חדשות    

משרד המשפטים: אתר החקיקה הממשלתי עולה לאוויר

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-08/2020

במסגרת פרויקט הדיגיטציה של הליך החקיקה: ירוכזו באתר כל סוגי המסמכים הממשלתיים – תזכירי חוק, טיוטות חקיקת משנה, טיוטות מבחני תמיכה וטיוטות נהלים והנחיות – כולם פתוחים להערות הציבור

מעכשיו זה רשמי: בתום פיילוט שנערך בחודשים האחרונים, משרד המשפטים הודיע על עלייתו לאוויר של אתר החקיקה הממשלתי, המחליף את אתר "קשרי ממשל" וישמש להפצת מסמכים ממשלתיים להערות הציבור.

מהלך זה הוא חלק מפרויקט דיגיטציה מקיף של הליך החקיקה הממשלתי. את הפרויקט מרכז משרד המשפטים ושותפים לו הכנסת ומטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי.

אתר החקיקה הממשלתי משמש את משרדי הממשלה להפצת תזכירי חוק, טיוטות חקיקת משנה, ולראשונה גם טיוטות מבחני תמיכה וטיוטות נהלים והנחיות להערות הציבור, טרם קידומם בשלבים הבאים בהליך החקיקה או ההתקנה. זאת, במטרה להרחיב את היקף וסוגי המסמכים הממשלתיים המופצים להערות הציבור בטרם גיבושם באופן סופי, ולרכזם במקום אחד.

בהתאם לתקנון הממשלה, הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, והחלטות ממשלה שהתקבלו בשנים האחרונות, משרדי הממשלה נדרשים להפיץ טיוטות של מסמכי חקיקה ורגולציה להערות הציבור, טרם קידומם לכדי הצעת חוק או הסדר סופי. עד היום הופצו מסמכים אלו במספר ערוצים במקביל, בין היתר באמצעות אתר "קשרי ממשל" ובאמצעות אתרי המשרדים השונים. מעתה, אתר החקיקה הממשלתי ישמש כפלטפורמה העיקרית להפצת מסמכים ממשלתיים מסוגים אלו להערות הציבור.

במטרה לקדם את שקיפות העשייה הממשלתית ושיתוף הציבור בהליכי החקיקה לסוגיהם, האתר מאפשר לבצע את הפעולות הבאות:

  • אזרחים יכולים לפרסם את הערותיהם באופן פומבי באתר, ולצפות בהערותיהם של אזרחים וארגונים נוספים.
  • לכל פרסום מוקדש דף ייעודי המכיל את עיקרי הפרסום בשפה ברורה, את הערות הציבור שהתקבלו לגביו, ומידע רלוונטי נוסף.
  • ניתן לעיין בפרסומים ולשלוח הערות גם במובייל, ולשתף את הפרסומים בקלות ברשתות חברתיות.
  • ניתן להירשם לקבלת התראות על פרסומים חדשים באופן ממוקד על פי העדפות מתקדמות, ובחיתוך לפי משרד, נושא, סוג מסמך, חקיקה קשורה וכיו"ב.
  • משרדי הממשלה יכולים להגיב על גבי האתר להערות הציבור שהועברו אליהם.
  • בעתיד ניתן יהיה לראות דרך האתר, וגם לקבל התראות בדחיפה, על ההתקדמות של דברי חקיקה שונים בשלבי החקיקה.

סיכום הפיילוט במספרים

מאז עליית האתר לאוויר הופצו על ידי משרדי הממשלה כ-230 מסמכים להערות הציבור:

ממוצע הערות הציבור שהתקבלו למסמך שהופץ באמצעות האתר הקודם עמד על כ-1.6 הערות, באתר החדש הממוצע עומד כעת על עשרות תגובות למסמך.

באתר הקודם התקבלו לכל היותר עשרות או מאות בודדות של הערות לתזכיר, וגם זאת רק במקרים חריגים, ואילו מאז עלייתו לאוויר של הנוכחי הופצו 9 דברי חקיקה שזכו למעל 1,000 הערות ו-2 תזכירי חוק שהתקבלו עבורם מעל 10,000 הערות.

מספר המשתמשים שנרשמו לאתר לשם העברת הערה על מסמך שהופץ להערות הציבור עומד על כ-40 אלף.

מספר המשתמשים הרשומים להתראות על הפצת מסמכים באתר הקודם עמד בשיאו על כ-2,000 משתמשים. מאז עליית האתר החדש לאוויר הוכפל מספר הנרשמים, והוא עומד על כ-5,000, וממשיך ועולה מדי יום.

הד ציבורי רחב במיוחד עוררו טיוטת התקנות בעניין טכנולוגיית G5, ותזכירי חוק וטיוטות תקנות הקשורות להתמודדות עם נגיף קורונה.

מעורבות הציבור בתקופת הקורונה

ביום 28.5.20 הופץ להערות הציבור תזכיר חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף – 2020 והגיע תוך מספר ימים למספר שיא של 19,634 הערות ציבור (מתוכן 14,836 הערות ציבוריות ו-4,799 הערות פרטיות – שאינן חשופות לציבור אלא לממשלה בלבד). בעקבות מספר ההערות וההד הציבורי והתקשורתי שעורר התזכיר הוחלט להאריך את הזמן שניתן לקבלת הערות הציבור ולערוך שינויים והתאמות בתוכנו בטרם קידומו לכדי הצעת חוק ממשלתית. תזכירי חוק וטיוטות חקיקת משנה נוספים שהופצו בתקופת הקורונה הגיעו גם הם למספר שיא של אלפי הערות ציבור.

נקלעתם לתסבוכת משפטית? ייתכן שמגיע לכם סיוע חינם ממשרד המשפטים

משרד המשפטים ממליץ לטפל בניגודי עניינים של עורכי דין בהתחדשות עירונית