חדשות    

מתקרבים להכרעה: הסכמה על התקציב המדינה או בחירות בנובמבר

מעודכן ל-08/2020

פעילים: שוקי ההון והמטבע המקומיים ממשיכים להיות מושפעים מההתפתחויות בחו"ל חברות הטכנולוגיה ממשיכות להוביל בביצועים הרבעוניים ובעליות במדד הנאסד"ק בשוקי ההון בעולם ממתינים בציפייה להחלטה על תוכנית חילוץ חדשה בארצות הברית

היום פרסם פעילים ניהול תיקי השקעות של בנק הפועלים את הסקירה השבועית שלו, לפיה קביעת תקציב המדינה ואי-הוודאות בנוגע להקדמת הבחירות ממשיכים להשפיע על חוסר היציבות במערכת הכלכלית. נכון לעכשיו, אין הכרעה בוויכוח בתוך הקואליציה בין קביעת תקציב שנתי עד סוף השנה הנוכחית או תקציב דו-שנתי עד סוף 2021.

אם הנושא לא יוכרע בקרוב, האפשרות של קיום בחירות בנובמבר תיהפך למציאותית. שוקי ההון והמטבע ממשיכים להיות מושפעים יותר מההתפתחויות בחו"ל מאשר בנושאים המקומיים לעיל. עם זאת, גם על רקע הניהול הבעייתי של משבר הקורונה, ייתכן שחברות דירוג האשראי יפחיתו את סעיף התחזית המלווה את קביעת הדירוג עצמו. במידה שהפחתה כזאת תגיע, ההערכה היא שניתן יהיה להתמודד איתה ללא גלישה למשבר כלכלי או פיננסי.

השבוע העמוס ביותר בעונת הדיווחים על ביצועי החברות בארה"ב ברבעון השני הסתיים עם עליות חדות בחלק מחברות הטכנולוגיה. מדד הנאסד"ק רשם עלייה שבועית של 3.7% בעיקר על רקע הפתעות חיוביות, למרות משבר הקורונה, בתוצאות של חברות אמזון, פייסבוק, אפל, ואלפאבית. מתחילת השנה עלה מדד הנאסד"ק בשיעור של כ-20%, בהשוואה לעלייה של 1.25% ב-s&p500,וירידה של כ-7% בדאו ג'ונס. במקביל, מדדי המניות העיקריים באירופה ירדו בשבוע האחרון בשיעורים קרובים ל-4%, ומתחילת השנה השלים מדד היורוסטוקס 50 ירידה של 15%. התשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארצות הברית לעשר שנים ירדה בסוף השבוע ל-0.53%, השפל הנמוך ביותר מתחילת מרץ.

הגל השני פקד את אירופה

בעוד שחברות רבות בארצות הברית דיווחו על ביצועים ברבעון השני שהיו מעל ולעבר לתחזיות, בשבוע האחרון התברר שהגל השני של התפשטות נגיף הקורונה הגיע לאירופה. כתוצאה מכך, מדינות כגון גרמניה, אנגליה, צרפת, ספרד ובלגיה שוקלות להחזיר חלק מהמגבלות שהוטלו במסגרת הסגר של מרץ-אפריל השנה. כמו כן, במבט כללי, דיווחי הרבעון השני של חברות אירופיות הצביעו על חולשה ניכרת. דוגמאות בולטות לכך הם הבנקים ויצרני מכוניות, כגון רנו ופולקסווגן. עם זאת, מצב התפשטות הקורונה בארצות הברית נותר מדאיג מאוד, ונתוני חודש יולי היו החמורים ביותר מתחילת השנה.

באופן לא מפתיע, נתוני צמיחת תמ"ג ברבעון השני הצביעו על שיעורים שליליים דו-ספרתיים. בארה"ב, התמ"ג ירד ברבעון השני ב-32.9% ביחס לרבעון הראשון. מדובר בירידה הרבעונית החדה בהיסטוריה המודרנית של ארצות הברית. ירידת התמ"ג בגוש האירו הגיעה ל- 12.1% בהשוואה בין הרבעון השני השנה מול אשתקד. ירידת התוצר בספרד למשל הגיעה ל-18.5%.

נשיא הפד, ג'יי פאוול, הבהיר השבוע כי ההתפתחויות הכלכליות מעתה תלויות בהתפתחויות בנוגע לנגיף הקורונה. כלומר, אם ניתן יהיה לבלום את הגל הנוכחי של התפשטות הנגיף, סביר שהדבר יגביר את הסיכוי להתאוששות מסוימת בפעילות בחודשים הקרובים. מאידך, החרפת ההתפשטות של הנגיף תוביל להחזרת חלק מהסגר, והדבר ישפיע לרעה על הפעילות.

בארצות הברית – השבוע האחרון היה השני ברציפות עם עלייה בדרישות אבטלה חדשות, הפעם לרמה של 1.43 מיליון. בנוסף לכך, לאחר חודשיים של ירידות, חלה ביולי עלייה בדרישות המתמשכות לדמי אבטלה. במקביל, מצב שוק העבודה ממשיך להשפיע על סנטימנט משקי הבית.

היחלשות הדולר: הפיחות של %4.1 ביולי בערך הדולר ביחס לסל מטבעות היה הגבוה בעשור האחרון. במקביל, העלייה החודשית במחיר הזהב הגיעה ל-11%, ובמובן הזה חודש יולי הציג את העלייה הגבוהה מ- 2016. לטענת אנליסטים רבים, החולשה האחרונה של הדולר נובעת מעיכוב בגיבוש חבילת חילוץ חדשה בידי הקונגרס וכן מהחרפת נתוני הקורונה בארה"ב יחסית לאירופה ולשאר העולם.

פעילים: אם המשבר יימשך החל"ת תיגמר כאבטלה, אבל…יש מקום לאופטימיות זהירה