חדשות    

סטנלי פישר חושש מנפילה במחירי הדירות

פרופסור סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל שוב מזהיר מפני ירידת מחירים דרמטית במחירי הדירות למגורים. איפה היית סטנלי בכל השנים האחרונות שהחזקת את הריבית בשיעור כה נמוך? עכשיו אתה מתריע, אבל הנפילה שעלולה להגיע בשוק הדירות למגורים, אם וכאשר תהיה היא באשמתך. הריבית האפסית היא הגורם העיקרי לכך שאנשים נהרו לעבר המשכנתא – הם ראו החזר חודשי שהיה רלבנטי כאשר הריבית היא אפסית, אבל ברגע שהיא עולה ההחזר החודשי על המשכנתא מתרומם במהירות כלפי מעלה.

הריבית האפסית הזו והתחושה של האנשים שהם יכולים לעמוד בהחזרי המשכנתא, הגדילה את התיאבון של הציבור ובשנים האחרונות יש רבים שלוקחים מימון של  70%  ומעלה מערך הדירה.  הם בבעיה כפולה – החזרי המשכנתא לאורך זמן יעלו במקביל לעלייה בריבית ומחירי הדירות לפי ההערכות בכיוון מטה. זה עלול לגרום לסאב פריים מקומי ולמצבים שבהם ערך הדירה נמוך מערך המשכנתא. אם זה יקרה הכתובת היא הריבית הנמוכה של פישר, אבל הבחור החכם הבין כבר לפני שנה שהוא צריך להתנער מזה ולכן הוא זה שעומד בשער ומתריע מפני הגידול במשכנתאות, מפני בועת נדל"ן. הוא לכאורה המבוגר האחראי, וכך הוא נתפס בתקשורת, אבל האמת הפוכה –  הריבית האפסית היא מקור כל רע.

היום, אמר פישר כי  הוא מעריך שהמגמה בשוק הדירות למגורים השתנתה והמחירים צפויים לרדת. עם זאת, הוא אמר שירידה משמעותית במחירי הדירות  תפגע במשק. "על מחירי הדירות לרדת בצורה הדרגתיות, יש צורך בשיווק מהיר של קרקעות לבניה אבל המחירים צריכים לרדת בהדרגתיות ולא בירידה חדה שעלולה להוביל לקשיים בענף הבנייה ובמשק" הוא אמר בכנסת במסגרת דיון של וועדת הכספים, והוסיף ,"המגמה בשוק הדירות למגורים החלה להשתנות בחודשים האחרונים ועליית המחירים מתמתנת ואפילו מדברים על התחלה של מגמת ירידת מחירי הדירות. יש חשיבות רבה לכך שמחירי הדירות יירדו בקצב הדרגתי ולא בקצב חד ומהיר כיוון שירידה מהירה עשויה להביא לקשיים בענף הבנייה ולפגוע ביציבות שלו, דבר שייפגע לא רק בקבלנים וברוכשי הדירות אלא במשק כולו, דבר שקרה בכל העולם המערבי ואנחנו הצלחנו להימנע מכך בינתיים".

פישר הדגיש את התלות של המשק בשוק הדירות ואת התלות של המערכת הפיננסית בשוק הדירות למגורים על ידי נתון שחשף לפיו  20% מהיקף הפעילות של הבנקים בישראל הוא בתחום המשכנתאות. "אסור לבנק לתת אשראי של יותר מ-20% לענף הבנייה. נדל"ן זה ענף מאוד בעייתי. כשהקבלן בונה  זה לוקח לו שנתיים וצריך לחזות מה יהיה בעוד שנתיים ובעוד שלוש שנים, כאשר יצטרכו למכור את הדירות". על רקע זה סבור פישר שיש דווקא למתן את שיווק הקרקעות, מהלך שהואץ בשנה האחרונה על ידי שר השיכון אריאל אטיאס. להערכת פישר – "יש להתאים את היקפי הבנייה בארץ לצרכים ארוכי הטווח של תחום הדיור. אסור לנקוט בצעדים שייראו טוב בטווח הקצר אך יזיקו לציבור בטווח הארוך. קצב בנייה של 40 אלף דירות בשנה זה קצב טוב ומעבר לזה זה כבר עשוי להוביל מגמה שלילית".

האמת על סטנלי פישר נחשפת – נגיד גרוע 

סטנלי פישר מעורר את הביקושים לשוק הדירות 

סטנלי פישר לא רגוע לגבי שוק הנדל"ן