מדריכי בנקאות    

מטבעות מזויפים – איך תזהו

מעודכן ל-07/2019

בעוד כולם מודעים לזיופים בשטרות הגדולים, במטבעות מזויפים הרבה פעמים אנחנו לא נותנים את הדעת. אבל זיופים של חמישה שקלים ושל עשרה שקלים נפוצים מאוד.

איך לזהות מטבע חמישה שקלים מזויף

רק לאחרונה נעצר אדם שזייף  יותר מ-2000 מטבעות ונידון ל-22 ימי מאסר.  במקרה זה הזיופים היו זהים למקור. מכשירי הבדיקה של המשטרה לא יכלו להפריד אותם מהמקור.

בזיופי עבר של חמישה שקלים  התגלה שהמילה ישראל חסרה והמטבעות המזויפים נעדרים קו כפול המעטר את המלבן שבבסיס הציור. יתר על כן בגירוד המטבע המזויף הגלתה מתכת ורודה.

10 שקלים מזויפים

מטבעות של עשרה שקלים הם המטבעות הנפוצים ביותר לזיוף. אם האותיות דהויות ובאיכות נמוכה, אם הציורים עמומים יותר, אם הטבעת הפנימית לא ממורכזת בצורה סימטרית, אם הנקודות בטבעת הפנימית לא ממוקמות בתוכה אלא עליה, או נעדרות בכלל, אם חסרים ענפי זית במנורה והיא אינה זהה למנורה שבסמל המדינה, אם המטבע לא מחוספס או מחוספס מדי – כל אלו סממנים למטבע מזויף. אפשר גם לשים לב להיעדר ציורים ולאיכות המתכת בהשוואה למטבע מקורי.

נוסף לכל אלו במטבע מזויף הכלל הראשון לזיהוי מטבע מזויף הוא לשים לב למשקל הקל של המטבע, לעומת מטבע רגיל. חוץ מזה צריך  לשים לב לצבעו הכסוף – שיהיה תמיד כהה יותר ממטבע רגיל, וכאמור, אי אפשר להתווכח עם התחושה, צדי המטבע המזויף לרוב מחוספסים יותר.

המטבעות הקטנים יותר

ומה  לגבי מטבעות קטנים יותר? שקל, חצי שקל ועשר אגורות?  אומנם נראה שהזיוף שלהם, ובחלק מהמקרים גם ייצורם בבנק ישראל, לא שווים את הערך שלהם. בכל זאת הנה הסימנים שאפשר לשער אם מדובר במטבע האמיתי.

10 אגורות: קוטרו 22 מ"מ, משקלו 4 גרם. הוא עשוי ב־92% מנחושת, ב־6% מאלומיניום וב־2% מניקל. מוטבעים בו סמל המדינה והמילה "ישראל" בעברית, בערבית ובאנגלית.

חצי שקל: קוטרו 26 מ"מ, משקלו 6.5 גרם. הוא עשוי 92% מנחושת, 6% מאלומיניום ו־2% מניקל. בצידו האחורי חותם עברי קדום: "מעדנה בת המלך".

שקל אחד: קוטרו 18 מ"מ. משקלו 4 גרם. הוא עשוי נחושת 75% וניקל 25%. המטבע הנוכחי הוא מטבע יהודה מהמאה השביעית לפני הספירה.

שנקל: קוטרו 21.6 מ"מ ומשקלו 5.7 גרם. עשוי כולו מפלדה מצופה ניקל. המטבע הנוכחי הוא מטבע יהוחנן הורקנוס משנת 127 לפני הספירה, ונושאו שתי קרני שפע וביניהן רימון.

המטבעות שיתחרו בליברה של פייסבוק

מט"ח בטרמינל – להזמין מטבעות חוץ ולקבל בשדה התעופה