסם, לדוגמא) או לא ישולמו רווחים כלל, לרבות הפסד הריבית המשתלמת בהשקעה אלטרנטיבית באמצעות פיקדון בנקאי רגיל.

סיכון נוסף – היעדר נזילות- לא תתאפשר שבירה מלאה או חלקית מהלך תקופת המוצר.

המוצר המובנה/ פיקדון מובנה מדגישים במזרחי טפחות הו מוצר בסיכון – "על-פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995, מוצר מובנה הינו מוצר 'בסיכון מיוחד'. בעת מכירת מוצרים מובנים קיים פוטנציאל לניגוד עניינים בין אינטרס הבנק לאינטרס הלקוח במוצר זה. יש לשם לב, שהבנק, על אף שעובדיו הינם בעלי רישיון יועץ השקעות, רשאי, בהתאם להוראות הדין, לעסוק ב"שיווק השקעות" בעת מכירת מוצרים מובנים המוצאים על ידו ואשר יש לו זיקה אליהם; כמו כן רשאי הבנק להעדיף מוצרים אלה על פני מוצרים דומים אחרים הקיימים בשוק.

"הסכמת הבנק לבצע את ההפקדה למוצר כפופה לתנאים הבאים: צבירת סכום גיוס מינימאלי לפי שיקול דעתו הבלעדי של הבנק ובתנאי שלא תחול תנודה גדולה בשערי המניות המפורטות לעיל בין יום 23.01.13 ליום 04.02.13 וזאת לפי שיקול דעתו הבלעדי של הבנק. לפיכך, רשאי הבנק להפסיק את ההצטרפות למוצר לפני היום הקובע (04.02.13)

יש לשים לב, כי השקעה במוצר מובנה כרוכה בידע והבנה ועל כן מחייבת ייעוץ מתאים מיועץ בעל רישיון באשר למאפייני המוצר, סיכוניו ויתרונותיו; וכן בכל הקשור לחלופות השקעה, למטרות ההשקעה של הלקוח, לצרכיו ולפרופיל הסיכון שלו. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי כאמור, ואינו מהווה  הזמנה להפקדה במוצר המובנה".

מה זה  פיקדון מובנה? מה היתרונות והחסרונות של פיקדונות מובנים?  – היכנסו כאן למדריך פיקדון מובנה