מדריכי צרכנות    

ניקוי ראש: כל הדרכים להיפטר מכינים וכמה זה יעלה לכם

מעודכן ל-09/2019

הן מגיעות כמעט לכל בית, מתרבות במהירות מסחררת, משגעות קטנים כגדולים ומפתחות עמידות לתכשירים אז מה השיטה הטובה ביותר לחסל כינים, מאיזה חומרים צריך להיזהר ואיך בכלל מזהים אותן? המדריך השלם

כל הורה מכיר את הרגע המבאס שבו מתקבלת מהגן ההודעה "הכינה נחמה הגיעה לביקור". זהו האות לפתיחת המערכה נגד האורחות הלא קרואות – ובמלחמה כמו במלחמה, כל נשק הוא לגיטימי וכל אמצעי הרתעה ומיגור בא בחשבון.

אם גם הילד שלכם התחיל להתגרד, דעו שאתם ממש לא לבד – כ-75% מילדי ישראל נדבקים בכינמת, לפחות פעם אחת בחייהם. ובימינו, אופנת הסלפי הכניסה למעגל המתגרדים גם את בני הנוער. למה? פשוט כי כשהראשים נצמדים לצורך התמונה, הכינים מנצלות את הרגע ו… הופ, קופצות מראש לראש. אבל אל ייאוש, יש המון דרכים יעילות להיפטר מכינים ובכתבה הזו תלמדו מה תוכלו לעשות כדי לזכות בראש נקי לאורך זמן – אצל כל בני הבית.

דעו את האויב

מי היא כינת הראש?

על מנת למגר את התופעה, צריך להבין עם מי יש לנו עסק. ובכן – מי הן הכינים האלה ולמה הן כל כך מציקות ומגרדות? כינת הראש היא חרק טפיל הנמצא על בני אדם בלבד. הכינה חיה על ראש האדם במשך כל מחזור חייה וניזונה מדם שאותו היא מוצצת באמצעות ניקוב עור הראש 5-4 פעמים ביום.

גודל הכינה תלוי בהתפתחותה, ואורכה נע בין 1 ל-3 מ"מ. צבעה משתנה בהתאם למשך הזמן שעבר מאז ארוחתה האחרונה, ויכול להיות אפור, חום או אדום. ביצת הכינה מבריקה, צורתה סגלגלה וצבעה חום צהוב. הכינה מטילה את ביציה בדרך כלל בבסיס השיער במרחק של כ-3 מ"מ מעור הראש.

לאחר 9-7 ימים מרגע ההטלה בוקעת מהביצה כינה צעירה ומשאירה מאחור את הקליפה הריקה דבוקה לשיער למשך כ-6 חודשים. ככל שהשיער צומח הקליפה מתרחקת מעור הראש. לאחר 3-2 חודשים הקליפה רחוקה מעור הראש וניתן לראותה בקלות, בעיקר על שיער כהה.

כיצד נדבקים?

הכינים עוברות בדרך כלל מאדם לאדם באמצעות מגע של ראש בראש. לעיתים רחוקות תיתכן הדבקה באמצעות מסרקים, מברשות שיניים, מגבות, כובעים, בגדים או כלי מיטה משותפים. לא ניתן להידבק באמצעות מים בברכות שחייה או באמצעות חיות בית.

מהם הסימנים להידבקות?

הסימן האופייני הוא גירוד הראש המתחיל כ-8 שבועות לאחר ההדבקה הראשונית. בעת העקיצה הכינה מזרימה לפצע רוק המכיל חומר מונע קרישת דם. נוזל זה גורם לגירוי חזק ולתגובה הנראית לעיתים על עור הראש. לעיתים רחוקות יגרום הגירוד להתפתחות פצעים.

איך תוודאו שאלו באמת כינים?

פורשים על כתפי הילד מגבת בהירה ומסרקים אותו במסרק או במברשת רגילה, ואחר כך מסרקים עם מסרק צפוף נגד כינים כחמש דקות. אחרי כל סירוק בודקים את המסרק ורואים אם יש עליו כינים חיות (ניתן להיעזר בצמר גפן או בממחטת נייר רטובים וכן בזכוכית מגדלת כדי לזהות אם זו כינה, ביצה או קשקש. הרטבת השיער במים לפני הבדיקה תקל על הסירוק.

 

כאשר לילד יש שיער ארוך, מסולסל או מקורזל קשה לבדוק אותו באמצעות המסרק. במקרה זה מומלץ לבדוק אותו באופן ידני על ידי הפרדת קבוצות שיער במרחקים של כשני ס"מ זו מזו ויש להקפיד לבדוק עשר דקות לפחות.

כיצד תטפלו בכינמת?

