מנכ"ל משרד הבינוי: "האוצר מנסה לקדם הצעות בתחום מיסוי המקרקעין – שיפגעו בשוק הנדל"ן"
חדשות    

מנכ"ל משרד הבינוי: "האוצר מנסה לקדם הצעות בתחום מיסוי המקרקעין – שיפגעו בשוק הנדל"ן"

מנכ"ל משרד הבינוי מגיב לסקירת הכלכלן הראשי באוצר: "לא פלא שסקירה שבועית מהאוצר בוחרת לגלות דווקא בעת המו"מ הקואליציוני את ההורים שעוזרים לילדיהם לרכוש דירה"

מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו מתריע מפני ניסיון נוסף של פקידי האוצר לדחוף הצעות חדשות ורעות בתחום מיסוי המקרקעין, שעלולות לזעזע את שוק הנדל"ן בישראל. זאת, בתגובה לסקירה השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה השבוע, בה נכתב כי "משקל המשקיעים בסך עסקאות הנדל"ן ירד בחדות בפברואר".

בן אליהו הסביר כי בכותרות הסקירה שפורסמה ביום שני יצא קצפו של האוצר על כך שהורים רכשו ככל הנראה לילדיהם "דירות להשקעה" בכרמי גת, כאשר רבע מדירות המגורים שנרכשו באזור באר שבע נרכשו על ידי בעלי הכנסה של כ-3,000 שקל בחודש וכרבע מהדירות במחירים דומים על ידי בעלי הכנסה חודשית של 26,000 שקל. לפי האוצר, מדובר במשקיעים והמדינה מפסידה 45 אלף שקל בשל הפער במיסוי בין אלה "שלכאורה" הינם רוכשי דירה יחידה אולם הינם משקיעים ואין בכוונתם להתגורר בדירה ובין רוכשי דירה נוספת. המסקנה המתבקשת לפי אנשי האוצר היא שינוי במיסוי כדי ללכוד את כולם ברשת המס.

משרד הבינוי על נתוני הלמ"ס: "קצב התחלות הבנייה בפועל ב-2014 יעמוד על 47 אלף יח"ד בדומה ל-2013"

מנכ"ל משרד הבינוי עו"ד שלמה בן אליהו אמר היום. "אין פלא שסקירה שבועית של אנשים באוצר בוחרת "לגלות" דווקא בעת המו"מ הקואליציוני את ההורים שעוזרים לילדיהם שנישאו לרכוש את דירתם הראשונה ולקרוא להם "משקיעים" או לקרוא להם "מלביני הון" ולפרסם חידושים לכאורה, תוך עיוות של ההגדרות המקובלות בשוק הנדל"ן. מאז ומתמיד רכשו הורים דירות לילדיהם והעמידו חלק ניכר מההון העצמי הנדרש לרכישת הדירה. האם אנשי האוצר חושבים כי לזוגות צעירים במגזר החרדי או לזוגות צעירים במגזר הכללי וסטודנטים יש הון עצמי של 300 או 400 אלף שקל? האם בשל העובדה שמשכורתם נמוכה (או לא קיימת לעתים אם מדובר בסטודנטים או באברכים) מדובר במשקיעים? מדובר בפרקטיקה מוכרת של עשרות שנים שבה הורי הזוג משלמים את התשלום הראשוני הנדרש לקניית הדירה והזוגות הצעירים משלמים את המשכנתא במשך השנים. בכל עשרות השנים שעברו רשות המיסים ראתה בדירה כזו כדירתם של בני הזוג הצעיר ולא ראתה בזה הלבנת הון, לא תרגיל מס ולא דירות של משקיעים. ברבעון האחרון עם ישראל לא שינה את הדי.אנ.איי. שלו ולא התאגדו כל ההורים של הזוגות שהתחתנו ברבעון האחרון והפכו את עצמם למשקיעים ומלביני הון באזור הדרום. מדובר בניסיון נוסף להלך אימים על המועמד להיות שר האוצר, וזאת באמצעות כלי התקשורת. מהלך זה גורם נזק לשוק הנדל"ן".

בן אליהו הוסיף כי "בשבועות האחרונים הופתענו לגלות מקריאה בתקשורת כי בכוונת אגף התקציבים להציע לשר האוצר הנכנס תיקוני מסים בשוק המקרקעין שלא תואמו עמנו ולא נבחנו על ידי הגורמים המקצועיים בממשלה האמונים על שוק הדיור. ניסיון העבר בתחום מלמד כי שינויי מיסים תכופים בתחום הנדל"ן יוצרים חוסר יציבת בשוק, מקשים על גיבוש מדיניות ממשלתית עקבית ופוגעים ביכולת השוק לאזן את עצמו. טרם חלפה שנה וחצי מיום שאושרה הרפורמה הגדולה האחרונה בשוק המיסוי, ובמצב זה לא ניתן לבצע שינויים מושכלים במיסוי הנדל"ן ללא פגיעה משמעותית ומיידית בפעילות השוק".

"כעת", מוסיף היום בן אליהו, "מנסים באוצר לעשות שימוש בנתונים תוך פרשנויות מוטעות ולא מקצועיות, בניסיון נוסף להטיל מיסים נוספים ומיותרים, גם על זוגות צעירים".

במכתב ששלח בן אליהו למנהל רשות המיסים, משה אשר, לפני כשבועיים כתב בן אליהו כי ״אגף התקציבים אינו גורם מקצועי בתחום הדיור ואינו מוסמך לקבוע מדיניות בשוק הדיור. הפרסומים האחרונים מלמדים כי האגף אינו מודע למלוא המשמעות של הצעדים בהם הוא מציע לנקוט. משרד הבינוי מתנגד בתוקף לשינויי המיסוי המוצעים. עצם פרסומם בתקשורת, גם אם לא ייושמו בסופו של דבר, גורם לנזק״.