חדשות    מדריכי דירה ומשכנתא    

ממתי דירה מפוצלת זה עסק

מעודכן ל-10/2019

דירות מפוצלות הפכו הסטנדרט לשכירת דירה של צעירים וסטודנטים. אלו כבר אינם יכולים להרשות לעצמם דירות שותפים, אבל אם אתם מפצלים דירה כדאי לעשות זאת חכם וחוקי ולא לפצל דירה ל-50 יחידות.

כך גילה תושב נתניה שהשכיר 9 דירות בעיר, וגילה שישלם מס כעסק לכל דבר. התושב פיצל אותן לעשרות יחידות דיור קטנטנות , לרוב לעובדים זרים ומבקשי מקלט .

 רשות המסים רצתה למסות את הכנסות השכירות שלו כהכנסות עסקיות. אך הוא טען שהייתה צריכה למסות אותו במסלול מס מופחת הקובע שיעור מס של 10% על כלל מחזור ההכנסה. כלומר הוא טען שזו הכנסה פסיבית ולא הכנסה מניהול עסק. המסים לפי תחשיב רשות המסים עמדו על כ-1.9 מיליון שקל.

בפסק דין הזכיר השופט פסיקה קודמת לגבי 20 דירות שהמבקש ביקש שיתייחסו אליה כאל הכנסה פסיבית, ללא הועיל. לטענת השופט, "ככל שגדלה כמות הנכסים המושכרים עד שעוברת לרמה המערכתית, קשה לתאר כיצד ניתן להפיק אף את ההכנסה הבסיסית עצמה מהשכרתם של כל הנכסים, לא כל שכן הפקתה ביעילות, בהיעדר תשומה משמעותית של הון אנושי ויגיעה אישית".

על פי מבחן זהקבע כי "יש לראות בפעילות המערער בקשר להשכרת יחידות הדיור כעסקית ואקטיבית".

השופט הזכיר את דבריו של המערער המעידים לדבריו על עיסוק ובהם מיון אנשי מקצוע לעיתים תכופות, פעולות בנייה, אופן איסוף הכספים ועוד. בית המשפט חייב את התובע בהוצאות משפט של 20 אלף שקל

מה מדיניות המס

 חוק מיסוי מקרקעין מעניק פטור ממס שבח במכירת דירת מגורים במקרים מסוימים. בדרך כלל פטור מלא ממס ניתן לאדם המוכר דירת מגורים אחת לארבע שנים.

אולם, לעתים כאשר מבקשים בעליהן של דירות מפוצלות פטור ממס במועד מכירת דירת המגורים, טוענות רשויות המס כי מדובר במכירה של מספר דירות, ומעניקות פטור ממס עבור אחת מן היחידות בלבד.

כלומר, בעוד שאדם המחזיק בדירת מגורים וזכאי לפטור בגינה על פי הוראות החוק, לא היה משלם כלל מס במועד המכירה,אם רשויות המס מגלות כי הדירה מפוצלת למספר יחידות מגורים, הפטור ממס יחול רק לגבי אחת מהיחידות שנבנו בתוך הדירה, בעוד שבגין יתר היחידות ישולם מס.

פיצול דירה – רווחי אך עדיין (ברוב המקרים) לא חוקי

מס על בעלי 3 דירות ומעלה – איך זה ישפיע עליכם (אם בכלל זה ייושם)?

הקבלנים: פיצול דירות יביא לירידה של כ-10% במחיר שכ"ד