השתמשו רק בתכשירים ייעודיים שקיבלו אישור ממשרד הבריאות. יש לקרוא בתשומת לב את הוראות השימוש הנלוות לתכשיר ולהקפיד למלא אחריהן.

בעת הטיפול מומלץ לחבוש לילד מצחייה להגנה על העיניים ודרכי הנשימה בעת החפיפה או הטיפול. את הטיפול בצעו מעל לכיור כשהילד נשען עליו כך שיימנע מגע חלקי גוף נוספים עם חומר הטיפול. אסור למרוח מרכך שיער לפני מריחת החומר, כי המרכך יוצר שכבת הגנה על הכינים/ביצים מפני חדירת החומר הפעיל. יש למרוח את החומר על גבי כל שטח הקרקפת והשיער.

כאשר משתמשים בתמיסה, חשוב להרטיב את כל השיער. כאשר משתמשים בתרסיס, חשוב לרסס את בסיסי השיער סמוך לעור הראש.

יש לסרק את ראש הילד עשרה ימים לאחר הטיפול. אם נמצאו כינים חיות, המשיכו בטיפול בתכשיר שונה בעל חומר פעיל אחר. בבדיקת ראש הילד אחרי הטיפול ייתכן שרואים ביצים על השיער גם חודשיים־שלושה אחרי ההדבקה הראשונית. כדי להיפטר מקליפות הביצים ניתן לשטוף את השיער במרכך שיער, ולהרחיקן באמצעות מסרק סמיך. ניתן להרחיק את הקליפות גם בעזרת הציפורניים ו/או לקצץ את השיער שעליו נמצאות הקליפות.

מסרק יכול לשמש טיפול בלעדי בילדים בעלי שיער חלק או גלי באורך קצר עד בינוני, אם מסרקים את הילד מדי יום ביומו במשך עשרה ימים.

הכינים מסוגלות לחיות מחוץ לגוף האדם לכל היותר יום או יומיים. לכן, רצוי לחטא בגדים, מגבות, כלי מיטה שבהם משתמש הילד. מסרקים ומברשות אפשר לנקות בעזרת מברשת שיניים ישנה ולהשאירם בחוץ למשך 3-2 ימים, או להשרותם בתמיסת תכשיר קוטל כינים למשך 30 דקות.

יש לטפל בילד רק אם נמצאו על ראשו כינים חיות ו/או ביצי כינים. תכשירים להדברת כינים יש לאחסן הרחק מהישג ידם של ילדים.

מהם האמצעים המשמשים לטיפול בכינים?

  1. מסרק כינים

המחקרים על יעילותו של מסרק כינים סותרים: חלק טוענים כי זהו הטיפול הטוב ביותר, שיעיל ב-50% מהשימוש בתכשירים אחרים, מחקרים אחרים טוענים שהוא דווקא אינו יעיל. אולם מה שבטוח – מדובר באמצעי שאינו מזיק. הסירוק צריך להיעשות על שיער רטוב, ויש להמשיך עד שלא מוצאים עוד כינים וביצי כינים. הסירוק צריך להימשך בין 15 ל-60 דקות. יש לחזור על הסירוק כל 3-4 ימים למשך מספר שבועות.

מחיר: 44-29 שקל

  1. תכשירים על בסיס כימי

תכשירים מהדור הישן נמכרים בשוק למטרת קטילת כינים, והם מכילים ארבעה חומרים עיקריים: מלתיון, לינדיין, פרמתרין ופירתרינס. חשוב לזכור כי מדובר למעשה בחומרי הדברה, ושימוש מתמשך בהם עלול לגרום לנזקים בריאותיים של ממש – החל מפגיעה במערכת העצבים ועד לסרטן הדם (לוקמיה).

חשוב לזכור כי אין להשתמש בקונדישיונר לשיער לפני הטיפול, כיוון שהוא מפחית מיעילות הטיפול. הטיפול בתכשירים צריך להיעשות מעל כיור ולא באמבטיה או במקלחת כדי להפחית את החשיפה של עור הגוף לתכשירים.

יש לשטוף את הראש במים קרים או פושרים ולא חמים, כדי להפחית ככל האפשר הרחבת כלי דם שיביאו לספיגה של התכשיר בגוף. מומלץ שלא להשתמש בתכשירים שמכילים לינדיין כקו ראשון, בשל חשש בטיחותי.

התכשירים הוותיקים ביותר הרשומים  כתרופות בארץ הם חומרי הדברה, קוטלי חרקים, פרמטרין ותכשיר משולב המכיל פרמטרין, מלטיון ופיפרוניל בוטוקסיד. בעבר היה מגוון גדול יותר של תכשירים שנעלמו מהמדפים, היות שמשרד הבריאות דורש מיצרנים של תכשירים נגד כינמת להוכיח יעילות עקב התפתחות עמידות לטיפולים.

