חדשות    

משרד האנרגיה יחלק מענקים בסך 19 מיליון שקל לפרויקטים מחקריים

הפקדת שיקים
מעודכן ל-06/2021

המענקים יחולקו בין 41 פרויקטים בתחומי האנרגיה מדעי האדמה והים – של חוקרים וחוקרות מ-12 מוסדות אקדמיים

יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה מפרסמת את רשימת 41 הפרויקטים שזכו לתמיכת המשרד בהיקף של כ-19 מיליוני שקלים, למטרות מחקר ופיתוח בתחומי האנרגיה ומדעי האדמה והים. מדובר בפרויקטים של חוקרים וחוקרות מ-12 מוסדות אקדמאיים ברחבי הארץ. ההסכמים בין המוסדות למשרד האנרגיה נחתמים בימים אלו ויוצאים לביצוע, כאשר אורכם של הפרויקטים נע בין שנה לשלוש שנים.

בין הפרויקטים הזוכים בתחום של אנרגיות מתחדשות ניתן למצוא מחקר חדשני של פרופ' כרמל רוטשילד מהטכניון, בו יפותח מנוע קטן להמרת אנרגית חום לחשמל. המנוע החדשני הינו בעל 80% מהיעילות של מנוע אידאלי ומעלה את היעילות של מנועים הקיימים היום בשוק בכ-50%. המחקר זכה למענק של כ-640 אלף שקל.

פרויקט פיתוח נוסף שזכה לתמיכה מהמשרד הוא הפרויקט בהובלתו של דר' בריאן רוזן מאוניברסיטת תל אביב, שבו יפותח תהליך להפקת מימן מגז טבעי בתהליך חדשני ללא פליטות של פחמן דו חמצני. שריפת מימן איננה משחררת גזי חממה או מזהמים, אולם בתהליך ייצור המימן מגז טבעי המקובל היום, נפלטות כמויות גדולות של פחמן דו חמצני. תוצר הלוואי היחיד של התהליך החדש שמוצע על ידי דר' בריאן הוא פחמן מוצק, אשר יכול לשמש כחומר גלם במגוון רחב של חומרים המכילים פחמן, כגון אלקטרודות בסוללות, בטון או גומי. הפרויקט החדשני זכה מהמשרד למענק של כ-620 אלף ₪. מחקרים רבים נוספים עוסקים בתחום אגירת אנרגיה, סוללות, תאי דלק, המרת אור השמש לחשמל, ועוד.

את רשימת הזוכים המלאה, ניתן לראות באתר משרד האנרגיה.

סבב נוסף של תמיכת משרד האנרגיה בקידום מחקרי האנרגיה בישראל במוסדות המחקר, צפוי לצאת לדרך כבר בשבועת הקרובים. במסגרתו, תעניק יחידת המדען הראשי במשרד כ-20 מיליון שקל לחוקרים וחוקרות פורצי דרך בתחומי האנרגיה.

דוקטור גדעון פרידמן, המדען הראשי בפועל במשרד האנרגיה: "חיזוק ההון האנושי בתחומי המדע הקשורים באנרגיה – מסטודנטים ועד חוקרים מוכשרים, מביא לכך שידע רב נצבר. גם אם מחקר מסוים לא מצליח, הידע כבר ימצא את מקומו בסטארט-אפ אחר. התמיכה מאפשרת לקדם נושאים שהמשרד רואה בהם חשיבות: החל במחקרים בכימיה ובפיזיקה, דרך הנדסה וחקלאות טכנולוגית, ועד לתחומי הכלכלה והחברה".

משרד האנרגיה יעניק כ-7 מיליון שקלים למימון פרויקטים לחיסכון בחשמל