מדריכי צרכנות    

משלמים יותר על חיבור של יותר מ-100 מגה לשנייה? אתם לא צריכים

מעודכן ל-08/2019

פעם ההבדלים בין מהירויות חיבור אינטרנט היו מהותיים והם שקבעו אם התמונה תעלה בשלבים או בחתיכה אחת. מהירויות החיבור משתפרות בקביעות לאורך זמן, והיום הסיבים האופטיים מאפשרים את מהירות הגלישה ההרבה ביותר.

לפח מחקר מקיף שביצע הוול סטריט ג'ורנל בשיתוף אוניברסיטת פרינסטון ואוניברסיטת,רובנו לא צריכים אינטרנט סופר-מהיר, ולא מנצלים במלואו את רוחב הפס שזמין לנו כבר עכשיו וכמעט שלא נהנים מיתרונות כמו איכות צפייה טובה יותר בשירותי סטרימינג.

המחקר בדק  53 עיתונאים ברחבי ארה"ב, לאורך חודשים. הנבדקים, הסתבר, היו צריכים רק חלקיק מרוחב הפס שהיה זמין להם כדי לצפות בשירותי סטרימינג כמו נטפליקס, אמזון פריים וידאו או יוטיוב, אפילו כשהתבצעה צפייה במקביל בכמה מכשירים, המהירות ואיכות הצפייה לא השתפרה בעקבות התרחבות רוחב הפס. בממוצע, משתמשים עם חיבור במהירות של 100 מגה-בייט בשנייה השתמשו רק ב-6% מנפח הגלישה שזמין להם. 100 מגה-בייט זה הסטדנרט הבסיסי בישראל כיום

לגולש הביתי יש מעט הטבות מחיבור לאינטרנט שגדולה מ-100 מגה-ביט לשנייה, וגם אז רק בחלק משעות היום.  במקרה אחד שמביא הוול סטריט ג'ורנל מתועד נפח הגלישה של משק בית שהשתתף במחקר לאורך יממה. מרבית הזמן נעה התעבורה סביב 50 מגה-ביט לשנייה או פחות, ורק בהזדמנויות בודדות היא התקרבה ל-100 מגה. אך ודאי שלא היה צריך 150 מ"ב לשנייה, הנפח המרבי של הגולש. נפח התעבורה הממוצע לאורך 35 דקות צפייה בשירותי סטרימינג על שבעה מכשירים שונים במקביל עמד על 8.1 מגה-ביט לשנייה בלבד. רוב האנשים לא יבדילו בין מהיות 50 מ"ב לשנייה ל-100 מ"ב לשנייה.

ומה לגבי סרטונים שנתקעים או שלוקח להם זמן להיטען? גם כאן התגלה שאומנם קיימים הבדלים אבל הם זניחים. בחיבור מהיר יותר תכנים ביוטיוב החלו להתנגן מהר יותר, אבל לא מהותית בחיבור של עד 55 מגה-ביט לשנייה תחילה הניגון היתה איטית יותר ב-0.69 שניות מאשר בחיבור של יותר מ-200 מגה-ביט. כך שגם ההצעות של חברות שונות של 500 מגה בייט לא יועילו פה.

מה כן מזרז את איכות הגלישה? סגרו תוכנות כבדות ומחקו תוכנות מיותרות שפועלות אוטומטית, עדכנו את הראוטר לראוטר חדש וחזק יותר, שימו את הראוטר גבוה ובמרכז הבית. לא עובד? הפעילו מחדש את הראוטר או המחשב.

הוט משתדרגת במהירות רק לחצי ג'יגה

סלקום השתלטה על מיזם הסיבים האופטיים; תשקיע 100 מיליון שקל בתמורה ל-70%