  • Permethrin – פרמטרין (שמות מסחריים: MITE-X CREAM, LYCLEAR DERMAL CREAM)

פרמטרין קוטל כינים וביצים על ידי גרימת שיתוק נשימתי לכינה. הטיפול בפרמטרין 1% הוא הבחירה המומלצת כיום בכינמת הראש עקב יעילותו והיעדר רעילות. עם זאת, דווח על מקרי עמידות לטיפול.

למי אסור להשתמש? מותר לשימוש בזמן הריון והנקה, תוך שמירת אמצעי זהירות. אין להשתמש בתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים.

הוראות שימוש:

מרחו קרם פרמטרין על הקרקפת למשך 10 דקות ואחר כך – שטפו. לאחר השימוש נשארות על הקרקפת שאריות של החומר, אשר ממשיך לפעול  למשך שבועיים. רוב המומחים ממליצים על טיפול נוסף אחרי 10-7 ימים על מנת לוודא ריפוי מלא. במקביל, יש לסרק את השיער במסרק סמיך.

תופעות לוואי:

גרד, אודם ועקצוץ באזור המרוח. נדיר: פריחה והתנפחות האזור.

מחיר:

לייקליר דרמל קרם 30 מ"ל – 58 שקלים

  • PARA-PLUS

ספריי המכיל שלושה מרכיבים פעילים – ALATHION, PERMETHRIN, PIPERONYL BUTOXIDE

 

הוראות שימוש:

התיזו את התרסיס על שיער יבש כשהפיה במרחק של 3 ס"מ מהקרקפת על ידי לחיצות קלות של כשנייה. הקפידו על החדרת התרסיס לשיער, כך שכל השיער והקרקפת יהיו מכוסים בחומר. החומר צריך להישאר על הראש למשך 10 דקות, בלי לכסות את הראש. אחר כך חופפים את השיער בשמפו, שוטפים במים ומייבשים במגבת. לאחר 10 ימים חוזרים על הטיפול.

 

למי אסור להשתמש?

התכשיר אסור לשימוש לנשים בהריון ומיניקות. אין להשתמש בילדים מתחת לגיל שנתיים וחצי. אין להשתמש בחולי אסתמה או בחולים ובילדים שסבלו מקשיי נשימה עם צפצופים בחזה ובילדים שסבלו בעבר ממחלות נשימתיות כגון ברונכיטיס (על צורותיה השונות). איסור זה מתייחס הן לגבי המטופל והן לגבי המטפל.

כמו כן, הימנעו משאיפת התרסיס. מומלץ לכסות את האף והפה במהלך הטיפול. השתמשו בתכשיר רק במקומות מאווררים והרחק ממקור אש.

 

תופעות לוואי:

בעקבות השימוש בתרופה עלול להופיע גירוי מתמשך, דלקת או פריחה במקום הטיפול, אדמומיות וצריבה על העורף ומאחורי האוזניים. במקרה כזה יש לדווח מיידית לרופא המטפל.

 

מחיר:

פארא פלוס – 35-30 שקל

 

  1. תכשירים על בסיס סיליקון

דור חדש של תכשירים המבטיח להשמיד כינים וביציהן בטיפול אחד בן 15 דקות בלבד. התכשירים מבוססים על רכיב ה"דימטיקון", סוג של סיליקון הבנוי ממולקולה גדולה העוטפת את הכינים וקוטלת אותם ללא שימוש בכימיקלים וחומרי הדברה.

מוצרים בשוק: N-כינים, הדרין וואנס, סבון צטפיל

  • הדרין

 

הוראות שימוש:

מרחו את התכשיר על הקרקפת ל-15 דקות, ולאחר מכן חפפו וסרקו את השיער. בחלק מהמקרים מספיק טיפול אחד, אך רצוי לחזור על הטיפול אחרי 10 ימים.

 

למי אסור להשתמש?

אין להשתמש בתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים.

 

מחיר:

הדרין וואנס – 140-50 שקל (לאריזות בגדלים שונים)

 

 

תחליב סבון Cetaphil

הוכח כטיפול יעיל. מריחה של התכשיר על גבי כל השיער ועיסויו לשיער גורמים לדיכוי נשימה לכינה.

 

הוראות שימוש:

מרחו  כמות נדיבה של צטאפיל על שיער יבש ויבשו עם מייבש שיער. כסו את השיער למשך 8 שעות לפחות או ללילה. למחרת שטפו את הראש. מומלץ לבצע 3 טיפולים בהפרש של שבוע זה מזה.

