מדריכי דירה ומשכנתא    

משנות התשעים לא עלה הקושי בקניית דירה אבל סכום ההלוואות עלה

השכונה המתוכננת של גינדי באור יהודה. הדמייה:גינדי החזקות
מעודכן ל-12/2018

לפי דוח של מרכז טאוב, לא קשה היום לקנות דירה, לפחות לא לעומת סוף שנות התשעים. איך הם הגיעו למסקנה הזו? 

עד עתה רוב מדידת הקושי לקניית דירה הייתה לפי המדד של מחירי הדירות לעומת השכר במשק. אלא שבמרכז טאוב בדקו את מחירי הדירות לעומת הכנסה פנויה למשק בית.. לטענתם, זו המדידה הנכונה והמדויקת יותר

הבעיה במדד מהכנסה לשיטתם היא שיש עוד הכנסות מלבד הכנסה מעבודה, למשל השכרת דירה או רוחי שוק ההון, ומשק בית כבר לא תלוי רק במפרנס אחד. דהיינו,שני מפרנסים קונים את הדירה.

לפי מדד זה הקושי היום לקנות דירה נמוך לעומת השנים 1997-1995 ולעומת ודומה לשנים 2000-1998. לעומת מדינות ה-OECD שבהן הקושי לרכישת דירה עלה עקב המשברים של שנות האלפיים ועליות המחירים בשנים האחרונות.

לדעתם, הקושי האמיתי הוא שמאז תחילת שנות האלפיים עד לאמצע העשור הקודם, היחס בין מחירי הדירות להכנסה הפנויה בישראל ירד בעשרות אחוזים, ומ-2008 הוא קפץ. לפיהם ההכנסה של ראש משק בית בגילים 54-35 עלתה בשיעור נמוך מהממוצע, ובגילים 34-24 בשיעור ממוצע. בבדיקה לפי אזורים בתל אביב, ירושלים,  דרום וגושן דן מאז 2004 פחתה היכולת לרכוש לקנות דירה ברמה הגבוהה מהממוצע. לעומת זאת,  באזורי צפון ושרון ירדה בשיעור נמוך מהממוצע הארצי לעומת 2004. בחיפה היכולת לא השתנתה.

עוד גילו כי רמות המינוף לא עלו מאז  2000אבל בהחלט עלו ההלאות בניכוי חסכונות ואשראי לא לדיור. אם כן, כדאי לבדוק מה ההכנסות הפנויות שלכם מה המחירי הדיור באזורים המבוקשים ולחשב היטב את גובה הלוואה.

מדד הדיור , מדד שכר הדירה ומדד מחירי הדירות עלו; מי אמר שמחירי הדירות בירידה?

מחיר דירה – ממוצע ארצי

מי באמת מרוויח כשאתם קונים דירה מקבלן?