חיסכון פנסיוני    

ניוד חיסכון פנסיוני – גם לפנסיונרים

ניוד חיסכון פנסיוני –  פנסיונרים יוכלו לנייד את הכספים שלהם בחסכונות הפנסיוניים. זה מתבקש, זה הכרחי, וזה יחסוך לפנסיונרים סכום משמעותי בדמי הניהול.

חוסכים לפנסיה יכולים (וצריכים – אם זה מוזיל דמי ניהול) לעבור מחיסכון פנסיוני אחד לחיסכון פנסיוני שני. נשמע טריוויאלי, אבל עד לא מזמן זה לא היה פשוט בכלל. גם עכשיו זה עדיין במקרים מסוימים לא עובר חלק – כאן, תוכלו לקרוא על – איך מעבירים חיסכון פנסיוני?.

בכל מקרה, המהפכה בניוד לא כללה את הפנסיונרים עצמם, ועכשיו מתקנים את העוול הזה. הרי מה זה משנה? למה פנסיונר צריך להיות "תקוע" עם החברה המנהלת , במיוחד שהוא יכול להוזיל עלויות אצל חברות אחרות?

ועל הרקע הזה,  משרד האוצר מפרסם טיוטא לדיון (נמשיך לעקוב כאן ולעדכן אחרי ההתפתחויות) שמורה בעצם לאפשר גם למי שכבר פרש לפנסיה ומקבל קצבה חודשית שוטפת, לנייד את החיסכון שלו מקרן/ קופה אחת לאחרת. במקביל דורשים באוצר  לקצר את זמני העברות הכספים בין הקופות. מדובר על ניוד בתוך אותו סוג של חיסכון – לדוגמה, מעבר בין קופות גמל, מעבר בין קרנות פנסיה, אבל מדובר גם על לאפשר לפנסיונרים לנייד את כספי הפנסיה שלהם בין כל מוצרי הפנסיה.

מדובר באפשרות נהדרת לחוסכים הפנסיונרים – עד היום עד כה לא התאפשר מעבר כספים שכזה (אחרי קבלת קצבה), והמשמעות הפרקטית היתה שהם היו סוג של שבויים בידי קרן הפנסיה.

מטרת המהלך הזה היא ברורה – הענקת כוח מיקוח לפנסיונרים מול הגופים המנהלים את הפנסיה. ברגע שיש את האופציה לעבור, יכולת המיקוח על דמי הניהול עולה (האמת שהיא לא היתה קיימת לפנסיונרים). כמו כן, המהלך הזה יאפשר לפנסיונרים להקל עליהם למצוא את מוצר הפנסיה המתאים להם ביותר גם לאחר היציאה לגמלאות.

בשוק צופים שהמהלך הזה כשיושם יגביר את התחרות בשוק הפנסיה ויוזיל את דמי הניהול לפנסיונרים.


לא לוותר על הבדיקה – זה יכול לחסוך לכם מאות אלפי שקלים – מחשבון - כמה תרוויחו ממעבר לקרן פנסיה ברירת מחדל


מעבר מהיר בין החסכונות הפנסיונים 

בנוסף, על פי הטיוטה של האוצר – הגופים הפיננסיים המנהלים את הפנסיה, יחויבו לנייד את כספי כלל החוסכים אשר מבקשים להעביר את כספם – בתוך 5 ימי עסקים, במקום 10 ימי עסקים כיום. לגבי המוצר – קופות גמל להשקעה  (ראו כאן הרחבה על המוצר שאמור לספק יתרונות רבים), הרי שהחברות המנהלות אותו יחויבו להעביר את הכספים בתוך 2 ימי עסקים.

 כמו כן, ייאסר על הגופים לסכל את תהליך הניוד מחוסכים אשר מבקשים לעבור בין המוצרים השונים. מה זה אומר? הגוף שאצלו מנוהלת הפנסיה לא יוכל להפעיל לחצים למנוע את המהלך –  במידה וחוסך יחתום על בקשה להתנייד למוצר פנסיה אחר, הגוף המנהל את כספיו, לא יעצור את התהליך. כיום, תהליכי השכנוע מתרחשים לאחר חתימת הטפסים, מבלבלים את החוסכים ואף עלולים לגרום להפסד כספי.

זאת עדיין טיוטא, אבל זה צעד חשוב ליישום מלא. המהלך מחייב את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת ופרסום הוראות נוספות לגבי אופן חישוב כספי הפנסיונר שיועברו בין המוצרים. מעבר לכך, הגופים המוסדיים המנהלים את הכסף, צפויים להתנגד ולמסור את הערותיהם לטיוטה במהלך החודש הקרוב, כך שצפוי שהנסח הסופי יהיה שונה, אבל לא צפוי שהעקרונות ישתנו – הפנסיונרים יוכלו לנייד את החסכונות שלהם, מה שלא ניתן היה לעשות בעבר, וכתוצאה מכך – דמי הניהול צפויים לרדת.


מדריכי פנסיה:

מדריך פרישה – ככה תתכננו את הפרישה שלכם

לאחד את חשבונות הפנסיה  – זה חוסך הרבה כסף!

מחשבון קצבה בפנסיה 

כמה כסף צריך לתקופת הפנסיה?