מדריכי דירה ומשכנתא    

מתי האחריות חלה על השוכר

חוזי שכירות הם דבר מורכב, לרוב הכול נחתם בין בעל הדירה לשוכר בחוזה, אלא שיש כמה היבטים שבהם החוק מגן על השוכר, כך למשל חוק שכירות הוגנת מחייב את בעל הבית לתקן תוך 30 יום תיקונים שנובעים מנזק סביר.

מתי בכל זאת האחריות חלה על השוכר? לפי החוק ולפי החוזים המקובלים קודם כול כל  נזק לא סביר שנגרם על ידי השוכר ולא מבלאי טבעי הוא על אחריות השוכר.

עסק מהבית חשוף ליותר תביעות

גם לרוב חוזי שכירות כוללים אחריות על נזקים שנגרמים לצד ג' או לרכושם.  כלומר מישהו התארח אצלכם? אתם אחראים לשלומו. בחוזים אלו השוכר אחראי לפיצויים בגין תביעה כולל הוצאות משפט ולכן יש לשים לב אם זה מוזכר בחוזה.

עוד חשוב לדעת כי גם ביטחי תכולה וצד ג' לא תמיד יגנו עליכם, כך למשל אם אתם מנהלים עסק מהבית. במקרה זה עדיף להוסיף פרמיה לביטוח המתאימה גם לביטוח עסק.

השוכרים אחראים לשוכרי הסאבלט

מקרה אחר שבו השוכר אחראי הוא סאבלט, כאשר שוכר משכיר את הנכס  לשוכר אחר בזמן שהוא בחופשה למשל. מצב זה פוטר את בעל הדירה מהאחריות והופך את השוכר למשכיר עם כל האחרויות הנלוות לכך, כולל נזקים שנגרמים לשוכר המשנה או לרכושו. באייר בי אן בי לעומת זאת החברה מבטחת בעצמה צד שלישי. אם  אתם מחליטים להשכיר סאבלט בדקו שאתם מוגנים בביטוח או הוסיפו סעיף לשוכרי משנה. זה אומנם יעלה יותר אבל פחות מהתביעה, שיקול שלכם.

שוכרים שנים רבות? ליקויי בטיחות חלים גם עליכם

יש נזקים שלכאורה חלים על המשכיר אבל אם שוכר שחי בנכס תקופה ארוכה לא דיווח על הליקויים, אז האחריות יכולה ליפול עליו.

בית המשפט קבע לאחרונה כי החובה לפעול לגילוי ותיקון ליקויים בטיחותיים חלה לאורך כל התקופה שבה קיימת שליטה אפקטיבית של השוכר בנכס. כמובן שהאחריות לא מועברת באופן אוטומטי לכתפי השוכר, אלא תלויה במידת השליטה של המשכיר בו. במצב שבו הנכס מושכר במשך שנים ארוכות, ודאי בשכירות משנה, עשויה להתבסס הטענה מצדו שהאחריות לנזק חלה על השוכר.

במקרה זה ביטוח תכולה ומבנה יספק הגנה ראויה במקרה שבו השוכר אינו רכש כיסוי ביטוחי, מומלץ לזמן אנשי מקצוע שיבדקו שהכול תקין.

האחריות לא חלה על המשכיר בתקופות קצרות ועל שכירויות בעלות גבוהה

לפי חוק שכירות הוגנת, אחריות  המשכיר חלה רק במקרים שחוזה השכירות הוא לתקופה של 3 חודשים לפחות ואינו עולה על עשר שנים. כמו כן שכר הדירה אינו עולה על 20 אלף שקל בחודש.

החוק לשכירות הוגנת – מה זה? האם זה ייגן על השוכרים?

בעל הבית מסרב לתקן ליקויים בדירה מושכרת – אפשר לקזז?

למי שייכת הדירה – האם אתם רשומים כבעלי הדירה שלכם? חשוב לדעת