זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    

מקשיבים לשונה: מרכזי הקניות של ביג יונגשו לבעלי רגישות חושית

קניון ביג פאשן באשדוד צילום:יח"צ
מעודכן ל-10/2019

החברה הודיעה שתדמים את המוסיקה והמסכים בחנויות למשך ארבע שעות בכל חודש, במטרה להקל על לקוחות המתמודדים עם קשיים בוויסות – חלקם על הרצף האוטיסטי

לראשונה בישראל: חברת המרכזים המסחריים 'ביג' בהנהלת חי גאליס הודיעה השבוע כי תהפוך את מרכזי הקניות של הרשת ל'שקטים' למשך ארבע שעות בחודש, ובכך תלך צעד אחד לקראת לקוחות עם רגישות חושית ושונות נוירולוגית.

במסגרת היוזמה, ביום ראשון הראשון של כל חודש בין השעות ארבע אחר הצהריים לשמונה בערב יפעלו מרכזי ביג במתכונת “מרכז שקט”: לא תופעל בהם מוזיקה, מערכת הכריזה והמסכים המרצדים יהיו כבויים, עוצמת התאורה והצפצופים תעומעם וצוות המרכזים יהיה ערוך לעזור ולסייע במידת הצורך. המטרה: להקל על ילדים ומבוגרים שחווים קשיים מול רעש חריג ותאורה מוגזמת, הנהוגים במרכזי הקניות.

עבור אוכלוסייה בעלת רגישות חושית ושונות נוירולוגית – מוזיקה, רעש, אורות מסנוורים ומסכים מרצדים במרכזי קניות הומי אדם, מהווים עומס גירויים גדול שעלול לגרום להם לפתח סימני מצוקה וחרדה ולהשפיע עליהם לרעה מבחינה פיזית ונפשית. הדבר גורם להם פעמים רבות להימנע מחוויית הבילוי וכמובן משפיע גם על בני משפחותיהם, הנמנעים מלהגיע עמם למתחמי בילוי וקניות.

יסמין אלעד, מנהלת אחריות תאגידית בביג מרכזי קניות, הסבירה כי המהלך נובע מהבנה שיש אוכלוסיה לא מבוטלת שסובלת מרגישות חושית ושונות נוירולוגית, בהם ילדים ומבוגרים על הרצף האוטיסטי. "הבנו שזה מה שצריך לעשות כדי לאפשר מצב שגם הם יוכלו להגיע וליהנות מחוויית קניות שהיא מתאימה ושלא מקשה עליהם".

בנוסף להתאמה הטכנולוגית, העובדים בחנויות השונות יתודרכו כיצד להגיב ולהוות סביבה תומכת ללקוחות. "לפעמים חלק מהסיפור הוא תגובות סביבתיות", אמרה אלעד. "הגירוי החושי עלול לעורר תגובה שגורמת לסביבה להסתכל, אנשים לא יודעים איך להגיב לסיטואציה. חשוב לנו שגם העובדים ידעו להיות יותר סבלניים, להכיל ולשתף פעולה עם האווירה הרגועה יותר.

"יש הורים שלא יכולים ללכת לקניון כי הילד שלהם מושפע מאוד מהרעש", הוסיפה אלעד והבהירה: "מבחינתנו זה לא אירוע חד פעמי, אלא ערך שאנחנו רוצים לספק – שאותם הורים שרוצים לעשות קניות ידעו שיש להם אפשרות להגיע למרכז קניות שמותאם לצרכים שלהם".

נושא האחריות התאגידית עלה לכותרות לפני כחודשיים, כשפורום The Business Roundtable, המייצג קרוב ל-200 מנכ"לים מהחברות הגדולות בארה"ב, פרסם הצהרת כוונות שלפיה מטרת התאגידים אינה לשרת בראש ובראשונה את בעלי המניות ולמקסם רווחים. לפי ההגדרה החדשה, חברות צריכות גם להשקיע בעובדים, לספק ערך ללקוחות, להתנהל בצורה אתית ולתמוך בקהילות חיצוניות.

היוזמה האנושית ויוצאת הדופן מתקיימת בשיתוף וייעוץ מיזם “מקומות שמורים”, בהובלת אור אלתרמן ושרון גבריאלוב, והמרכז לטיפול וחקר באוטיזם. לפני שנה ערכה רשת ביג פיילוט של פעילות מרכז שקט במתחם שלה באשדוד, וכעת היא מחילה את המתכונת על כל המתחמים ברחבי הארץ.

הזכות לעקוף – מי פטור מהמתנה בתור?

התחבורה הציבורית – לא מונגשת לנכים; איך משפרים את המצב?