 

מחיר: 460 מ"ל – 94 שקל

 

 

  • Nכינים – תרסיס להתזה

תרסיס בעל הרכב שהוכח מדעית להשמדת כינים וביצי כינים, ללא כל חומרי הדברה כימיים.

פועל במנגנון פיזיקאלי ייחודי המייבש את הכינים וביציהן ומשמיד אותן.

מיועד לשימוש להשמדת כינת הראש וביצי כינים. לטיפול אצל מבוגרים וילדים.

הוראות שימוש:

יש להתיז על הקרקפת והשיער

למי אסור להשתמש?

אין להשתמש בתינוקות ופעוטות מתחת לגיל שנתיים.

מחיר:

N-כינים 120 מ"ל – 65 שקל

  1. צמחי מרפא

בשנים האחרונות נוספו תכשירים מקומיים לטיפול בכינמת שאינם מבוססים על חומרי הדברה, ולכן אינם גורמים לתופעות הלוואי הכרוכות בקוטלי הכינים הוותיקים. תכשירים  המבוססים על צמחי מרפא , כמו דימטיקון ואיזופרופיל מיריסטאט, יעילים גם במקרים עמידים לקוטלי כינים ואינם מלווים בהתפתחות עמידות.

מוצרים בשוק: סרקל, ריזאלטס, לייף זבנג, רידלייס, מורז, פיור אויל

  • ריזאלטס

שמן סינתטי המשמש רכיב של תכשירי לחות וקוסמטיקה. תכשיר זה משווק גם כתכשיר משולב עם Dimeticone,  בשם רידלייס.

ריזאלטס פועל כמנגנון פיזיקלי המייבש את הכינים ובכך משמיד אותן. המרכיב הפעיל, Isopropyl Myristate, ממיס את שכבת השעווה המגנה על הכינה, מנקב אותה וגורם להתייבשותה המיידית עד להשמדתה.

הוראות שימוש: מרחו את התכשיר על הקרקפת ל-15 דקות, ולאחר מכן חפפו במים חמים וסרקו את השיער. יש לחזור על הטיפול לאחר 10-7 ימים.

למי אסור להשתמש?

אין להשתמש בתינוקות ופעוטות מתחת לגיל שנתיים.

מחיר:

מארז משמיד כינים ומסלק ביצי כינים  200מ"ל + 100מ"ל – 130-100 שקל

ראוי לציין כי בשוק קיימים עוד תכשירים קוסמטיים שונים אשר לא נבדקו במחקרים קליניים ולכן לא הוכח כי הם מטפלים ביעילות בכינמת.

זהירות: במה לא כדאי להשתמש?

נפט – השימוש בו מסוכן. הוא עלול לגרום לכוויות ולבעיות נשימה.

גז קרוסן – מסוכן. עלול לגרום להרעלה/כוויות קשות.

גילוח השיער – אינו יעיל וגורם לטראומה מיותרת.

קוטלי עשבים/ תכשירים וטרינריים/ מדבירים תעשיתיים – מסוכן. בעלי רעילות רבה וסכנה למוות.

מוצרים המכילים שמן עץ תה – מסוכן. עלול להיות אלרגני ורעיל לכבד.

שמן פטרולטום, מיונז – לא יעילים וקשה לשטוף אותם.

מיתוסים על כינים – האם הם נכונים?

לסיום, קבלו כמה מיתוסים שכיחים בנושא כינים, האם יש בהם מן האמת? בדקו את הידע שלכם?

  1. כינים מעדיפות שיער ארוך

לא נכון. דווקא שיער קצר מקל על הכינים לנוע על הקרקפת, שהיא המקור למזונן, ולכן תספורת קצרה איננה פתרון למניעת הדבקה.

ייתכן שהמקור למיתוס היא העובדה שבנות נדבקות לפחות פי שניים מבנים. לא ברור מדוע זה כך, אולם ייתכן כי הדבר נובע מנטייתן של הבנות להתקרב זו לזו.

  1. כינים קופצות או מרחפות מראש אל ראש

לא נכון. הכינים יודעות רק לזחול ועוברות רק במגע ישיר בין הראשים.

  1. צביעת שיער מונעת הידבקות

לא נכון. צבע השיער לא מפריע לכינים, אינו מונע הידבקות ואינו ממית אותן.

  1. כינים מגיעות רק כשהראש מלוכלך

לא נכון. כינים מעדיפות דווקא שיער נקי, שמקל על יכולת התנועה שלהן על הקרקפת.

  1. שמן רוזמרין דוחה כינים

ייתכן. אין הוכחה מדעית חד משמעית, אולם אנשים המאמינים ברפואה טבעית נוהגים להמליץ על מריחת שמן רוזמרין על הקרקפת כאמצעי למניעת הידבקות.

אמאל'ה ג'וק: כמה עולה הדברה בבית?