חדשות    

נתיבי ישראל תעניק בונוסים על צמצום תאונות עבודה

מעודכן ל-07/2020

החברה תחלק תמריצים כספיים במאות אלפי שקלים לקבלנים ולפרויקטים גדולים שעומדים ביעדי הבטיחות ב־12 החודשים האחרונים נהרגו ארבעה פועלים במיזמי התחבורה הלאומיים, ועשרות נפצעו

מתווה ראשון מסוגו של חברת נתיבי ישראל: מתן תמריצים כספיים שנועדו “לעודד שיפור בבטיחות באתרי העבודה”. המתווה כולל שורת מדדי בטיחות ומיועד למיזמים גדולים במיוחד, או  על פי הגדרת החברה, “פרויקטים של חטיבת הפיתוח וחטיבת הרכבות בהיקף קבלני שעולה על 30 מיליון שקל”.

על פי המתווה שגובש בשיתוף עם התאחדות הקבלנים, חברת נתיבי ישראל תערוך בקרות אישיות ואוטומטיות על כל פרויקט, בהתאם לקריטריונים ברמת הפרויקט וברמת הקבלן.

אחד המדדים המקוריים ביותר שייבחנו לראשונה בפרויקטים הוא מניעת תאונות עבודה. תמריץ כספי יינתן גם לקבלנים שיעמדו ביעדי הבטיחות וגם לפרויקטים שמסתיימים ועומדים בתנאי הבטיחות, לרבות “מענק הצטיינות שנתי לפרויקט שייבחר על ידי החברה”.

לפי נתוני התאחדות הקבלנים, ב־12 החודשים האחרונים נהרגו ארבעה פועלים במיזמי התחבורה הלאומיים, ועשרות נפצעו. לא כל תאונה מדווחת למשטרה או לגורמי הפיקוח, בוודאי אם אין הרוגים, אולם בנתיבי ישראל שואפים לצמצם גם את מספר הפצועים.

כאמור, הדרישה לשמור על חיי אדם מהווה תנאי לקבלת המענקים, וחלוקתם מתבצעת לפי המתווה הבא: פרויקט שזכה לציון שנע בין 70 ל־80 נקודות יזכה את הקבלן בכ־0.2% מהיקף החוזה או 200 אלף שקל, הנמוך מבין השניים; ציון של 90-81 נקודות יזכה את הקבלן בכ־0.4% מהיקף החוזה או 400 אלף שקל; ציון 91 ומעלה יזכה את הקבלן בכ־0.6% מהיקף החוזה או 600 אלף שקל, הנמוך שבהם. בנוסף לאלה יוענק תמריץ שנתי בסכום של 200 אלף שקל לפרויקט שיוכתר כמצטיין.

המתווה מגדיר מדרג של ציונים למדידת ליקויי הבטיחות בפרויקטים: תקין, תקין עם ליקויים (עד 5 ליקויים מינוריים), לא תקין (מעל 5 ליקויים מינוריים); חמור וחמור מאוד. בכל דוח יצוין גם מספר הליקויים החוזרים שנצפו בבדיקות קודמות ולא תוקנו.

המשבר לא ייפתר רק בכוח

התמריץ האישי לקבלן יוענק לו בכפוף לתנאים המצטברים הבאים: הפרויקט התחיל והסתיים על ידי אותו קבלן ללא החלפה במהלך חיי הפרויקט; הפרויקט הסתיים ובוצעו בו לפחות 12 בקרות ללא דו”ח חמור/חמור מאוד/תאונות עבודה; ושיעור הדו”חות שציונם היה “לא תקין” אינו עולה על 20%.

לנתיבי ישראל תקציב חומש של כ־53 מיליארד שקל, והמתווה החדש אמור להשתלב במיזמי הכבישים והרכבות שבאחריותה. החלת המתווה עשויה לשכנע את המדינה להחילו גם על מיזמי התשתיות החדשים שהיא מקדמת, ובהם לפחות עוד שלושה קווי רכבת קלה חדשים); שני מתקני התפלת מי ים בשורק ובגליל המערבי; תחנות כוח סולאריות בנגב; ועבודות שדרוג תשתיות במערכות הולכת המים הלאומיות. בשנה הבאה יתווסף פרויקט התשתית הגדול במדינה, המטרו שיחבר ב־140 ק”מ של מסילה תת־קרקעית יותר מ־20 רשויות מקומיות.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים ניר ינושבסקי, הגיב בסיפוק למהלך: ”תחום הבטיחות בעבודה מצריך איזון בין עידוד לאכיפה. משבר הבטיחות בעבודה לא ייפתר רק בכוח ואיומים, נדרשות תעוזה, יצירתיות וחשיבה חיובית”.

מהי תאונת עבודה, מה לעשות במקרה שנפגעתם ומהן הזכויות שלכם?