חדשות    

מי מרוויח מהמיתון? מחזיקי משכנתאות פריים!

המשבר הפיננסי החריף שהחל בסוף שנת 2008  ונמשך למשבר ריאלי גרם לירידה חדה במדד המחירים לצרכן ובהתאמה לירידה דרמטית בשיעור ריבית בנק ישראל. בנק ישראל פשוט מוריד את הריבית לרצפה בתקווה שזה יעודד את הביקושים ויחדש את הצמיחה.

ריבית בנק ישראל היא הבסיס לריבית הפריים (הפריים היא 1.5% מעבר לריבית בנק ישראל), ומכאן שריבית הפריים ירדה במקביל לירידה בריבית בנק ישראל.   ברגע שיש ירידה בריבית הפריים, הנהנים (אולי העיקרים) מכך הם הלווים, ובמיוחד לוקחי המשכנתאות.  רייבת הפריים עומדת כיום על מתחת ל-2.5%, בעוד שלפני שנה היא התקרבה ל-6% , מדובר בהתכווצות גדולה מאוד של החזרי המשכנתא.

גם הלווים במשכנתאות צמודות נהנים – המדד בשנה שעברה (2008) היה 3.8%, והשנה הוא צפוי להיות דרמטית נמוך יוותר. עד כה הוא ירד במעל 0.5% , והמשמעות היא שהמחזיקים במשכנתא  צמודה נהנים מירידת המדד. יש לשים לב – מי שמחזיק במשכנתא צמודה בריבית קבועה לא נהנה  מהפחתת הריבית במשק (אולי כדאי לו למחזר את המשכנתא), מי שמחזיק  במשכנתא צמודה בריבית משתנה מרוויח כפול – גם מירידת המדד וגם ירידת הריבית. עם זאת, צריך לשים לב לכשל / עיוות שפוגע בלווים –  ברוב המשכנתאות, נכון להיום, הירידה במדד אינה מתורגמת לירידה בהצמדה למדד; ההצמדה היא רק בכיוון אחד – כיוון של עלייה.

צוות אתר מהון להון כתב כאן, שורה ארוכה של מדריכי משכנתא – מה ההון שאתם צריכים כדי לקנו דירה, כמה משכנתא תקבלו, איך בוחרים משכנתא, איזה מסלולים יש, ועוד ועוד…