מוצרי מזון    

מיץ טבעי ומיץ סחוט טרי? מה ההבדלים וכמה עולה?

מעודכן ל-08/2020

אתם עומדים בסופר מול המדף, חברה אחת מציעה מיץ טבעי וחברה אחרת מציעה מיץ סחוט טרי. מה בכלל ההבדלים? התשובה כמו תמיד ברכיבים ולא רק בהגדרה. נוסף למיץ סחוט יש גם הגדרות כמו נקטר או מיץ מרוכז.

כדאי שנדע שיש תקן המגדיר את ההבדלים השונים. תקן זה נקרא ת"י 52. והוא מחייב את היצרן להבדיל בין המיצים השונים. אם כתוב "טבעי", הכוונה שהמיץ מורכב מפרי טרי ולא מתרכיז מיץ. עם זאת, אם נכתב 100% מיץ, ההגדרה מותרת גם למיצים ששוחזרו בתרכיז. החוק מחייב גם לציין תוספות, ובעיקר סוכר. החוק מחייב לציין זאת בצורה בולטת. אלו ההגדרות המחויבות על פי חוק:

מיץ פירות טבעי: זהו מיץ שנסחט מהפרי ועבר הליך שימור(פיסטור או הקפאה).

מיץ פירות סחוט טרי או סחוט טבעי טרי: נלמד מהמילה "טרי" שהמיץ  הוא מיץ מפרי סחוט שלא עבר הליך שימור כלל. ההליכים היחידים שעבר הם הם סינון, מילוי וקירור, ולא הוספו לו כל תוספות. החיסרון הוא שכמו בפירות חיי המדף שלו קצרים.

מיץ מיוצר מתרכיז:  זהו מיץ שמתקבל מסחיטה של פרי או משחזור של תרכיז מיץ פירות מדולל במים, ועובר תהליך של השבת הארומה באמצעות חומרי טעם וריח נדיפים שנאספו בתהליך ריכוז המיץ.

מיץ 100% מרכז: 100% מיץ שהוכן מרכז פרי טבעי שהוספו לו מים

נקטר: משקה המכיל 25%-50% רכז, מחית פרי טבעי או פירות אמיתיים, שעברו תהליך של ריסוק או טחינה והוספו להם מים, סוכר,
חומצת מאכל וארומות טעם וריח.

משקה קל מבוסס פרי: משקה המכיל 10%-15% רכז פרי טבעי שהוספו לו מים, סוכר, חומצת מאכל, חומרי טעם וריח ועוד

מה בריא

על פי דיאטנים, אף שמיצים טבעיים, רכזים וסחוטים ואף מיצים עם תוספות סוכר מכילים כמות דומה של סוכר, דיאטנים מציינים שככל שהמיץ עובר פחות הליכים כימיים, כך הוא בריא יותר.

בכל מקרה עדיף מיץ סחוט טרי טרי שסחטתם בבית או קיבלתם בחנות מיצים, כיוון שמיץ מפירות טריים מיד לאחר ההכנה מכיל כמות גדולה של ויטמינים, ולמעשה, לגוף יותר קל לספוג אותם בצורה כזו בהשוואה לספיגת הוויטמינים מפרי או ירק הנאכלים בשלמותם. מנגד, מיץ מפירות שנסחטו לפני כמה שעות או כמה ימים תורם הרבה פחות ויטמינים לגוף.

מיצים שמכילים גם סוכר לבן פרט לפרי עצמו הם  פחות מומלצים לשתייה.

כמה עולה

פרימור מיץ סחוט טבעי טרי 2 ליטר  – 27-25 שקל

מיץ מפריגת סחוט 26-30 –  שקל

פריניב 100% סחוט טבעי – 20 שקל

פריגת 100% מרכז –  18 שקלים

פריגת טבעי מפוסטר  – 12 שקלים

נקטר תפוזים פרימור – 8 שקלים לליטר

נקטר תפוזים ספרינג – 7 שקלים לליטר

נציין שעל אף רשימת הרכיבים בחברת מיצים אחת התגלה בעבר חומרים משמרים שאף עשויים בתעשיית המשקאות, אז  סמכו גם על הטעם שלכם או שקנו רק מיץ שאתם רואים נסחט.

המזון בצהרונים: מה צריכה לכלול ארוחה?

יותר ויותר קונים תוספי מזון וויטמינים ברשת – כמה זה חוסך להם?

 

 

.